Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
Zrobiłem pierwszy po wielu latach przerwy film B&W, wczoraj wywołałem, dzisiaj oddałem do skanowania w autoryzowanym zakładzie foto. Nie byłem do końca zadowolony z rozdzielczości, więc wykonałem na szybko fotki pseudo-makro podświetlając negatyw komórką lub ekranem laptopa. A teraz konkrety.
Film Foma 400/36, Minolta SRT101b (nie była wcześniej przeze mnie sprawdzana z filmem) z obiektywem Minolta MC Rokkor-PF 1.4/58 (bez filtrów). Ekspozycję ustalałem wg światłomierza Minolty SRT i równolegle wg Fuji X-T1 - wyniki czasem różniły się delikatnie (do 1EV - wtedy stosowałem dłuższe naświetlanie w Minolcie). Zdjęcia natury zrobiono przy bardzo pochmurnej pogodzie, zdjęcia z portu w Ustce ze statywu, pod koniec dnia, zdjęcia wewnątrz pomieszczeń bez lampy błyskowej. Wywoływałem z MD-76 1:1, 9 minut 45 sekund w temperaturze 22°C. W pierwszej minucie przewracałem koreks cały czas, potem w każdej następnej przewracałem przez 10 sekund (około 5-6 przewrotek). Po wywoływaczu przerywacz z octem (kranówka), utrwalacz Fomafix U1 10 minut, płukanie 10 minut, ostatnie płukanie z odrobiną "Ludwika", ściągnąłem nadmiar wody taką sprytną ściągaczką (chyba Kaiser) i powiesiłem nad wanną (wcześniej domownicy się wykąpali, więc teoretycznie kurz powinien opaść). Po nocce zdjąłem z haka i zaniosłem do punktu Fuji na skanowanie. Spodziewałem się nieco wyższej rozdzielczości, mam JPG 1840x1232, poza tym jest dużo jakichś drobnych paproszków i chyba kurzu. Szczerze mówiąc nie czyściłem tego body wewnątrz przed włożeniem filmu. No, albo ten kurz jednak przy suszeniu wylazł zza rur i się przykleił.
Pomyślałem, że warto pokazać tutaj trochę negatywu (robione na szybko, obiektyw Minolta 35-70/3,5 Macro w trybie Macro 1:7 z adapterem "makro" (czyli przedłużka między bagnetem body, a mocowaniem obiektywu), podświetlenie LCD, najpierw laptop, potem komórka (widać białe piksele i trochę innych efektów, ale tu nie o to chodzi).
Najbardziej mnie frapuje ten niski kontrast, muszę też zadbać o środowisko o mniejszej ilości kurzu. Być może źle dobrałem czas wywoływania. Chciałbym, żebyście mnie ukierunkowali, wskazali błędy, pora się rozwijać.
Film Foma 400/36, Minolta SRT101b (nie była wcześniej przeze mnie sprawdzana z filmem) z obiektywem Minolta MC Rokkor-PF 1.4/58 (bez filtrów). Ekspozycję ustalałem wg światłomierza Minolty SRT i równolegle wg Fuji X-T1 - wyniki czasem różniły się delikatnie (do 1EV - wtedy stosowałem dłuższe naświetlanie w Minolcie). Zdjęcia natury zrobiono przy bardzo pochmurnej pogodzie, zdjęcia z portu w Ustce ze statywu, pod koniec dnia, zdjęcia wewnątrz pomieszczeń bez lampy błyskowej. Wywoływałem z MD-76 1:1, 9 minut 45 sekund w temperaturze 22°C. W pierwszej minucie przewracałem koreks cały czas, potem w każdej następnej przewracałem przez 10 sekund (około 5-6 przewrotek). Po wywoływaczu przerywacz z octem (kranówka), utrwalacz Fomafix U1 10 minut, płukanie 10 minut, ostatnie płukanie z odrobiną "Ludwika", ściągnąłem nadmiar wody taką sprytną ściągaczką (chyba Kaiser) i powiesiłem nad wanną (wcześniej domownicy się wykąpali, więc teoretycznie kurz powinien opaść). Po nocce zdjąłem z haka i zaniosłem do punktu Fuji na skanowanie. Spodziewałem się nieco wyższej rozdzielczości, mam JPG 1840x1232, poza tym jest dużo jakichś drobnych paproszków i chyba kurzu. Szczerze mówiąc nie czyściłem tego body wewnątrz przed włożeniem filmu. No, albo ten kurz jednak przy suszeniu wylazł zza rur i się przykleił.
