Ilford Surveillance 400
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Ilford Surveillance 400
Ktoś może podzielić się sprawdzonym czasem wywoływania filmu jak w temacie w Xtolu (naświetlany na 400 ASA)? Znalazłem w sieci ok. 9 min dla stocka, a chciałbym w 1:1.
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Próbowałem na początek wywołać w rodinalu (Agfa), ale straszne ziarno, następnie w DD-x trochę lepiej, zasadniczo jest to chyba negatyw o miernych parametrach jakościowych. Czasami ten film pojawia się w dobrej cenie za puszkę, ale cena jest adekwatna do jakości i do taniej zabawy (na zasadzie prób) nadaje się, ale na pewno nie do tych materiałów na których nam zależy, gdzie jakość ma być the best. No chyba, że zależy nam na szarościach i ziarnie 

- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Bo cyfra nas zmanierowała. Wymagamy by materiał klasyczny był równie bezziarnisty jak zdjęcie z cyfry. Tymczasem, jak już ktoś bardzo słusznie stwierdził (sentencja wprost genialna - autor! Autor!) na tym forum: "w fotografii cyfrowej szum jest błędem, w fotografii klasycznej to szum tworzy obraz". Wystarczy pobieżne porównanie by stwierdzić, że powiększenie z klasycznego materiału 100 ASA jest "zaszumione" bardziej niż takie samo powiększenie z pliku cyfrowego z ISO 400.bawy2 pisze:straszne ziarno
Lux mea lex
Dziś postaram się włożyć moje wypociny choć wstyd pokazywać coś przy twoich WOSK. Rozumiem że wszystkie materiały Surveillance są przeterminowane, więc to nie jest przyczyna ale moje wychodzą bardziej ziarniste- mam wrażenie. Ziarno nie wszędzie mi przeszkadza, ale technik219 ma rację cyfra manieruje. Ja osobiście cyfrą praktycznie nie pstrykam, ale widzę jej efekty, a ciężko porównać analog do cyfry zresztą co ja za bluźnierstwa piszę w ogóle próbując porównań. Bez dwóch zdań ziarno ma swój urok, ale lubię też zdjęcia ostre jak żyleta. Innym tematem jest jakość ziarna, jedno ma coś w sobie, a inne jest jak dla mnie dziwne - nie jestem specem i nie wiem od czego to zależy, ale tak to wygląda z mojej perspektywy.
[ Dodano: Pon 03 Mar, 2014 ]
Chyba za słabo naświetlałem czernie, a w dodatku używałem papieru który ewidentnie eksponował ziarno, no ale poproszę o kilka słów krytyki obiektywnej
https://www.dropbox.com/sc/z4a7bkcl6g3xrit/gR03P7rKFF
Pierwszy raz załączam zdjęcie mam nadzieję, że się udało.
bawy2
[ Dodano: Pon 03 Mar, 2014 ]
Chyba za słabo naświetlałem czernie, a w dodatku używałem papieru który ewidentnie eksponował ziarno, no ale poproszę o kilka słów krytyki obiektywnej

https://www.dropbox.com/sc/z4a7bkcl6g3xrit/gR03P7rKFF
Pierwszy raz załączam zdjęcie mam nadzieję, że się udało.
bawy2
Dobry film do nocnego streeta :) Gatunkowy w ciemnicy i tak nie da lepszych efektów.
Ja naświetlałem go na światła na 1600 (a właściwie miałem ustawione na stałe 1/60 i f/2.8), wywoływałem w xtolu o ile pamiętam na czasy pi*drzwi*3200 z DigitalTruth.
To zdjęcie jest na 99,9% z P4 (EDIT: P4, xtol stock @1600). Jako ciekawostkę dodam, że zostało zrobione w stanie mocno wskazującym (podobnie jak pozostałe tej nocy, których później za cholerę nie pamiętałem)

Ja naświetlałem go na światła na 1600 (a właściwie miałem ustawione na stałe 1/60 i f/2.8), wywoływałem w xtolu o ile pamiętam na czasy pi*drzwi*3200 z DigitalTruth.
To zdjęcie jest na 99,9% z P4 (EDIT: P4, xtol stock @1600). Jako ciekawostkę dodam, że zostało zrobione w stanie mocno wskazującym (podobnie jak pozostałe tej nocy, których później za cholerę nie pamiętałem)

Ostatnio zmieniony 05 mar 2014, 21:29 przez radekone, łącznie zmieniany 1 raz.
"Panie, ja to jak kiedyś zdjęcie zrobiłem to klisza pękła, i ch*j!"
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
To nie papier eksponował ziarno, ale po prostu użyłeś papieru o zbyt miękkiej gradacji. Zobacz, że praktycznie nie masz na odbitce bieli tylko szarości i czernie. A może papier był zadymiony?bawy2 pisze:Chyba za słabo naświetlałem czernie, a w dodatku używałem papieru który ewidentnie eksponował ziarno, no ale poproszę o kilka słów krytyki obiektywnej
O to, to, to! Kiedyś w poczekalni u lekarza (w jakiejś zagramanicznej gazecie) widziałem takiego nocnego streeta z Londynu: niemożebnie ziarniste zdjęcia, poruszenia, przepały, smoliste czernie. Niesamowite. Porównywałem potem ten efekt z mocno ciągniętym Fotopanem HL, ale dopiero Kodak P-3200 (ciut drogi i już chyba nieosiągalny "w terminie") w D-76 dał podobny efekt. Myślę, że P-4 będzie w sam raz.radekone pisze:Dobry film do nocnego streeta :)
Lux mea lex
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Tak jak pisze technik 219 - mdły obraz zależy pewnie w głównej mierze od papieru. Żeby cokolwiek powiedzieć o Twoim negatywie powinieneś zamieścić skan filmu.bawy2 pisze:Chyba za słabo naświetlałem czernie, a w dodatku używałem papieru który ewidentnie eksponował ziarno, no ale poproszę o kilka słów krytyki obiektywnej
Wyszło aż za dobrzetechnik219 pisze: crop - rozmiar 100 %. P-4 na 1600 ASA/D-76/nieostrzone. Aparat Mju II.
