Foma 100@25ASA - ktoś próbował?
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Foma 100@25ASA - ktoś próbował?
Zrobiłem próbkę na tym filmie naświetlonym na 50ASA, ale - szczerze mówiąc - wynik nie był przekonujący, raczej zbliżony do naświetlania zalecanego przez producenta. No i tak sobie myślę, że może za mało EV przegiąłem... Cele, jakie chciałbym zobaczyć to nieco mniejszy kontrast, prawdopodobnie też jeszcze mniejsze ziarno, no i jakiś nieco inny styl obrazka. Ciekaw jestem Waszych doświadczeń w tym zakresie.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Foma 100@25ASA - ktoś próbował?
Według karty producenta Fomapan 100 toleruje naświetlanie w zakresie +/- 2EV. Czyli można go teoretycznie naświetlić jak 25 ASA i 400 ASA bez zmiany warunków wywoływania kompensując jedynie gradacją papieru podczas powiększania. Teoretycznie. Praktycznie tak słodko nie jest.
Jeśli chcesz uzyskać mniejsze ziarno i niższy kontrast to naświetlanie "setki" na 125 ASA niewiele zmieni, a jeśli już to w kierunku przeciwnym do zamierzonego. Niedoświetlanie materiału negatywowego i przedłużanie czasu obróbki powoduje wzrost kontrastu i ziarnistości. To nic innego jak osławione "forsowanie" (trudno mówić o forsowaniu "100" do "125"
). W celu obniżenia kontrastowości i ziarnistości należy materiał prześwietlić i to prześwietlenie skompensować skróceniem czasu wywoływania.
Jeśli chcesz uzyskać mniejsze ziarno i niższy kontrast to naświetlanie "setki" na 125 ASA niewiele zmieni, a jeśli już to w kierunku przeciwnym do zamierzonego. Niedoświetlanie materiału negatywowego i przedłużanie czasu obróbki powoduje wzrost kontrastu i ziarnistości. To nic innego jak osławione "forsowanie" (trudno mówić o forsowaniu "100" do "125"

Lux mea lex
Foma 100@25ASA - ktoś próbował?
Miki11 rozważał naświetlanie wg 25, a nie 125 ASA.technik219 pisze: ↑23 wrz 2023, 11:02 Jeśli chcesz uzyskać mniejsze ziarno i niższy kontrast to naświetlanie "setki" na 125 ASA niewiele zmieni, a jeśli już to w kierunku przeciwnym do zamierzonego.
Przy obfitszym o 2 EV naświetlaniu i odpowiednio zredukowanym czasie wywoływania oczekiwane efekty powinny być widoczne.
Ostatnio zmieniony 23 wrz 2023, 11:43 przez Z_photo, łącznie zmieniany 1 raz.
_________________________________________________________________________________
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Warto mieć małego bzika i go pielęgnować - żeby dużego nie dostać.
Foma 100@25ASA - ktoś próbował?
ja kiedyś przypadkowo naświetliłem FP4+ @25ASA i raczej wolałbym o tym zapomnieć, bo nie podszedłem adekwatnie do tematu.
a kiedyś kol Joonson naświetlał acrosa @3ASA, efekty wspaniałe, ale on miał koncept na takie prześwietlenie i niedowołanie.
a kiedyś kol Joonson naświetlał acrosa @3ASA, efekty wspaniałe, ale on miał koncept na takie prześwietlenie i niedowołanie.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Foma 100@25ASA - ktoś próbował?
Tak, dokładnie chodzi prześwietlenie o 2EV (i krótsze wywoływanie). Ekspozycję Fomy 100 na 400ASA już mam za sobą i daje to całkiem ciekawe rezultaty.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Foma 100@25ASA - ktoś próbował?
Jeżeli wywołałeś ten film klasycznie, nie ma się co dziwić. Ja tu sobie dywaguję nad celowym, zaplanowanym odejściem od standardu.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy