Pierwsze odbitki
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Pierwsze odbitki
Szanowni Fotografowie,
na wstępie chciałbym poprosić o niezrównanie mnie z ziemią za lamerstwo w dziedzinie wywoływania.
http://s983.photobucket.com/user/popart ... show/PHOTO
To są przykładowe odbitki jakie wczoraj udało mi się wywołać po raz pierwszy w życiu.
Niestety nie miałem maskownicy (już teraz wiem ze koniecznie muszę ją teraz kupić) więc wyszło niezbyt równo. Dodatkowo wyszło trochę plam(najpewniej przez to ze musiałem się gnieździć w bardzo małej klitce bo tylko tam mogłem zapewnić całkowitą ciemność.
Wywoływałem na papierze Fomaspeed 10x15 normalny przy pomocy wywoływacza Tetenal Eukobrom i utrwalacza Tetenal Superfix.
próbowałem też zrobić zdjęcia na podłożu papierowym Fomabrom, no i wyszły podobnie, ale po suszeniu na suszarce porobiły sie matowe plamy, a po suszeniu na szybie pomimo przyklejenia do niej taśmą zdjęcie pofalowało.
Teraz pytanie co zmienić, albo na co zwrócić uwagę przy kolejnych próbach, żeby wychodziło lepiej.
na wstępie chciałbym poprosić o niezrównanie mnie z ziemią za lamerstwo w dziedzinie wywoływania.
http://s983.photobucket.com/user/popart ... show/PHOTO
To są przykładowe odbitki jakie wczoraj udało mi się wywołać po raz pierwszy w życiu.
Niestety nie miałem maskownicy (już teraz wiem ze koniecznie muszę ją teraz kupić) więc wyszło niezbyt równo. Dodatkowo wyszło trochę plam(najpewniej przez to ze musiałem się gnieździć w bardzo małej klitce bo tylko tam mogłem zapewnić całkowitą ciemność.
Wywoływałem na papierze Fomaspeed 10x15 normalny przy pomocy wywoływacza Tetenal Eukobrom i utrwalacza Tetenal Superfix.
próbowałem też zrobić zdjęcia na podłożu papierowym Fomabrom, no i wyszły podobnie, ale po suszeniu na suszarce porobiły sie matowe plamy, a po suszeniu na szybie pomimo przyklejenia do niej taśmą zdjęcie pofalowało.
Teraz pytanie co zmienić, albo na co zwrócić uwagę przy kolejnych próbach, żeby wychodziło lepiej.
Jeśli widzę to co chciałeś pokazać, to wg. mnie masz maskownicę
No i widzę za wysoki, mocno za wysoki kontrast. To by świadczyło o tym, że przewołałeś swój film.
Ale jak na pierwsze w życiu powiększenia to i tak wyszło fajnie.

No i widzę za wysoki, mocno za wysoki kontrast. To by świadczyło o tym, że przewołałeś swój film.
Ale jak na pierwsze w życiu powiększenia to i tak wyszło fajnie.
Możesz zmienić papier na wielogradacyjny, to pomoże w zapanowaniu nad kontrastem.wednes pisze:Teraz pytanie co zmienić, albo na co zwrócić uwagę przy kolejnych próbach, żeby wychodziło lepiej.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
a widzisz w Hradec Kralove zmienili emulsję i nowe MG tolerują światło pomarańczowe. sprawdzałem organoleptycznie. ale jak napisałeś, oliwkowe odpada, czy to w przypadku fomy, czy też ilforda i tetenala. a także orientala.J.A. pisze:Fomy nie znoszą oliwkowego i MUSI być czerwone.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Ooo, może się przeproszę z Variantem?rbit9n pisze:a widzisz w Hradec Kralove zmienili emulsję i nowe MG tolerują światło pomarańczowe.
Da się je jakoś odróżnić, coby nie kupić czegoś starszego?
Safelighting
FOMABROM VARIANT IV 123 is processed at indirect safety illumination with wavelength of 590 nm and higher, corresponding colour of safety illumination is amber or orange.
I wszystko jasne.FOMABROM VARIANT III is orthochromatic sensibilized photo paper so if you work with it you should use safety illumination different from common black and white photo paper. It is routinely processed at indirect safety illumination with wavelength of 625 nm and higher, corresponding colour of safety illumination is orange or red.

