Mokre kolodium + technologia, rozwiązywanie problemów

Fotografia alternatywna - Czyli coś innego niż wszyscy ;)

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
cbk
-#
Posty: 465
Rejestracja: 09 sty 2009, 08:43
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: cbk »

taharii pisze: yyy co się z nickami podziało?
zmieniłem na docelowy.
God Is A Girl
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

cbk pisze:
cdefgah pisze: Panowie, sugerujecie, że jeśli oświetlę obiekt światłem UV płaszczyzna ostrości wypadnie w innej odległości niż jeśli oświetlił bym ten sam obiekt światłem białym?
jeśli tylko samym uv to tak
Nie.
cbk pisze:
J.A. pisze:Właśnie napisałeś coś zupełnie odwrotnego.
napisałem że ostrość się zepsuje. Czyli to samo, tylko prosto.
Się nie zepsuje.
cbk pisze:
J.A. pisze: Jako że emulsja MK nie jest wrażliwa na światło białe to fakt jego użycia nie wpłynie na powstanie obrazu. Obraz powstanie i tak dzięki promieniom UV, więc dla ostrości obrazu istnienie innych promieni nie ma znaczenia.
skoro kolor biały jest zmieszaniem 3 kolorów, to w białym musi byc i niebieski więc na biały jest też czuły ;]
Pojęcia nie masz o czym piszesz. Nie ma światła białego. To jest właśnie fizyka.
A ściślej to związki chemiczne nie widzą tak jak człowiek, światło białe, tylko widzą poszczególne jego składowe najczęściej niebieski i UV. Dzięki temu w ciemni można świecić światłem pomarańczowym, czy czerwonym i materiały się nie zaświetlają, bo nie widzą światła białego. Widzą tylko jego składową.
Kolodion jest barwoślepy, czyli czuły na niebieski i UV. Są one tak blisko siebie, że bez znaczenia jest na co ustawisz ostrość.

[ Dodano: Nie 22 Lut, 2015 ]
cdefgah pisze:Więc jeśli oświetlę obiekt przypuszczalnie jedną lampą 400W o temperaturze 14000 K i jedną 400W UV-A płaszczyzna ostrości wypadnie tam gdzie będzie ostro na matówce czy w innym miejscu?
Wypadnie tam gdzie widzisz ją na matówce.
To nie podczerwień, gdzie już trzeba wprowadzać poprawki. Zobacz na załącznik. Czerwone w punkt ostrości padają pod mniejszym kontem, czyli podczerwone będę stosunkowo daleko. Niebieskie padają pod większym kątem, dzięki czemu UV jest znacznie bliżej punktu ostrości.
Nie powiększasz kolodionu, tylko odbijasz stykowo. Błąd jest pomijalny.

Składowe inne niż niebieski i tak nie naświetlają kolodionu, więc bez znaczenia jest czy świecisz na czerwono, zielono czy biało. Obraz powstaje i tak tylko dzięki niebieskiemu i UV.

[ Dodano: Nie 22 Lut, 2015 ]
taharii pisze:To zależy, na przykład od powłok na obiektywie...
A co one mają z tym wspólnego?
Załączniki
Soczewka.png
Soczewka.png (6.36 KiB) Przejrzano 5586 razy
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
cbk
-#
Posty: 465
Rejestracja: 09 sty 2009, 08:43
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: cbk »

J.A. pisze:Pojęcia nie masz o czym piszesz. Nie ma światła białego. To jest właśnie fizyka.
J.A. pisze: Składowe inne niż niebieski i tak nie naświetlają kolodionu, więc bez znaczenia jest czy świecisz na czerwono, zielono czy biało.
to jest białe światło czy nie ma?
właśnie potwierdziłeś że w białym świetle jedną ze składowych jest niebieski który zaświetla kolodion,

dla mnie koniec tematu,
God Is A Girl
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

cbk pisze:dla mnie koniec tematu
Żebyś choć trochę zrozumiał co się do Ciebhie pisze.

Światło białe to pojęcie psychofizyczne.

Fizycznie ono nie istnieje. A związki chemiczne nie mają ani oczu, ani mózgu by interpretować światło jako białe.

Zmiany następuja pod wpływem promieniowania o konkretnej długości fali.


Nie ma fali światła białego.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
cbk
-#
Posty: 465
Rejestracja: 09 sty 2009, 08:43
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: cbk »

a czy ja napisałem, że jest fala światła białego? Cały czas mówię że białe światło jakie widzimy to składowe. Można je zobaczyć puszczając światło białe przez pryzmat.

ok, powiedz mi jaką żarówkę ze sklepu (ze światłem białym tzn nie białym, ale świecącym na biało) mogę kupic żebym miał jasno w ciemni i nie zaświetlało mi kolodionu. Serio pytam, kupię sobie i nie będę ślęczał nad czerwoną żarówką i marnował wzroku. :)
i teraz serio kończę dysputy z tobą, bo widze że musisz miec ostatnie słowo, więc napisz sobie co tam chcesz a ja wyłączam się z dyskusji.

idę doszukać żarówki białej niezaświetlającej kolodionu
Ostatnio zmieniony 23 lut 2015, 12:28 przez cbk, łącznie zmieniany 1 raz.
God Is A Girl
Awatar użytkownika
taharii
-#
Posty: 1132
Rejestracja: 12 lut 2013, 15:44
Lokalizacja: (znów) Rzeszów!

Post autor: taharii »

J.A. pisze: [ Dodano: Nie 22 Lut, 2015 ]
taharii pisze:To zależy, na przykład od powłok na obiektywie...
A co one mają z tym wspólnego?
Powłoki to nie tylko antyodblaski.
Powłokami i odpowiednim rodzajem szkła, z którego jest zrobiona soczewka można korygować odwzorowanie dla konkretnej długości fali.
Dobrze to widać w przypadku fotografii w podczerwieni, gdzie jedne obiektywy spisują się lepiej inne dużo gorzej.

Uprzedzając fakty: nie będę się niestety wdawał w dyskusję o wpływie zawartości fluorków w szkle na ugięcie fali światłą o konkretnej długości.
Awatar użytkownika
cbk
-#
Posty: 465
Rejestracja: 09 sty 2009, 08:43
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: cbk »

taharii pisze: Powłoki to nie tylko antyodblaski.
Powłokami i odpowiednim rodzajem szkła, z którego jest zrobiona soczewka można korygować odwzorowanie dla konkretnej długości fali.
Dobrze to widać w przypadku fotografii w podczerwieni, gdzie jedne obiektywy spisują się lepiej inne dużo gorzej.
dlatego uważam, że obiektywy korygowane na światło białe (światło którego nie ma tzn jest jako wypadkowa kilku kolorowych składowych) będą dawać dupy przy samym UV.

mogę sie mylić, ale aero szkła chyba są korygowane pod jakąś część widma UV
taharii pisze: Uprzedzając fakty: nie będę się niestety wdawał w dyskusję o wpływie zawartości fluorków w szkle na ugięcie fali światłą o konkretnej długości.
ha, szkoda, ale w sumie ja tez nie ;)
God Is A Girl
sweetek
-#
Posty: 481
Rejestracja: 08 kwie 2011, 20:45
Lokalizacja: lublin

Post autor: sweetek »

Używam lamp metahalogenowych, one dają zimne światło... ale nie jest to samo UV. Używanie samego światła UV to według mnie głupota i nie sprawdza się.
Kolodion, przynajmniej ten którego ja używam, nie jest barwoślepy, tylko ma inną czułość na różne barwy światła.
Mam płyty naświetlone bez światła słonecznego, od zwykłych żarówek, czas był długi ale emulsja się naświetliła. Jeśli chodzi o ustawianie ostrości to nie wydaje mi się, aby przy przesłonie roboczej rzędu 4,5-6 długość fali miała jakieś znaczenie. Ale ja nie jestem fizykiem i nie chce mi się tym zajmować...
maniaq
-#
Posty: 40
Rejestracja: 09 gru 2013, 14:51
Lokalizacja: Solec
Kontakt:

Post autor: maniaq »

Nie mam wielkiego doswiadczenia, ale bedac na warsztatach kolodionowych u pawla smialka, wprowadzalismy korekte po ustawieniu ostroci na matowce, bo wlasnie obiektyw inaczej kolodion naswietlal... Niestety nie pamietam co to bylo za szklo.

