Objawienie

Ciemnia fotograficzna - Podzielcie się receptami wywoływaczy i efektami ich użycia z różnymi negatywami - mile widziane skany ;)

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 5997
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Kontakt:

Objawienie

Post autor: 4Rider »

Imperitus pisze: 19 gru 2018, 16:22 J.A.,
Wiem że niskoczułe negatywy mają wysoką pojemność tonalną,
Panchromatyczne owszem, ale gorzej już z ortochromatycznymi, nie mówiąc już o technicznych...
Kiedyś przesadziłem z Adox CMS 20 wołając go w w PMK... na niektórych klatkach, tylko czerń i biel..
Tonalność nie jest tak ściśle związana z czułością, a niskoczułe filmy trzeba odpowiednio wołać...

PS:acz dodam Twoje wołanie bardzo eleganckie, tak,tak...
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est 🐺
Awatar użytkownika
Imperitus
-#
Posty: 2093
Rejestracja: 01 sie 2018, 23:11
Lokalizacja: Toruń

Objawienie

Post autor: Imperitus »

4Rider,
Na macophoto piszą że Rollei ortho 25 jest w stanie pomieścić do 10 ev różnicy przy odpowiednim wywoływaniu, skłonny jestem uwierzyć. Z drugiej strony z jednego negatywu jeszcze nic nie wynika :-/ . Opisują go jako techniczny i do użytku przy fotografii piktorialnej ( dosłownie tłumaczone z angielskiego ), trochę to w sumie sprzecznie brzmi. Muszę go częściej kupować i spróbować wywołać w czymś innym, może DD76?
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 5997
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Kontakt:

Objawienie

Post autor: 4Rider »

No dobra może i pomieści ale pewnych kolorów nie zapisze, odpada też większość filtrów do BW...
Panchromatic powstał po to by zniwelować te niedostatki filmów Orto...
Oczywiście te klatki, które zaprezentowałeś, wyglądają dobrze, ale to zdjęcia stricto techniczne, dokumentalne, w krajobrazie czy też w portrecie lepiej wychodzi na panchromatic, bo mamy też wiele więcej do użycia zmiennych niż przy orto.
To dobry film, ale nie dla każdego i nie do wszysttkiego - tylko tyle chciałem w zasadzie napisać...
Jest jedna zależność co do czułości wraz z jej wzrostem maleje kontrast - oczywiście w pewnych granicach i przy przyjęciu opracowania negatywów w podobnych warunkach, wywoływaczach).
Ale nie należy tego brać jako stałą, bo w fotografii jak i wszędzie jest wiele zmiennych, dlatego mamy o czym rozmawiać ;-)

PS: a dziesięciozłotówkę to ja w dzisiejszych czasach wolę sfotografować dlsr ;-)
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est 🐺
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Objawienie

Post autor: J.A. »

Imperitus pisze: 19 gru 2018, 14:56 Jak nie lubisz mocnego kontrastu to radzę unikać niskoczułych negatywów
Ja się nie znam. Ale ztego zdania jasno wynika.
Niska czułość = wysoki kontrast.
A to nie prawda.
I nie piszę o manipulowaniu krzywą tylko o cesze materiału.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Objawienie

Post autor: J.A. »

4Rider pisze: 19 gru 2018, 17:29 No dobra może i pomieści ale pewnych kolorów nie zapisze, odpada też większość filtrów do BW
Kolejne pomieszanie pojęć. Pojemność tonalna nie ma nic wspólnego z czułością spektralną.
Ta pierwsza, to napisałem wcześniej. Ta druga to wrażliwość materiału na długość fali.
Jeżeli materiał barwoślepy będzie naświetlany światłem od żółtego do czerwieni, to nie powstanie na nim żaden obraz, ani kontrastowy, ani mydlany.
4Rider pisze: 19 gru 2018, 17:29 Jest jedna zależność co do czułości wraz z jej wzrostem maleje kontrast
odwrotnie. Kontrast wzrasta, spada pojemność tonalna.

Właśnie o tym utożsamieniu kontrast - pojemność tonalna piszę wcześniej.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
Imperitus
-#
Posty: 2093
Rejestracja: 01 sie 2018, 23:11
Lokalizacja: Toruń

Objawienie

Post autor: Imperitus »

J.A.,
W starych książkach dokładnie tak się to opisuje, niska czułość= wysoki kontrast. Nie zagłębiałem się w temat na tyle żeby sprawdzić jakieś nowe, doprecyzowane źródła, czytałem o tym jak dotąd tylko u Solfa, Pękosławskiego, Cypriana i Burzyńskiego. Pewnie to dotyczy materiałów starego typu, albo po prostu upraszczali treść- w końcu to książki dla fotoamatorów. Dla takiego człowieka efekt ma znaczenie, a nie ze szczegółami dookreślone co i jak powinno się określać.
P.S. Sprawdziłem w sieci, jest tak jak mówisz.
Dziekuję za wytknięcie błędu ;-)
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Awatar użytkownika
Imperitus
-#
Posty: 2093
Rejestracja: 01 sie 2018, 23:11
Lokalizacja: Toruń

Objawienie

Post autor: Imperitus »

J.A.,
Nie zaprzeczysz jednak że te skany które zamieściłem wskazują że w tym przypadku negatyw wyszedł raczej kontrastowo.
Z drugiej strony, te fotografie były robione w kontrastowych warunkach, jakby poszukać to może znajdą się klatki które mają niższy kontrast. Ten prospekt na drugim zdjęciu wykazuje raczej szeroki zakres tonalny, tyle zmiennych...
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Nomad
-#
Posty: 1069
Rejestracja: 14 sie 2015, 22:28
Lokalizacja: Kraków

Objawienie

Post autor: Nomad »

Imperitus pisze: 20 gru 2018, 09:23
W starych książkach dokładnie tak się to opisuje, niska czułość= wysoki kontrast. Nie zagłębiałem się w temat na tyle żeby sprawdzić jakieś nowe, doprecyzowane źródła, czytałem o tym jak dotąd tylko u Solfa, Pękosławskiego, Cypriana i Burzyńskiego. Pewnie to dotyczy materiałów starego typu,)
Dokładnie tak było. HL miał zdecydowanie niższy kontrast niż FL czy NP21 przy takim samym wywołaniu i kontraście sceny.
Furrorę zrobił TMY który jako pierwszy miał kontrast taki sam jak TMX... Choć właściwie powinniśmy pisać o przeniesieniu kontrastu.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Objawienie

Post autor: technik219 »

Każdy negatyw (no, prawie każdy) może mieć taki kontrast jaki sobie zażyczymy. Każdy (no, prawie każdy) można wywołać miękko, normalnie, bardziej kontrastowo i jeszcze bardziej. Wszystko zależy od tego jak zostanie naświetlony i jak (oraz w czym) zostanie wywołany.
Wyjątkiem posiadającym mniejsze lub większe ograniczenia w zakresie obniżania kontrastu są materiały dokumentowe, które z założenia mają dawać tylko czarne i tylko białe (teoretycznie), ale i je w pewnym stopniu można okiełznać.
Lux mea lex
ODPOWIEDZ