Fotografia otworkowa
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
-
- -#
- Posty: 2
- Rejestracja: 29 kwie 2010, 11:07
- Lokalizacja: Lublin
Dla mających dwie lewe ręce do majsterkowania:
http://www.monochrom.com/cc/monoc/shop/ ... U482&text=
http://www.monochrom.com/cc/monoc/shop/ ... U482&text=
o kurcze.. 22 ojro za pokrywkę z wywierconą dziurką? Czyli 89zł za pokrywkę wartą 9zł i dziurkę wartą tyle co wiertło do wywiercenia tejże czyli 2zł :) Niezłe przebicie.rioj pisze:Dla mających dwie lewe ręce do majsterkowania:
http://www.monochrom.com/cc/monoc/shop/ ... U482&text=
-
- -#
- Posty: 14
- Rejestracja: 02 cze 2010, 19:17
- Lokalizacja: Warszawa żoliborz
- Kontakt:
Czułość ok 5-15iso ale i tak musisz zrobić próbki (efekt Schwartzfilda chyba) bo powyżej 1 sek czasu ekspozycji parametry naświetleń się wydłużają , przestaje się to dziać liniowo.Jerzy pisze:Masz jakieś doświadczenia z naświetlaniem papieru? Jaką ma czułość? Jakieś dobre rady? :)
Pozdrawiam!
Światłomierz należy przy papierach olać i nabyć doświadczenia.
Zapraszam do obejrzenia moich zdjęć na papierze przeterminowanym , dokumentowym.
Odbitki stykowe naświetlane lampką po dociśnięciu szybą.papier daje ładną tonalność(nieczuły na czerwień ) i ma super małe ziarno.
Papier papierowy-baryt da dodatkowo fakturę.
http://www.swiatloczuli.org/blog/tag/fo ... +otworkowa
Przemek Namieciński swiatloczuli.org
-
- -#
- Posty: 14
- Rejestracja: 02 cze 2010, 19:17
- Lokalizacja: Warszawa żoliborz
- Kontakt:
Ja robiłem tak i miałem lepsze efekty niż otworki zakupione na instytucie PAN po ich super precyzyjnych wiertłach:Malfas pisze:wiertło? chyba laser
nie wiem jak w tyh oworkach ale te o ktorych czytywałem miały napewno mniej niz wiertlo dla kowalskiego
pozatym zycze powodzenia w wierceniu
Nakładałem igłę do szycia na wiertarkę, przykładałem bokiem do papieru ściernego typu gładzik i szlifowałem a potem tym samym wierciłem w celofanie, sreberkach po jogurcie itp.
Najlepiej obejrzeć to potem jeszcze pod jakimś dziecinnym mikroskopem albo lupom ciemniową do ostrzenia na ziarno.
Za cieńka folia aluminiowa się szarpie i źle się załamuje światło, otwór dobrze jak ma kształt stożka, wielkość zależy od powierzchni do naświetlenia.
efekty można zobaczyć Tu:
http://www.swiatloczuli.org/blog/tag/fo ... +otworkowa
Nie kupujcie kamer ani otworków , chodzi o co innego.
Ja np zrobiłem też kamerę 360 stopni z silnikiem który obraca otworek do okoła bębna z negatywem , fajna zajawka.
Przemek Namieciński swiatloczuli.org
- figureliusz
- -#
- Posty: 821
- Rejestracja: 18 gru 2008, 15:44
- Lokalizacja: Warszawa
- figureliusz
- -#
- Posty: 821
- Rejestracja: 18 gru 2008, 15:44
- Lokalizacja: Warszawa
Oczywiście, nie powstrzymałem się przed delikatnym wyostrzeniem
Natomiast ciekawa sprawa, robiłem na starym Orwo, przeterminowanym z 20 lat, naświetlałem wg ekwiwalentu ogniskowej z PHD ale dla pewności kilka klatek naświetliłem co działkę.
I co wyszło? cztery klatki, naświetlane 2,5s, 5s, 10s i 20s praktycznie się na negatywie nie różnią.
Rodinal 1+100, godzina, mieszane na początku i po 30 min.

Natomiast ciekawa sprawa, robiłem na starym Orwo, przeterminowanym z 20 lat, naświetlałem wg ekwiwalentu ogniskowej z PHD ale dla pewności kilka klatek naświetliłem co działkę.
I co wyszło? cztery klatki, naświetlane 2,5s, 5s, 10s i 20s praktycznie się na negatywie nie różnią.
Rodinal 1+100, godzina, mieszane na początku i po 30 min.
Witam serdecznie wszystkich forumowiczów Korexa. To mój pierwszy post, choć z korexem zaznajomiony jestem dość długo. Zarażony alternatywną fotografią otworkową postanowiłem zbudować pinhola z zenita-e. Wiem, że mały obrazek nie odda w pełni uroków średnio lub wielkoformatowego otwora, ale darujcie, to początki i przede wszystkim wygoda (przewijanie filmu). Mam pytanie do doświadczonych otworkowców, jak dobrać optymalny czas naświetlania przy: otworku 0,2 mm, ogniskowej 44 mm, czułości iso 100? Próbowałem z kalkulatorem pinhole desinger, ale nie za bardzo go rozumiem, poza tym jak się wydaje nie ma tam danych o czułości materiału.
Myślę, że ta strona Ci pomoże:
http://www.fototv.pl/artykuly/fotografi ... rkowa.html
Przy ogniskowej 44mm otworek wg Pinhole Designer powinien wynosić 0,3 (dokładnie 0,296)
Jeżeli chcesz sprawdzić czasy naświetlania, to w Pinhole Designer wchodzisz w zakładkę Exposure i tam wpisujesz wartość "f number". Następnie z listy wybierasz film np. Fomapan 100 i wciskasz Calculate. No i masz tabelkę.
1/1000 --> 1/30
1/500 1/15
1/250 1/8
1/125 1/4
1/60 1 s
1/30 6 s
1/15 19 s
1/8 41 s
1/4 2 m
1/2 4 m
1 s 9 m
2 s 23 m
4 s 1 h
8 s 4 h
15 s 12 h
30 s 47 h
1 m 181 h
2 m 711 h
Po lewej to "Time for 22" - to czas naświetlania przy przysłonie 22 dla czułości filmu, czyli iso 100. Sprawdzasz światłomierzem, jaki jest właściwy czas naświetlania dla tej czułości i przysłony 22. Załóżmy, że jest to 1/4s. I teraz spoglądasz na prawą część tabelki "Resulting Time" i wynika z niej, że dla poprawnej ekspozycji czas naświetlania wynosi 2 minuty. Mam nadzieję, że nigdzie się nie kopnąłem
http://www.fototv.pl/artykuly/fotografi ... rkowa.html
Przy ogniskowej 44mm otworek wg Pinhole Designer powinien wynosić 0,3 (dokładnie 0,296)
Jeżeli chcesz sprawdzić czasy naświetlania, to w Pinhole Designer wchodzisz w zakładkę Exposure i tam wpisujesz wartość "f number". Następnie z listy wybierasz film np. Fomapan 100 i wciskasz Calculate. No i masz tabelkę.
1/1000 --> 1/30
1/500 1/15
1/250 1/8
1/125 1/4
1/60 1 s
1/30 6 s
1/15 19 s
1/8 41 s
1/4 2 m
1/2 4 m
1 s 9 m
2 s 23 m
4 s 1 h
8 s 4 h
15 s 12 h
30 s 47 h
1 m 181 h
2 m 711 h
Po lewej to "Time for 22" - to czas naświetlania przy przysłonie 22 dla czułości filmu, czyli iso 100. Sprawdzasz światłomierzem, jaki jest właściwy czas naświetlania dla tej czułości i przysłony 22. Załóżmy, że jest to 1/4s. I teraz spoglądasz na prawą część tabelki "Resulting Time" i wynika z niej, że dla poprawnej ekspozycji czas naświetlania wynosi 2 minuty. Mam nadzieję, że nigdzie się nie kopnąłem

-
- -#
- Posty: 44
- Rejestracja: 28 paź 2009, 22:07
- Lokalizacja: pw
- Kontakt: