Jak naświetlać ?

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
Filip
-#
Posty: 73
Rejestracja: 31 maja 2008, 19:03
Lokalizacja: Pomorze
Kontakt:

Jak naświetlać ?

Post autor: Filip »

Jak naświetlać by uzyskać efekt takiej "gęstej" wody ?
http://www.sredniformat.pl/galeria/disp ... =4&uid=253

Mam zamiar fotografować na negatywie cz-b a nie slajdzie.
Na co mierzyć światło i jaki czas ustawić ? Gdzieś czytałem że do takich zdjęć wykorzystuje się filtry neutralne szare, zmniejszające ilość wpadającego do obiektywu światła.

Z tego co sam wywnioskowałem po obejrzeniu kilku takich zdjęć, to mam ustawić przysłonę na mniej więcej f/11, założyć niskoczuły film, filtr i naświetlać między 2 a 3 minutami.
Tylko nie wiem jak to się sprawdzi w terenie, jaką poprawkę brać ze światłomierza na filtr...

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Woda będzie przeważnie ciemniejsza, na nią bym mierzył. Ze dwie czare połówki na górną część (niebo/słońce) + niska czułość + ewentualnie neutralny szary. Przysłona taka, jaką ci potrzeba, aby pierwszy plan był też ostry.

Jeśli chodzi ci o poprawki pomiaru po użyciu filtra połówkowego, to robi się to przeważnie tak, że mierzysz czas przy stałej przysłonie na jaśniejszą część kadru, potem na ciemniejszą, a różnicę Ev kompensujesz odpowiednią ilością/mnożnikiem filtrów.
Awatar użytkownika
Filip
-#
Posty: 73
Rejestracja: 31 maja 2008, 19:03
Lokalizacja: Pomorze
Kontakt:

Post autor: Filip »

zieloo pisze:Woda będzie przeważnie ciemniejsza, na nią bym mierzył. Ze dwie czare połówki na górną część (niebo/słońce) + niska czułość + ewentualnie neutralny szary. Przysłona taka, jaką ci potrzeba, aby pierwszy plan był też ostry.
A fotografując późnym popołudniem, chyba nie będę potrzebował dwóch czarnych połówek ?

O, np. takie zdjęcie: http://www.josefhoflehner.com/madeinjapan/12.html

Woda, której na zdjęciu prawie nie widać i poruszające się chmury na niebie, które przy dłuższym czasie dają ciekawy efekt.
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Filip pisze:A fotografując późnym popołudniem, chyba nie będę potrzebował dwóch czarnych połówek ?
To zależy od warunków, ale wg mnie tak - będziesz potrzebował chociażby jednej. Tutaj słońca nie ma bezpośrednio w kadrze, więc pewnie obejdzie się bez 1/2, szczególnie, że planujesz robic na negatywie.
dzerry
-#
Posty: 114
Rejestracja: 11 lut 2008, 15:39
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: dzerry »

Zeby uzyskac takie rozmycie, bez wzgledu na swiatlo, ekspozycja musi trwac co najmniej minute, dwie. Nawet po uwzglednieniu poprawki na efekt Schwarzschilda, potrzeba do tego naprawde ciemnego filtra. Ja uzywalem B+W 110, ktory wydluza ekspozycje o 10 EV. Mierzysz swiatlo na czysto, dodajesz 10EV i jeszcze z 1EV korekty na efekt Schwarzschilda - ale to juz zalezy od materialu. Nie widze za bardzo sensu zabawy w polowki. Na negatywie i tak mozna duzo wyciagnac ze swiatel. Wez tylko pod uwage, ze prodeucenci najczesciej nie gwarantuja, ze wszystkie warstwy beda sie zachowywac wobec siebie liniowo podczas tak dlugich ekspozycji, przez co spodziewaj sie naprawde dziwnych kolorow. Fuji Reala szlala mi niemilosiernie.
Awatar użytkownika
Filip
-#
Posty: 73
Rejestracja: 31 maja 2008, 19:03
Lokalizacja: Pomorze
Kontakt:

Post autor: Filip »

Ogólnie inwestuję w system Cokin.
Mam taki filtr pełny: "Dobrej jakości filtr szary NDx8 (odpowiednik Cokin P154) - redukuje ilość światła o 87,5% (3 działki przysłony)." Rozumiem, że o 3 EV.
Poza tym kupowanie filtrów za ponad 200zł (w tym wypadku B+W) jest nie dla mnie.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

dzerry pisze:Fuji Reala szlala mi niemilosiernie.
Provia w tej kwestii wydaje się najlepsza za slajdów (do 2 minut), albo acros jeśli chodzi o negatywy.

Do Cokina jest w sprzedaży Hitech 3.0 (-10Ev), taki filtr będzie odpowiedni. Z ND8 takiego efektu raczej nie uzyskasz.
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5566
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,14154.html
http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,14153.html

fuji acros 100@100, nd400 + orange 22 i inne parametry pod fotosami.

przed chwilą odebrałem ektara z tymi samymi kadrami, jutro lub pojutrze wkleję na AT.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

Filip pisze:Jak naświetlać by uzyskać efekt takiej "gęstej" wody ?
Z EXIF'u tego zdjęcia wynika, że:
czas: 60s
przysłona: F18
czułość: ISO 50
aparat: Canon EOS-1Ds Mark III
Awatar użytkownika
Filip
-#
Posty: 73
Rejestracja: 31 maja 2008, 19:03
Lokalizacja: Pomorze
Kontakt:

Post autor: Filip »

slawoj pisze:
Filip pisze:Jak naświetlać by uzyskać efekt takiej "gęstej" wody ?
Z EXIF'u tego zdjęcia wynika, że:
czas: 60s
przysłona: F18
czułość: ISO 50
aparat: Canon EOS-1Ds Mark III
Rzeczywiście. Nie wiedziałem tylko że 1Ds to średni format :-/ ale to już wina portalu, że nie sprawdza co trzyma.
dzerry
-#
Posty: 114
Rejestracja: 11 lut 2008, 15:39
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: dzerry »

Filip pisze:Poza tym kupowanie filtrów za ponad 200zł (w tym wypadku B+W) jest
nie dla mnie.


Dla mnie tez nie. Ja uzywalem go glownie z Yashika Mat, wiecnie potrzebowalem duzej srednicy. 52mm kosztuje 40 euro z przesylka. No ale kupowalem go za zlotych czasow mocnej zlotowki :-/
zieloo pisze:Provia w tej kwestii wydaje się najlepsza za slajdów (do 2 minut)
Najlepsze w ogole jest Provia 400F, ale to znowu troche za czuly film do zabawy w gluty.
ODPOWIEDZ