Fomapan 200

Ciemnia fotograficzna - Podzielcie się receptami wywoływaczy i efektami ich użycia z różnymi negatywami - mile widziane skany ;)

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

skpt
-#
Posty: 491
Rejestracja: 17 kwie 2018, 10:17
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Płeć:
Kontakt:

Fomapan 200

Post autor: skpt »

mrek pisze: 02 lut 2020, 09:01 Foma po prostu słynie z przerażająco długich korekcji.
Nie potrafię w tej chwili odnaleźć przeczytanego kiedyś tekstu, ale widziałem gdzieś jak ktoś skalibrował negatyw fomy, w wyniku czego otrzymał czułość na poziomie 1/4 pudełkowej (to się pokrywa z moimi wnioskami kreślonymi "na kartce na kolanie w lesie" - przy scenach o normalnym, leśnym kontraście dopiero zejście do 100 dla fomy 400 powoduje, że jestem w stanie wywołać ładne, detaliczne cienie bez wysyłania świateł w kosmos przy wywołaniu rotacyjnym). Dla tak otrzymanej czułości kalibrujący pomierzył poprawki wynikające ze Szwarca. Były one podobne jak dla innych filmów. Tak, że to całe zamieszanie wynika m.z. z tego, że czułości pudełkowe podawane przez Fomę są mało warte. Tak czy inaczej, przy czasach wymagających poprawek, warto pomierzyć skrajne wartości sceny, bo często okazuje się, że światła to nie wymagają kompensacji, a cienie i owszem - dopiero notatka pozwala na dobranie czasu wywołania (wyhamowanie świateł).
aka
-#
Posty: 2547
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:

Fomapan 200

Post autor: aka »

Ats pisze: 13 gru 2019, 11:00 dlaczego ludzie nie lubią Fomy 200?
To jest cytat z pierwszego postu w tym wątku. Po lekturze wątku mam takie pytanie - dlaczego ludzie kupują filmy Fomy? Aspekt ekonomiczny, czyli cenę, proponuję pominąć (filmy innych producentów są niewiele droższe). Podobnie z pozoru oczywistą odpowiedz, żeby robić zdjęcia, też pomińmy. A więc dlaczego?
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 993
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn
Płeć:

Fomapan 200

Post autor: Henry »

Dwukrotna różnica w cenie była dla mnie godna rozważenia.
aka
-#
Posty: 2547
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:

Fomapan 200

Post autor: aka »

Henry pisze: 02 lut 2020, 10:57 Dwukrotna różnica w cenie była dla mnie godna rozważenia.
No tak, wpadłem w pułapkę średniego formatu. Przyznaję, myślałem o 135 i 120.
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 1943
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków
Płeć:

Fomapan 200

Post autor: mrek »

skpt pisze: 02 lut 2020, 10:01 Nie potrafię w tej chwili odnaleźć przeczytanego kiedyś tekstu
ten? http://dadanmafak.blogspot.com/2012/12/ ... -lens.html
Henry pisze: 02 lut 2020, 10:57 Dwukrotna różnica w cenie była dla mnie godna rozważenia.
Dla mnie też.
Henry dlatego tak okrawam Twój projekt próbnika :-)
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
skpt
-#
Posty: 491
Rejestracja: 17 kwie 2018, 10:17
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Płeć:
Kontakt:

Fomapan 200

Post autor: skpt »

mrek pisze: 02 lut 2020, 11:12ten?
Dokładnie, bardzo dziękuję (-:
aka pisze: 02 lut 2020, 10:26 dlaczego ludzie kupują filmy Fomy?
U mnie też cena. Przy czym nie chodzi tu o jakieś wybitne skąpstwo. Ponieważ zabawa jest dla mnie nowa, to ciągle potykam się o własne nogi (pochyły, przesuwy w trakcie fotografowania, nierówności w trakcie wywołania). Na eliminowanie tych błędów i wyrabianie nawyków szkoda mi drogich materiałów. Co do wad arkusików filmu, to jak dotąd miałem szczęście. Wady kardynalne były na 4-5 arkuszach na 50-szutkową paczkę. A poza tym takie 40x50 z tych fomowych wynalazków na ścianie i tak mnie badzo cieszy :-) Materiały ILFORDA to już jest dla mnie inna liga oczywiście.
aka
-#
Posty: 2547
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:

Fomapan 200

Post autor: aka »

mrek pisze: 02 lut 2020, 11:12 ten? http://dadanmafak.blogspot.com/2012/12/ ... -lens.html
Pozwolę sobie przytoczyć z zalinkowanego tutaj wpisu :"Foma ma tak straszliwie brudna emulsję, że się nawet na stykówki nie nadaje." To się często zdarza?
aka
-#
Posty: 2547
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:

Fomapan 200

Post autor: aka »

skpt pisze: 02 lut 2020, 11:21 Wady kardynalne były na 4-5 arkuszach na 50-szutkową paczkę.
Statystycznie dramatu nie ma, ale czasem może się zdarzyć, że naświetlenie tych kilku arkuszy wiąże się z niemałym nakładem kosztów i dużym wysiłkiem :-(
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 1943
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków
Płeć:

Fomapan 200

Post autor: mrek »

skpt pisze: 02 lut 2020, 11:21 Wady kardynalne były na 4-5 arkuszach na 50-szutkową paczkę
Pewnie piszesz o 4x5. Bo w paczkach 6,5x9 masakra się czai.
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 993
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn
Płeć:

Fomapan 200

Post autor: Henry »

Pstrykam w lesie - wszystko da się powtórzyć. A na to co się nie da, to mam pudełko Ilforda FP4.
Awatar użytkownika
pelovsky
-#
Posty: 555
Rejestracja: 22 sie 2008, 11:52
Lokalizacja: Gdańsk stolica Kaszub
Płeć:

Fomapan 200

Post autor: pelovsky »

aka pisze: 02 lut 2020, 10:26 dlaczego ludzie kupują filmy Fomy?
W małym obrazku Foma 100 i 400 to są moje ulubione filmy. Nie wiem jak teraz, bo jakiś czas już nie kupowałem, ale ze 2 lata temu ładunek 36 klatek z puszki 30m Fomapana 100 kosztował ok. 6zł. Ale nie chodzi tylko o oszczędności, mnie urzeka estetyka zdjęć z tych filmów, z jakiegoś powodu kojarząca się z ORWO NP20/22/27.
W średnim formacie nie znalazłem uzasadnienia dla kupowania Fomy, bo FP4 i HP5 dopiero co dostałem po 17zł od świeżutkiej rolki.
Aha, no i jeszcze bezkonkurencyjny Fomapan R. Ale to już trzeba mieć fizia (jak ja) na ruchome obrazki albo przezrocza.
JohnH
-#
Posty: 68
Rejestracja: 22 gru 2019, 18:43
Lokalizacja: Kaszuby
Płeć:
Kontakt:

Fomapan 200

Post autor: JohnH »

skpt pisze: 02 lut 2020, 10:01 przy scenach o normalnym, leśnym kontraście dopiero zejście do 100 dla fomy 400 powoduje, że jestem w stanie wywołać ładne, detaliczne cienie bez wysyłania świateł w kosmos
Ja zrobiłem na razie 2 zdjęcia na FOMIE 200 13x18cm i od razu zaniżyłem czułość do ISO160. 2 zdjęcia to jednak za mało, aby wyciągnąć wnioski, więc chciałbym się zapytać jaką czułość ustawiają Koledzy dla tych szitek.
skpt pisze: 02 lut 2020, 10:01 warto pomierzyć skrajne wartości sceny, bo często okazuje się, że światła to nie wymagają kompensacji, a cienie i owszem - dopiero notatka pozwala na dobranie czasu wywołania (wyhamowanie świateł).
Kolego @skpt, czy mógłbyś naprowadzić mnie na jakieś źródło informacji, gdzie mógłbym poczytać o wyliczaniu czasu wywoływania.
FOMA w karcie katalogowej podaje, że w ID-11 wywoływać 5-6min. I było by wszystko fajnie, gdyby nie fakt, że wywoływać trzeba w ciemno. Szitki FOMY mają tak gęste antyhalo, że nie sposób skontrolować stopnia wywoływania w trakcie moczenia.
Stąd moje pytanie zadane na początku, czy na podstawie pomiarów światła sceny i określeniu kontrastu, można szacunkowo wyliczyć skorygowany wywoływania.
Wiem, że jest taka aplikacja na komórkę, o której pisał chyba Kolega Hubert na swoim blogu. Niestety, ja mam komórkę "cegiełkę" i aplikacja odpada.
aka pisze: 02 lut 2020, 10:26 dlaczego ludzie kupują filmy Fomy
Ja kupiłem do nauki i na razie jestem zadowolony. Jak opanuję warsztat, to może przeniosę się na FP4. Na razie szkoda wyrzucać pieniędzy.
skpt
-#
Posty: 491
Rejestracja: 17 kwie 2018, 10:17
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Płeć:
Kontakt:

Fomapan 200

Post autor: skpt »

JohnH pisze: 03 lut 2020, 09:44 Kolego @skpt, czy mógłbyś naprowadzić mnie na jakieś źródło informacji, gdzie mógłbym poczytać o wyliczaniu czasu wywoływania.
FOMA w karcie katalogowej podaje, że w ID-11 wywoływać 5-6min. I było by wszystko fajnie, gdyby nie fakt, że wywoływać trzeba w ciemno. Szitki FOMY mają tak gęste antyhalo, że nie sposób skontrolować stopnia wywoływania w trakcie moczenia.
Nie potrafię Ci podać konkretnych czasów dla fomy 200. Nawet gdybym je miał (a nie mam, bo paczka arkusików fomy 200 leży i czeka na wolny czas od 2 miesięcy), to moje wywołanie (sposób mieszania, rotacja/przewrotki, temperatura) będzie inne niż Twoje. Procedury kalibracji negatywu są opisane w "mądrych książkach" lub w sieci. Np. w "Way beyond monochrome". Jeśli czytasz po angielsku i chcesz, to mogę posłać w P.W. skan kilku stron z tej książki w temacie. Ale to najwcześniej jutro.
JohnH
-#
Posty: 68
Rejestracja: 22 gru 2019, 18:43
Lokalizacja: Kaszuby
Płeć:
Kontakt:

Fomapan 200

Post autor: JohnH »

skpt pisze: 03 lut 2020, 10:39 Jeśli czytasz po angielsku i chcesz, to mogę posłać w P.W. skan kilku stron z tej książki w temacie. Ale to najwcześniej jutro.
Czytam po angielsku. Byłbym wdzięczny za skan.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 7928
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Płeć:
Kontakt:

Fomapan 200

Post autor: J.A. »

JohnH pisze: 03 lut 2020, 09:44 FOMIE 200 13x18cm i od razu zaniżyłem czułość do ISO160
widzisz różnicę na czarnobiałym filmie naświetlanym o 1/3 EV obficiej?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
ODPOWIEDZ