Ja u siebie w mentorze 18x24 i tessarze 300 4.5 przy lampach 2x 200 W 6400K CFL mam czasy rzedu 5-6 s :) nie liczylem nawet korekt na wyciag miecha. Tak pierwsze proby wywszly i tak robilem.
Awatar użytkownika
taharii
-#
Posty: 1132
Rejestracja: 12 lut 2013, 15:44
Lokalizacja: (znów) Rzeszów!

Post autor: taharii »

A jak tą korektę wprowadzaliście?
Podkładki pod matówkę czy jak?
maniaq
-#
Posty: 40
Rejestracja: 09 gru 2013, 14:51
Lokalizacja: Solec
Kontakt:

Post autor: maniaq »

To juz Pawła organoleptyczne doswiadczenie ;) o odpowiedni ruch na zebach prowadnicy. Co wazniejsze po takim zabiegu ostrosc byla w punkt na szkle :D

Balem sie, ze bede musial testy porobic u siebie, ale u mnei bez takich korekt jest ok.

U mnie 5-6 sek max naswietlenie, wiec nie wiem z czego wynikaja czasy ponad minutowe. Wiem, ze mam stosunkowo jasne szklo 4.5 , ale do 5.6 nie powinno to robic az takiej roznicy, czy nawet ktos wspominal 6.8 bodajze.

Bardziej to kwestia pasma widzianego przez kolodion, a nie samej czystej mocy swiatla. Nie wyobrazam sobie siedziec przed lampami pokroju HPI, bo takie mamy w klubie na wysokosci ok 9 metrow, a i tak niemilo sie "w nia" popatrzec :)

Ale 2x 200W u mnie wystarcza i to w prostym kloszu z ikea, samorobka na maksa :D Wykozystalem lampe, ktora miala byc wyrzucona :D
sweetek
-#
Posty: 481
Rejestracja: 08 kwie 2011, 20:45
Lokalizacja: lublin

Post autor: sweetek »

no, tylko, że jak tymi 2x200W oświetlisz 3 osoby z odległości 1,5-2 metry to pewnie czas rośnie do 30 s. Istotne jest też na ile równo jesteś w stanie oświetlić całą postać 2 lampami.
maniaq
-#
Posty: 40
Rejestracja: 09 gru 2013, 14:51
Lokalizacja: Solec
Kontakt:

Post autor: maniaq »

wydawalo mi sie ze ciagle dyskutujemy o w miare bliskim portrecie.

o kolejnych osobach, postaciahc, czy calych planach... mozna dyskutowac, tylko kazde to inne warunki.

Uscisle - pisalem o portrecie :)

a wracajac do meritum.

Nie wiem jak moga wychodzic minutowe ekspozycje. Ale glownie to bym winil "slabo czula" chemie i oswietlenie nie oddzialywujace na kolodion.
Awatar użytkownika
taharii
-#
Posty: 1132
Rejestracja: 12 lut 2013, 15:44
Lokalizacja: (znów) Rzeszów!

Post autor: taharii »

Nie no, czas powyżej 15 sekund jest całkowicie nieakceptowalny dla czegoś poza martwą naturą/krajobrazami/architekturą.

Nawet przy podstawkach pod głowę i innych bajerach, przy 20/30/(60?!) sekundach się lidzie na śmierć zamęczą.
maniaq
-#
Posty: 40
Rejestracja: 09 gru 2013, 14:51
Lokalizacja: Solec
Kontakt:

Post autor: maniaq »

Na krajobraz sie zamierzam dopiero. Probowalem martwa nature na testy i portrety robilem :)

Czasy 5-6 sek, ale to byl punkt wyjscia i bylo ok. Jako poczatkujacy troche przewolywalem, ale ucze sie swojej chemii dopiero, kolodion po kilku sesjach odparowal troche i jest bardziej oleisty. Na poczatku zbyt rzadki byl i problem z wylewaniem z szyby mialem.

Jakiego swiatla teraz Taharii uzywasz, jaka chemia i czasy ?
ODPOWIEDZ