Jobo LPL 7700

Powiększalniki, zegary, kuwety, oświetlenie w Waszej ciemni

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10290
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Jobo LPL 7700

Post autor: J.A. »

Jest tu kto, kto go używa i wie jak jego filtry przekładają się na gradację papieru?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Joan
-#
Posty: 313
Rejestracja: 26 sty 2009, 15:40
Lokalizacja: zDolny Śląsk

Post autor: Joan »

Ja chciałabym mieć, to chyba niezły powiększalnik :-)
Jeśli chodzi o kalibrację filtrów do użycia z papierami MG, to jest sposób, może niezbyt prosty, ale skuteczny. Pożycz od kogoś (może masz?) analizator barw do powiększalnika i weź dobre filtry MG (wg mnie najlepsze są Agfy). Dla każdego z filtrów (przy tym samym białym oświetleniu z LPL`a zapisz filtrację jaką pokaże przyrząd i później usuwając filtr Agfy kręć tymi w powiększalniku by uzyskać tą samą wartość. Tak wyznaczysz filtracje głowicy barwnej dla każdego z filtrów MG.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10290
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Joan pisze:Ja chciałabym mieć, to chyba niezły powiększalnik :-)
Jeśli chodzi o kalibrację filtrów do użycia z papierami MG, to jest sposób, może niezbyt prosty, ale skuteczny. Pożycz od kogoś (może masz?) analizator barw do powiększalnika i weź dobre filtry MG (wg mnie najlepsze są Agfy). Dla każdego z filtrów (przy tym samym białym oświetleniu z LPL`a zapisz filtrację jaką pokaże przyrząd i później usuwając filtr Agfy kręć tymi w powiększalniku by uzyskać tą samą wartość. Tak wyznaczysz filtracje głowicy barwnej dla każdego z filtrów MG.
No widzisz, tak to już jest. Jak w zeszłym roku facet na niemieckim ebayu wystawił kilka sztuk, to przez całe lato i jesień sprzedawał. I były w takiej cenie, że na Allegro opchnąłem Magnifaxa z głowicą i jednym obiektywem, i kupiłem LPL-a z przeciętną 50-tką, i nikorem 105, bo na tym mi zależało. Teraz nie ma ani sztuki i dawno nie widziałem.
Co do sposobu oznaczenia głowicy, to go znam, ale problemy są dwa. Nie mam nikogo z analizatorem (nawet podłym, nie mówiąc o dobrym), ani nikogo z filtrami. Pewnie w BB, są tacy ludzie, ale jak ostatni raz byłem na spotkaniu "towarzystwa" to po prostu miałem ochotę zasnąć.
Znalazłem w necie rozpiskę podobno dla papierów ilforda, więc niedługo sprawdzę. A dla potomności dopiszę.
00 162Y/0M
0 90Y/0M
1/2 78Y/5M
1 68Y/10M
1 1/2 49Y/23M
2 41Y/32M
2 1/2 32Y/42M
3 23Y/56M
3 1/2 15Y/75M
4 6Y/102M
4 1/2 0Y/150M
5 0Y/0M - to oczywiście jakiś żart, albo błąd. Głowica ma do M170.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

sprawa z filtrami jest ciut inna niz przedstawiona przez Joan. tzn sama koncepcja jest sluszna :) tylko, ze nie ma filtrow " najlepszych". rozne papiery maja rozna gradacje przy danym swietle. sa to oczywiscie wartosci zblizone i dlatego mozna robic na roznych papierach stosujac filtry jednego producenta. ale roznice sa i dotycza szczegolnie krancowych gradacji.

rozwiaznie najprostsze - pdf danego papieru. lpl korzysta z tej samej skali co omega/kodak. w przypadku ilforda masz podane jak na tacy. z tym 5 0y/0m to nie do konca blad, glowice kolorowe lpl nie dochodza do pelnej piatki na papierze ilforda. glowice z ta skala wymagaja 200 magenty dla gradacji 5, Omegi tyle maja, LPL nie ma.

http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/201 ... 591755.pdf
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10290
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Czytałem, że LPL, to to samo co Kodak.
Z tym żartem czy błędem, to ja sobie wymyśliłem, bo po prostu powinni byli napisać, że brakło skali, a nie wypisywać Y0 M0. Bo oba zera raczej prowadzą do gradacji 2.
A najlepsze jest to, że kiedyś po prostu pisało się: kontrast w górę M, kontrast w dół Y, nawet w starożytnym "Foto" była ta sama tabelka z papierów ilforda. Mocno się zdziwiłem, że porponuje się mieszankę YM. Dopiero pdf od Ciebie wyjaśnił mi, że chodzi o mniejsze skoki czasu naświetlania, przy zmianie gradacji.
Mi to wisi, więc pozostanę przy regulacji jednofiltrowej.
Jeszcze może się gdzieś doproszę o podobną dokumentację od Tetenala i będzie fajnie.
Dzięki dadan.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

uzywanie obu filtrow na raz zmniejsza roznice w czasie naswietlania ale "gratis" ten czas wydluza przy wszystkich gradacjach pomiedzy 0 a 5 :)
baaaardzo wnikliwi moga rozpisac sobie tabele z przelicznikiem: o ile korygowac ekspozycje przy zmianie kontrastu. trzeba dokopac sie do tabel z gestoscia optyczna filtrow w danej glowicy, nie wiem czy lpl udostepnia takie cos. durst ma, mozna by pokusic sie o przeliczenie...moge Ci to kiedys podeslac.

do tetenala moge Ci jutro podeslac. ale tetenal klamie, jego papier nie ma takiej rozpietosci kontrastu jak ilford, na dodatek skrajne gradacje nie pracuja tak milo jak ilforda, zwlaszcza niskie...
Awatar użytkownika
ulv
-#
Posty: 262
Rejestracja: 13 lut 2009, 18:17
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin
Kontakt:

Post autor: ulv »

Mam LPL 7700 i mam tabelkę z korektami. Jutro jej poszukam, bo nie do końca się jeszcze rozpakowałem po przeprowadzce.
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
czmielek
-#
Posty: 224
Rejestracja: 16 maja 2010, 22:19
Lokalizacja: Sierakowice
Kontakt:

Post autor: czmielek »

mam LPLa 7451 i mój ma przyklejona tabelę zastosowań filtrów. Jak chcesz to zrobie fotę.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10290
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

czmielek pisze:mam LPLa 7451 i mój ma przyklejona tabelę zastosowań filtrów. Jak chcesz to zrobie fotę.
Pewnie, że chcę. Będę wdzięczny.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
ulv
-#
Posty: 262
Rejestracja: 13 lut 2009, 18:17
Lokalizacja: Kraśnik/Lublin
Kontakt:

Post autor: ulv »

Ok. Wyszperałem w pudłach przeprowadzkowych (jeszcze nie rozstawiłem ciemni). Moja tabelka dołączona do LPL 7700 mówi co następuje
0 - 190Y30M
0,5 - 190Y60M
1 - 170Y75M
1,5 - 150Y85M
2 - 125Y100M
2,5 - 105Y110M
3 - 85Y120M
3,5 - 65Y135M
4 - 40Y140M
4,5 - 20Y160M
5 - 0Y170M
Trzydziestosześciostrzałowy Contax RX / Piętnastostrzałowa Fujica GS645 / Dwunastostrzałowa Bronica SQ-B / Jednostrzałowy Motylek 45
www.stegierski.com
czmielek
-#
Posty: 224
Rejestracja: 16 maja 2010, 22:19
Lokalizacja: Sierakowice
Kontakt:

Post autor: czmielek »

J.A. pisze:
czmielek pisze:mam LPLa 7451 i mój ma przyklejona tabelę zastosowań filtrów. Jak chcesz to zrobie fotę.
Pewnie, że chcę. Będę wdzięczny.
Jutro wstawie do wątku
Awatar użytkownika
wosk
-#
Posty: 979
Rejestracja: 06 mar 2007, 22:26
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Post autor: wosk »

Za namową autora wątku odświeżam temat. Jako że sam ostatnio nabyłem tę maszynę (LPL 7700), mam pytanie odnośnie ustawień filtracji. Może ma ktoś wyniki własnych eksperymentów/pomiarów z analizatorami lub najprostszych sprawdzonych ustawień metodą prób i błędów.
Korzystając z podanych powyżej wartości widzę problem braku korelacji w nastawach głowicy a rzeczywistym filtrem (używałem podobiektywowych Ilforda). Nastawiając np. dla Xpressa wartości odpowiadające f. 3 z tabeli podanej przez kol. Ulva, uzyskuję b. mizerny kontrast i papier muszę naświetlać kilkakrotnie dłużej.
Może też ktoś pracuje na tym sprzęcie z papierami Adoxa - również interesują mnie ustawienia...
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

Jesli wczesniej robiles na powiekszalniku kondensorowym to wszystko jest tak jak ma byc. Kondensorowce sa bardziej kontrastowe od powiekszalnikow ze swiatlem mieszanym. Przy tej samej filtracji daja wiekszy kontrast.
Awatar użytkownika
wosk
-#
Posty: 979
Rejestracja: 06 mar 2007, 22:26
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Post autor: wosk »

Czy da się trochę "oszukać" głowicę i podwyższyć kontrast odbitki stosując wyższą filtrację, odpowiadającą np. filtrowi 4-4,5 (wyższej na LPL się nie uzyska), a potem doświetlić papier na wartościach odpowiadających filtrowi 0 (w celu uzyskania szczegółów w światłach) - taką koncepcje można wysnuć z felietonu Mike Johnstona http://www.fotopolis.pl/index.php?n=468 ... ontrastowe .
Jeśli nie, to aby uratować mdły niskokontrastowy negatyw trzeba by mieć jednak w ciemni oba typy powiększalników - i w tym przypadku stosować kondensorowy?
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10290
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Lepiej użyć kontrastowego wywoływacza. Niektóre potrafią podnieść o te brakujące 1. Np Fenal. Można też w ostateczności użyć filtra podobiektywowego.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
ODPOWIEDZ