M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
- figureliusz
- -#
- Posty: 821
- Rejestracja: 18 gru 2008, 15:44
- Lokalizacja: Warszawa
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Nie używam. Poza tym, jak znam naszych braci zza Olzy, to dla Ilforda mają "specjalną" maszynę, a jeśli nie maszyne to na pewno procedurę w ISO.technik219 pisze:Najwyższy czas Foma robi Ilforda Xpress'a, Rollei Vintage
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Ale oni przynajmniej coś mają, sporo sprzedają pod swoją marką i sporo robią dla innych. Jakby tego było mało, to w stosownym czasie wykupili nasz bydgoski Foton i przejęli nasze marki, które teraz wypuszczają w świat jako swoje. My nie mamy nic i jesteśmy w czarnej d... dziurze. Tyle lat tradycji, marka niegdyś równa Agfie i jak psu pod ogon. A "bracia zza Olzy" dalej robią to co robili i dobrze się mają.
Co do zastrzeżenia, że dla Ilforda mogą robić na innych maszynach i według innych norm... Uważasz, że przed tą maszyną stoi uzbrojony strażnik? Albo, że obsługa nie kontaktuje się z tymi którzy "robią dla Fomy"? Jeśli nawet nie całość technologii, to na pewno wiele z tego zastosowali w nowych papierach. Bądźmy realistami. To, że pewni wytwórcy nie cieszą się u nas większą popularnością i uznaniem często wynika z irracjonalnych powodów. Taka nasza uroda, że byle g...no ale zachodnie to jest miód-malina, a to samo zza miedzy to barachło i chłam.
Co do zastrzeżenia, że dla Ilforda mogą robić na innych maszynach i według innych norm... Uważasz, że przed tą maszyną stoi uzbrojony strażnik? Albo, że obsługa nie kontaktuje się z tymi którzy "robią dla Fomy"? Jeśli nawet nie całość technologii, to na pewno wiele z tego zastosowali w nowych papierach. Bądźmy realistami. To, że pewni wytwórcy nie cieszą się u nas większą popularnością i uznaniem często wynika z irracjonalnych powodów. Taka nasza uroda, że byle g...no ale zachodnie to jest miód-malina, a to samo zza miedzy to barachło i chłam.
Lux mea lex
Pełna zgoda i za to komuś się kryminał w RP należy, a nie stanowisko w ministerstwie.technik219 pisze:Ale oni przynajmniej coś mają, sporo sprzedają pod swoją marką i sporo robią dla innych. Jakby tego było mało, to w stosownym czasie wykupili nasz bydgoski Foton i przejęli nasze marki, które teraz wypuszczają w świat jako swoje. My nie mamy nic i jesteśmy w czarnej d... dziurze. Tyle lat tradycji, marka niegdyś równa Agfie i jak psu pod ogon. A "bracia zza Olzy" dalej robią to co robili i dobrze się mają.
Uzbrojony nie, ale wystarczy, że dla Ilka papier konfekcjonują ze środka rolki oblewu.technik219 pisze:Co do zastrzeżenia, że dla Ilforda mogą robić na innych maszynach i według innych norm... Uważasz, że przed tą maszyną stoi uzbrojony strażnik? Albo, że obsługa nie kontaktuje się z tymi którzy "robią dla Fomy"?
Dawno z tego wyrosłem, a w zasadzie to nigdy w to nie wrosłem. A moją awersję do Fomy pielęgnują moi klienci. Jestem jeb...ty na punkcie dokładności i powtarzalności. Fomy z różnych źródeł zawsze wychodzą inaczej. W ciemno i zawsze z takim samy rezultatem wywołuję Ilka, Kodaka, czy Fucji, Foma mieści mi się z powtarzalnością w okolicach Rolleia. Trochę lepiej, ale nie za dużo lepiej.technik219 pisze:Bądźmy realistami. To, że pewni wytwórcy nie cieszą się u nas większą popularnością i uznaniem często wynika z irracjonalnych powodów. Taka nasza uroda, że byle g...no ale zachodnie to jest miód-malina, a to samo zza miedzy to barachło i chłam.
Ale nie mówię nie, Variant mi się podobał, nie lubiłem go używać bo nie lubię czerwonego światła.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Skoro poruszyliście sprawę oświetlenia ciemni....
Powoli wracam do analoga, nowością są dla mnie papiery multigrade, gdzieś wyczytałem, że do pracy z wielogradacyjnymi należy używać oświetlenia oliwkowego. Tu piszecie, że jest akurat odwrotnie.
OK, konkret. Która lampa lepsza do ciemni?
http://allegro.pl/paterson-lampa-ciemni ... 71686.html
http://www.czarno-biale.pl/sklep/produc ... ts_id=1112
Powoli wracam do analoga, nowością są dla mnie papiery multigrade, gdzieś wyczytałem, że do pracy z wielogradacyjnymi należy używać oświetlenia oliwkowego. Tu piszecie, że jest akurat odwrotnie.
OK, konkret. Która lampa lepsza do ciemni?
http://allegro.pl/paterson-lampa-ciemni ... 71686.html
http://www.czarno-biale.pl/sklep/produc ... ts_id=1112
Jest odwrotnie, bo papier wielogradacyjny, składa się z dwóch emulsji. Jedna czuła na światło zielone, to ta odpowiedzialna za niski kontrast, druga jest czuła na światło niebieskie, ta od wysokiego kontrastu. A światło oliwkowe, to światło składające się z żółtego i zielonegodarek6902 pisze:Tu piszecie, że jest akurat odwrotnie.

M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi