Jobo LPL 7700
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Jobo LPL 7700
Jest tu kto, kto go używa i wie jak jego filtry przekładają się na gradację papieru?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Ja chciałabym mieć, to chyba niezły powiększalnik 
Jeśli chodzi o kalibrację filtrów do użycia z papierami MG, to jest sposób, może niezbyt prosty, ale skuteczny. Pożycz od kogoś (może masz?) analizator barw do powiększalnika i weź dobre filtry MG (wg mnie najlepsze są Agfy). Dla każdego z filtrów (przy tym samym białym oświetleniu z LPL`a zapisz filtrację jaką pokaże przyrząd i później usuwając filtr Agfy kręć tymi w powiększalniku by uzyskać tą samą wartość. Tak wyznaczysz filtracje głowicy barwnej dla każdego z filtrów MG.

Jeśli chodzi o kalibrację filtrów do użycia z papierami MG, to jest sposób, może niezbyt prosty, ale skuteczny. Pożycz od kogoś (może masz?) analizator barw do powiększalnika i weź dobre filtry MG (wg mnie najlepsze są Agfy). Dla każdego z filtrów (przy tym samym białym oświetleniu z LPL`a zapisz filtrację jaką pokaże przyrząd i później usuwając filtr Agfy kręć tymi w powiększalniku by uzyskać tą samą wartość. Tak wyznaczysz filtracje głowicy barwnej dla każdego z filtrów MG.
No widzisz, tak to już jest. Jak w zeszłym roku facet na niemieckim ebayu wystawił kilka sztuk, to przez całe lato i jesień sprzedawał. I były w takiej cenie, że na Allegro opchnąłem Magnifaxa z głowicą i jednym obiektywem, i kupiłem LPL-a z przeciętną 50-tką, i nikorem 105, bo na tym mi zależało. Teraz nie ma ani sztuki i dawno nie widziałem.Joan pisze:Ja chciałabym mieć, to chyba niezły powiększalnik
Jeśli chodzi o kalibrację filtrów do użycia z papierami MG, to jest sposób, może niezbyt prosty, ale skuteczny. Pożycz od kogoś (może masz?) analizator barw do powiększalnika i weź dobre filtry MG (wg mnie najlepsze są Agfy). Dla każdego z filtrów (przy tym samym białym oświetleniu z LPL`a zapisz filtrację jaką pokaże przyrząd i później usuwając filtr Agfy kręć tymi w powiększalniku by uzyskać tą samą wartość. Tak wyznaczysz filtracje głowicy barwnej dla każdego z filtrów MG.
Co do sposobu oznaczenia głowicy, to go znam, ale problemy są dwa. Nie mam nikogo z analizatorem (nawet podłym, nie mówiąc o dobrym), ani nikogo z filtrami. Pewnie w BB, są tacy ludzie, ale jak ostatni raz byłem na spotkaniu "towarzystwa" to po prostu miałem ochotę zasnąć.
Znalazłem w necie rozpiskę podobno dla papierów ilforda, więc niedługo sprawdzę. A dla potomności dopiszę.
00 162Y/0M
0 90Y/0M
1/2 78Y/5M
1 68Y/10M
1 1/2 49Y/23M
2 41Y/32M
2 1/2 32Y/42M
3 23Y/56M
3 1/2 15Y/75M
4 6Y/102M
4 1/2 0Y/150M
5 0Y/0M - to oczywiście jakiś żart, albo błąd. Głowica ma do M170.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
sprawa z filtrami jest ciut inna niz przedstawiona przez Joan. tzn sama koncepcja jest sluszna :) tylko, ze nie ma filtrow " najlepszych". rozne papiery maja rozna gradacje przy danym swietle. sa to oczywiscie wartosci zblizone i dlatego mozna robic na roznych papierach stosujac filtry jednego producenta. ale roznice sa i dotycza szczegolnie krancowych gradacji.
rozwiaznie najprostsze - pdf danego papieru. lpl korzysta z tej samej skali co omega/kodak. w przypadku ilforda masz podane jak na tacy. z tym 5 0y/0m to nie do konca blad, glowice kolorowe lpl nie dochodza do pelnej piatki na papierze ilforda. glowice z ta skala wymagaja 200 magenty dla gradacji 5, Omegi tyle maja, LPL nie ma.
http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/201 ... 591755.pdf
rozwiaznie najprostsze - pdf danego papieru. lpl korzysta z tej samej skali co omega/kodak. w przypadku ilforda masz podane jak na tacy. z tym 5 0y/0m to nie do konca blad, glowice kolorowe lpl nie dochodza do pelnej piatki na papierze ilforda. glowice z ta skala wymagaja 200 magenty dla gradacji 5, Omegi tyle maja, LPL nie ma.
http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/201 ... 591755.pdf
Czytałem, że LPL, to to samo co Kodak.
Z tym żartem czy błędem, to ja sobie wymyśliłem, bo po prostu powinni byli napisać, że brakło skali, a nie wypisywać Y0 M0. Bo oba zera raczej prowadzą do gradacji 2.
A najlepsze jest to, że kiedyś po prostu pisało się: kontrast w górę M, kontrast w dół Y, nawet w starożytnym "Foto" była ta sama tabelka z papierów ilforda. Mocno się zdziwiłem, że porponuje się mieszankę YM. Dopiero pdf od Ciebie wyjaśnił mi, że chodzi o mniejsze skoki czasu naświetlania, przy zmianie gradacji.
Mi to wisi, więc pozostanę przy regulacji jednofiltrowej.
Jeszcze może się gdzieś doproszę o podobną dokumentację od Tetenala i będzie fajnie.
Dzięki dadan.
Z tym żartem czy błędem, to ja sobie wymyśliłem, bo po prostu powinni byli napisać, że brakło skali, a nie wypisywać Y0 M0. Bo oba zera raczej prowadzą do gradacji 2.
A najlepsze jest to, że kiedyś po prostu pisało się: kontrast w górę M, kontrast w dół Y, nawet w starożytnym "Foto" była ta sama tabelka z papierów ilforda. Mocno się zdziwiłem, że porponuje się mieszankę YM. Dopiero pdf od Ciebie wyjaśnił mi, że chodzi o mniejsze skoki czasu naświetlania, przy zmianie gradacji.
Mi to wisi, więc pozostanę przy regulacji jednofiltrowej.
Jeszcze może się gdzieś doproszę o podobną dokumentację od Tetenala i będzie fajnie.
Dzięki dadan.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
uzywanie obu filtrow na raz zmniejsza roznice w czasie naswietlania ale "gratis" ten czas wydluza przy wszystkich gradacjach pomiedzy 0 a 5 :)
baaaardzo wnikliwi moga rozpisac sobie tabele z przelicznikiem: o ile korygowac ekspozycje przy zmianie kontrastu. trzeba dokopac sie do tabel z gestoscia optyczna filtrow w danej glowicy, nie wiem czy lpl udostepnia takie cos. durst ma, mozna by pokusic sie o przeliczenie...moge Ci to kiedys podeslac.
do tetenala moge Ci jutro podeslac. ale tetenal klamie, jego papier nie ma takiej rozpietosci kontrastu jak ilford, na dodatek skrajne gradacje nie pracuja tak milo jak ilforda, zwlaszcza niskie...
baaaardzo wnikliwi moga rozpisac sobie tabele z przelicznikiem: o ile korygowac ekspozycje przy zmianie kontrastu. trzeba dokopac sie do tabel z gestoscia optyczna filtrow w danej glowicy, nie wiem czy lpl udostepnia takie cos. durst ma, mozna by pokusic sie o przeliczenie...moge Ci to kiedys podeslac.
do tetenala moge Ci jutro podeslac. ale tetenal klamie, jego papier nie ma takiej rozpietosci kontrastu jak ilford, na dodatek skrajne gradacje nie pracuja tak milo jak ilforda, zwlaszcza niskie...
Mam LPL 7700 i mam tabelkę z korektami. Jutro jej poszukam, bo nie do końca się jeszcze rozpakowałem po przeprowadzce.
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
www.stegierski.com
Ok. Wyszperałem w pudłach przeprowadzkowych (jeszcze nie rozstawiłem ciemni). Moja tabelka dołączona do LPL 7700 mówi co następuje
0 - 190Y30M
0,5 - 190Y60M
1 - 170Y75M
1,5 - 150Y85M
2 - 125Y100M
2,5 - 105Y110M
3 - 85Y120M
3,5 - 65Y135M
4 - 40Y140M
4,5 - 20Y160M
5 - 0Y170M
0 - 190Y30M
0,5 - 190Y60M
1 - 170Y75M
1,5 - 150Y85M
2 - 125Y100M
2,5 - 105Y110M
3 - 85Y120M
3,5 - 65Y135M
4 - 40Y140M
4,5 - 20Y160M
5 - 0Y170M
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
www.stegierski.com
Za namową autora wątku odświeżam temat. Jako że sam ostatnio nabyłem tę maszynę (LPL 7700), mam pytanie odnośnie ustawień filtracji. Może ma ktoś wyniki własnych eksperymentów/pomiarów z analizatorami lub najprostszych sprawdzonych ustawień metodą prób i błędów.
Korzystając z podanych powyżej wartości widzę problem braku korelacji w nastawach głowicy a rzeczywistym filtrem (używałem podobiektywowych Ilforda). Nastawiając np. dla Xpressa wartości odpowiadające f. 3 z tabeli podanej przez kol. Ulva, uzyskuję b. mizerny kontrast i papier muszę naświetlać kilkakrotnie dłużej.
Może też ktoś pracuje na tym sprzęcie z papierami Adoxa - również interesują mnie ustawienia...
Korzystając z podanych powyżej wartości widzę problem braku korelacji w nastawach głowicy a rzeczywistym filtrem (używałem podobiektywowych Ilforda). Nastawiając np. dla Xpressa wartości odpowiadające f. 3 z tabeli podanej przez kol. Ulva, uzyskuję b. mizerny kontrast i papier muszę naświetlać kilkakrotnie dłużej.
Może też ktoś pracuje na tym sprzęcie z papierami Adoxa - również interesują mnie ustawienia...
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
Czy da się trochę "oszukać" głowicę i podwyższyć kontrast odbitki stosując wyższą filtrację, odpowiadającą np. filtrowi 4-4,5 (wyższej na LPL się nie uzyska), a potem doświetlić papier na wartościach odpowiadających filtrowi 0 (w celu uzyskania szczegółów w światłach) - taką koncepcje można wysnuć z felietonu Mike Johnstona http://www.fotopolis.pl/index.php?n=468 ... ontrastowe .
Jeśli nie, to aby uratować mdły niskokontrastowy negatyw trzeba by mieć jednak w ciemni oba typy powiększalników - i w tym przypadku stosować kondensorowy?
Jeśli nie, to aby uratować mdły niskokontrastowy negatyw trzeba by mieć jednak w ciemni oba typy powiększalników - i w tym przypadku stosować kondensorowy?