Pomyślałem, że warto pokazać tutaj trochę negatywu (robione na szybko, obiektyw Minolta 35-70/3,5 Macro w trybie Macro 1:7 z adapterem "makro" (czyli przedłużka między bagnetem body, a mocowaniem obiektywu), podświetlenie LCD, najpierw laptop, potem komórka (widać białe piksele i trochę innych efektów, ale tu nie o to chodzi).
Najbardziej mnie frapuje ten niski kontrast, muszę też zadbać o środowisko o mniejszej ilości kurzu. Być może źle dobrałem czas wywoływania. Chciałbym, żebyście mnie ukierunkowali, wskazali błędy, pora się rozwijać.
Ostatnio zmieniony 16 lut 2022, 19:10 przez miki11, łącznie zmieniany 1 raz.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
I jeszcze skany z zakładu Foto:
Ten film z założenia miał być testowym, także nie oceniajcie wartości zdjęć, tylko aspekt spieprzonej techniki.
Ten film z założenia miał być testowym, także nie oceniajcie wartości zdjęć, tylko aspekt spieprzonej techniki.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
W koszulkach foliowych, mam nadzieję, że nie przeszkadzają bardzo.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
I naświetlona rozbiegówka dla porównania:
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
Jak dla mnie wyglada na poprawnie wywolany ale niedoswietlony
Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
Tak, to niedoświetlenie jest i dla mnie oczywiste, natomiast co do wołania to nie mam jeszcze kompetencji żeby ocenić. Zastanawiam się teraz, czy następny film naświetlać zwiększając tą ekspozycję +2EV, czy tylko +1EV?
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
Dzisiaj planuję jeszcze wymoczyć Fomę 100 z innego body (XG-M), to też jest głównie test body, ale ostatnie 10 klatek strzeliłem dzisiaj już po obejrzeniu tego skanu i dorzuciłem do pomiaru ekspozycji +1EV na wszelki wypadek. Muszę się nauczyć dawać z automatu raczej więcej światła, niż mniej.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
Jak rozumiem, "numerki" to są liczby poprawnie naświetlone podczas procesu produkcji/konfekcjonowania filmu? Czyli w jakiś sposób są referencją do porównania "czarnego" na filmie? Dobrze kombinuję?
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
miki11, czyli będziesz stosował stara zasadę, starych fotografów: naświetlaj na cienie, wywołuj na światła
Fan Pentax'a.
Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
nie są. zdarzają się filmy, w których numeracja jest bardzo blada, a czasem się zdarzają takie, że jest bardzo mocna.miki11 pisze:Czyli w jakiś sposób są referencją do porównania "czarnego" na filmie?
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
Generalnie jest oczywiscie lepiej mocnej swiecic na negatywach niz niedoswietlac. To fakt. Ale mozna tez przesadzic, zwlaszcza przy wysokokontrastowych motywach i nieoptymalnych kombinacjach negatyw-wywolywacz, ktory objawia sie wtedy przepalonymi swiatlami.
Generalnie uwaza sie ze Foma 400 nie osiaga nomialnej czulosci i trzeba ja mocniej swiecic. Sprobuj po prostu nastepnym razem +1, +2, +3 na tej samej scenie i bedziesz wiedzial ktoredy droga. W druga strone nie musisz swiecic, gdyz juz wiadomo, ze to nie tedy..
Generalnie uwaza sie ze Foma 400 nie osiaga nomialnej czulosci i trzeba ja mocniej swiecic. Sprobuj po prostu nastepnym razem +1, +2, +3 na tej samej scenie i bedziesz wiedzial ktoredy droga. W druga strone nie musisz swiecic, gdyz juz wiadomo, ze to nie tedy..
Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
Szybko mnie naprostowałeś

_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Pierwszy negatyw - prośba o sugestie korekt w pracy
Czyli de facto powinienem trochę prześwietlać i potem wołać krócej? Przepraszam za bazowe pytania, ale chcę zmarnować mniej tych filmów, niż pół przyczepy.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy