Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Arturl
-#
Posty: 83
Rejestracja: 12 mar 2017, 14:16
Lokalizacja: Warszawa

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: Arturl »

"Jesteście specjalistami, dążycie do idealnych prac - bardzo dobrze!..."
Tylko, te idealne prace wcale nie oznaczaja (lub nie muszą) technicznej perfekcji. One oznaczają..., hmmm... oddanie pewnego nastroju, specyficznej chwili która miała miejsce. I tak się skałda, nie tylko u mnie, że to WYCHODZI w zdecydowanej większości w fotografii "analogowej".
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5561
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: rbit9n »

krzychu128 pisze: 01 kwie 2023, 21:58 Być może wystarczyłoby: Uszczelnij skrzynkę. Na kondensorze będziesz miał przynajmniej o jeden stopień twardszą odbitkę.
to jeszcze tak, pojedź do Liroja i Merlina na Witosa, kup sobie lampę LED o temperaturze barwowej 6500K w mlecznej bańce, wkręć w głowicę kondensorową, a będziesz miał kontrast, że ho, ho!
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
krzychu128
-#
Posty: 239
Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
Lokalizacja: Rzeszów

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: krzychu128 »

rbit9n pisze: 03 kwie 2023, 12:09 to jeszcze tak, pojedź do Liroja i Merlina na Witosa, kup sobie lampę LED o temperaturze barwowej 6500K w mlecznej bańce, wkręć w głowicę kondensorową, a będziesz miał kontrast, że ho, ho!
Już to zrobiłem wcześniej, za radą wyczytaną na tym forum. Tyle że nie z Liroja tylko z Osrama. Też się zastanawiałem ile bardziej hoho jest na tej żarówie w stosunku do oryginału. Oryginał wywaliłem bo grzał się jak cholera.
Z_photo pisze: 01 kwie 2023, 17:48 Przy takim podejściu właściwszą dla Ciebie byłaby fotografia w odmianie cyfrowej - tu nie trzeba angażować wiele cennego czasu by uzyskać w miarę poprawne technicznie obrazy.
Ostatnią lustrzankę cyfrową (K10) kupiłem w 2007 roku. Miałem też drukarkę foto, ale nie sprawiało mi to frajdy.
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5561
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: rbit9n »

krzychu128 pisze: 03 kwie 2023, 15:50 Już to zrobiłem wcześniej, za radą wyczytaną na tym forum. Tyle że nie z Liroja tylko z Osrama. Też się zastanawiałem ile bardziej hoho jest na tej żarówie w stosunku do oryginału. Oryginał wywaliłem bo grzał się jak cholera.
porównywałem z Philipsem Photocrescenta: post133286.html#p133286
zasadniczo używam jednakowoż tej o temp. 4000K.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
krzychu128
-#
Posty: 239
Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
Lokalizacja: Rzeszów

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: krzychu128 »

rbit9n pisze: 03 kwie 2023, 16:14 porównywałem z Philipsem Photocrescenta: post133286.html#p133286
zasadniczo używam jednakowoż tej o temp. 4000K.
Czytałem kiedyś ten wątek i zapamiętałem z niego tyle że żarówka powinna być zimna najlepiej 6500K, stąd jak kupiłem opemusa szybko takową nabyłem. A musiałem się trochę pogimnastykować bo hurtownie z którymi współpracuje zazwyczaj mają ciepłe i neutralne.

Z pasków wychodzi że 6500K podnosi kontrast względem oryginału.
Czyli przez powyższe opemus extra podnosi mi kontrast, a podejrzewam że LPL przez nieorginalną żarówkę extra obniża.
Stąd tak duży rozjazd między nimi.
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5561
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: rbit9n »

kiedy właśnie żeby uzyskać taki kontrast, jaki daje żarnik wolframowy, czy to w zwykłej żarówce, czy też halogenowej, należy użyć LED o temperaturze neutralnej. popatrz na powiększenie górala, przez zbyt duży kontrast nie ma szczegółów ani na białym, ani na czarnym. moim zdaniem nie tędy droga.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: J.A. »

rbit9n pisze: 06 kwie 2023, 09:11 kiedy właśnie żeby uzyskać taki kontrast, jaki daje żarnik wolframowy, czy to w zwykłej żarówce, czy też halogenowej, należy użyć LED o temperaturze neutralnej.
Tyle, że w takiej sytuacji trzeba wybierać żarówkę lodową o wysoki Ra. Bardzo często - i w cale nie koniecznie musi to dotyczyć tylko taniej marketowej chińszczyzny - żarówki o temperaturze w okolicach 3000 K mają mocno wyciętą niebieską część widma. Czego doświadczyłeś przy pierwszych próbach z ledami. A 6000 K raczej gwarantuje jego sporą ilość. W najgorszym wypadku po prostu przesunie się zakres gradacji w kierunku wyższych wartości. Choć ja tego nie zauważyłem.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5561
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: rbit9n »

za pierwszym razem faktycznie użyłem LED o temp. 2700K i to był strzał w stopę.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
krzychu128
-#
Posty: 239
Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
Lokalizacja: Rzeszów

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: krzychu128 »

W ledach faktycznie barwę uzyskuje się z tych samych diod tylko poprzez nałożenie filtra odcinającego mniej lub bardziej niebieski.
Są oprawy (załącznik) posiadające przełącznik barwy: zimna-neutralna-ciepła. Te diody z filtrem pomarańczowym świecą jako ciepłe, te z jasnożółtym jako zimne a gdy oprawa pracuje jako neutralna zapalają się jedne i drugie w połowie mocy (gdyby tego jasnożółtego filtra nie było miałyby niebieski zafarb) Dlatego zimne są zawsze bardziej wydajne od ciepłych. Ale to jest chamskie wycięcie widma.
Kiedy dioda ma na sobie filtr pomarańczowy to raczej nic dobrego nie wróży przy odbitkach.
Załączniki
6743572D-183D-4E3E-A829-525419194AE7.jpeg
zladygin
-# mod
Posty: 1583
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane/Jordanów/
Kontakt:

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: zladygin »

krzychu128
-#
Posty: 239
Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
Lokalizacja: Rzeszów

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: krzychu128 »

Kontynuując temat prób których robić nie powinienem, za sugestią rbit9n wkręciłem w opemusa żarówkę 4000K i przy tym pozostałem.
Ten sam negatyw pod kątem kontrastu wychodzi identycznie na kondensorze z założonym filtrem Ilforda "1" co na mieszalniku z dołożoną magentą "60M". Papier Kentmere 24x30. Przyjmuję na własny użytek 2,5 - 3 stopnie różnicy kontrastu.
Z_photo
-#
Posty: 987
Rejestracja: 14 gru 2018, 01:46
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: Z_photo »

krzychu128 pisze: 29 cze 2023, 11:52 Przyjmuję na własny użytek 2,5 - 3 stopnie różnicy kontrastu.
Nie wiem co u Ciebie powoduje taką różnicę, bo u mnie - przy użyciu standardowej głowicy Opemusa 6 z żarówką opalową lub głowicy filtracyjnej Meochrom 3 - różnica jest znacznie mniejsza. Negatywy wywoływane do kontrastowości gamma = 0,65 (wedle wskazań producentów) powiększam przy filtracji najczęściej odpowiadającej gradacji normalnej. Wyjątek stanowi papier barytowy Fomy - przy jego użyciu zmuszony byłem używać filtracji odpowiadającej gradacji specjalnej, a niekiedy miękkiej.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
krzychu128
-#
Posty: 239
Rejestracja: 31 gru 2010, 02:54
Lokalizacja: Rzeszów

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: krzychu128 »

Tak wychodzi i już nie mam się czego czepić przy tym LPL. Żarówki sprawdzałem zarówno osram jak i philips, puszka uszczelniona i wyczyszczona, karetki zmodyfikowałem aby nie świeciły na boki, w ciemni odsłoniłem ściany i sufit czarnym kartonem i dalej to samo. Chyba że same filtry są wypalone, ale tego już nie przeskoczę. Bardzo widoczna różnica występuje przy zmianach w przedziale 50M-60M, trochę mnie to dziwi. Pamiętam też że jak kupowałem LPLa to jego poprzedni właściciel na pytanie dlaczego sprzedaje odpowiedział że przechodzi na „kondensator”.
HP5 naświetloną w studio jestem w stanie odbić zadowalająco zarówno na mieszaczu jak i kondensorze.
Natomiast naświetlona w lesie w miękkim świetle wychodzi słabo na mieszaczu, a przy filtracji blisko 180M czasy naświetlania rosną powyżej minuty przy wglądówkach 10x15 czy 13x18 i przysłonie F8~11.
Z drugiej strony bardzo kontrastowy rollei retro lepiej mi odbijać na LPL bo znacznie obniżony kontrast sprzyja i zamiast podkładać filtry „0” lub „00” robię po prostu na zerowych ustawieniach.
Chyba nie ma wyjścia i trzeba mieć po prostu dwie głowice i wtedy mam pełen zakres, choć to sprzeczne z tym co być powinno.
Z_photo
-#
Posty: 987
Rejestracja: 14 gru 2018, 01:46
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: Z_photo »

krzychu128 pisze: 29 cze 2023, 21:13 Tak wychodzi i już nie mam się czego czepić przy tym LPL.
Nie znam tego powiększalnika, więc trudno mi wyrokować czy to ten sprzęt wraz z głowicą filtracyjną jest źródłem drastycznych różnic w kontrastowości powiększeń.
Bardzo widoczna różnica występuje przy zmianach w przedziale 50M-60M, trochę mnie to dziwi.
To jest trochę niepokojące. Z materiałów Ilforda wynika, że głowice LPL są wyskalowane tak, jak głowice Kodaka, zatem zwiększenie filtracji z poziomu 50M do poziomu 80M powinno dawać zmianę kontrastowości z 3,5 na 4 w skali ilfordowskiej. Przyczyna gwałtownej zmiany kontrastu przy przy tak małej jak opisujesz zmianie filtracji jest dla mnie zagadką.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
photoatelier
-#
Posty: 100
Rejestracja: 31 mar 2018, 18:32

Kondensor czy mieszalnik ? Na czym robisz odbitki?

Post autor: photoatelier »

Witam, ok, dopisze sie tutaj by nie powielac..kto uzywa lupki patersona, tej prostszej, plastikowej, z nitka do kalibracji.. zachcialo mi sie czegos innego i mam, problem..za cholerke nie widze zadnego ziarna, zadnych detali, raz po raz wali po oczach swiatlem, jak w mikroskopie.. nie kumam tego w ogóle..ktos poratuje?
ODPOWIEDZ