Film na powiedzmy ISO 800-1600
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Film na powiedzmy ISO 800-1600
Jaki film byście polecili na zakres czułości 800-1600?
Miałem doświadczenia ze ś.p. Fomą 800, jeden film, trudno uogólniać, niespecjalnie wyszło. Filmu już nie ma, nie warto dyskutować.
W "alternatywnym świecie" mam Nikosia D80, więc nie przyzwyczaił mnie do wyższych czułości.
Rozumiem, trzeba by się nastawić na film+wywoływacz i w nim nabrać praktyki.
Film może nie koszmarnie drogi, wywoływacz chętnie usłyszę radę ekonomiczny przy rzadkim wywoływaniu pojedynczych filmów. Filozofia Rodinala by była OK, ale wieki temu na pewno Rodinal nie był dobrym zaleceniem na wysokoczułe.
Filozofia fotografowania "małoobrazkowa" czyli nie będzie zmian sposobu wywoływania filmu dla np. dwunastu zdjęć, będą traktowane jednakowo. Zakładam obecność w torbie/drugim body czułości 100-200.
Miałem doświadczenia ze ś.p. Fomą 800, jeden film, trudno uogólniać, niespecjalnie wyszło. Filmu już nie ma, nie warto dyskutować.
W "alternatywnym świecie" mam Nikosia D80, więc nie przyzwyczaił mnie do wyższych czułości.
Rozumiem, trzeba by się nastawić na film+wywoływacz i w nim nabrać praktyki.
Film może nie koszmarnie drogi, wywoływacz chętnie usłyszę radę ekonomiczny przy rzadkim wywoływaniu pojedynczych filmów. Filozofia Rodinala by była OK, ale wieki temu na pewno Rodinal nie był dobrym zaleceniem na wysokoczułe.
Filozofia fotografowania "małoobrazkowa" czyli nie będzie zmian sposobu wywoływania filmu dla np. dwunastu zdjęć, będą traktowane jednakowo. Zakładam obecność w torbie/drugim body czułości 100-200.
Ostatnio zmieniony 26 lut 2011, 23:09 przez jacekCz, łącznie zmieniany 1 raz.
Mi bardzo podobał się Fuji Neopan 1600
Przykładowe foty jakie nim zrobiłem:
http://www.digart.pl/zoom/5097204/index.html
http://www.digart.pl/zoom/5094438/Wojak ... Night.html
Tylko trzeba uważać bo jest to dosyć kontrastowy film i należy to mieć na uwadze (np. przy robieniu portretów, żeby oczy nie były w cieniu bo może wyjść czarna plama) oraz posiada dosyć spore ziarno.
Choć na pewno można te rzeczy w pewnym stopniu regulować sposobem wywołania.
Przykładowe foty jakie nim zrobiłem:
http://www.digart.pl/zoom/5097204/index.html
http://www.digart.pl/zoom/5094438/Wojak ... Night.html
Tylko trzeba uważać bo jest to dosyć kontrastowy film i należy to mieć na uwadze (np. przy robieniu portretów, żeby oczy nie były w cieniu bo może wyjść czarna plama) oraz posiada dosyć spore ziarno.
Choć na pewno można te rzeczy w pewnym stopniu regulować sposobem wywołania.
Moje zdjęcia i takie tam: http://r0ni.digart.pl/
- Minolciarz1979
- -#
- Posty: 548
- Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
- Lokalizacja: Legnica
pamiętaj, że czułość filmu to zawsze para: neg+wywojka, więc
dany film X ma czyłość Y w wywoływaczu Z i to zazwyczaj nie jest czułość pudełkowa. Nalezy dokonać kalibracji pary film-wywojka.
Więc zamiast szukać filmu o pudełkowej czułości 800-1600 może rozpatrz taką kombinację przykładową:
wywojka: Accufine BKA lub Ethol U.F.G i do tego odpowiedni negatyw, który pudełkowo ma ISO400, ale w danej wywojce będziesz naświetlał na EI=800/1000/1600. U mnie po dokonaniu kalibracji wyszło, że Legacy Pro 400(neopan 400) ma w stocku Microdola-X czułość 640, a ziarna nie ma w ogóle (mowa o małym obrazku i powiększeniu do pozytywu 18x24).
Tu masz przykłady kombinacji wywojek i filmów. Zaznaczam, że nie jest to forsowanie:
http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... mdc=Search
http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... mdc=Search
Więc zamiast szukać filmu o pudełkowej czułości 800-1600 może rozpatrz taką kombinację przykładową:
wywojka: Accufine BKA lub Ethol U.F.G i do tego odpowiedni negatyw, który pudełkowo ma ISO400, ale w danej wywojce będziesz naświetlał na EI=800/1000/1600. U mnie po dokonaniu kalibracji wyszło, że Legacy Pro 400(neopan 400) ma w stocku Microdola-X czułość 640, a ziarna nie ma w ogóle (mowa o małym obrazku i powiększeniu do pozytywu 18x24).
Tu masz przykłady kombinacji wywojek i filmów. Zaznaczam, że nie jest to forsowanie:
http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... mdc=Search
http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... mdc=Search
Portra 400@3200:zieloo pisze:Z koloru nie znam żadnej 800, która dobrze wygląda
http://canlasphotography.blogspot.com/2 ... ch-fl.html
Na małych obrazkach wygląda świetnie. Ciekawe, jak na rzeczywistych odbitkach. Wciąż czeka w mojej kolejce do zamówienia..... Może ktoś z Was już testował ten film na tak wysokich czułościach?
Za "poprzedniego" uczenia się fotografii A49 nie był uważany za podnoszący czułość, nawet za obniżający. Wtedy to zuuupełnie inne filmy jednak były.zieloo pisze:trix, hp5, delta 400, neopan 1600.jacekCz pisze:Jaki film byście polecili na zakres czułości 800-1600?
wywojka: diafine lub A49.
Powiem pogardliwie, kolor to mam w cyfrze.zieloo pisze: Z koloru nie znam żadnej 800, która dobrze wygląda
Chodzi o cz-b.
- Minolciarz1979
- -#
- Posty: 548
- Rejestracja: 16 lis 2009, 11:08
- Lokalizacja: Legnica
w drugą stronę, to na przykład paliłem kiedyś t-maxa 3200@1600 i wołałem go w ultrafinie plus. nie byłem zachwycony, oj nie. już bardziej mnie się podobał akademik pchany 200@3200 w D-76 1:0.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Ja testowałem Portrę 400NC forsowaną do 1600. Tutaj małe porównanie:Na małych obrazkach wygląda świetnie. Ciekawe, jak na rzeczywistych odbitkach. Wciąż czeka w mojej kolejce do zamówienia..... Może ktoś z Was już testował ten film na tak wysokich czułościach?

Niestety nie zauważyłem, że wcześniej miałem założoną 400VC, ale myślę, że jakieś tam porównanie jest.
Na małym obrazku to jeszcze się z tobą zgodzę. Ale jeśli chodzi o średni format... Cyfra może się schować.Powiem pogardliwie, kolor to mam w cyfrze.
Chodzi o cz-b.
Moje zdjęcia i takie tam: http://r0ni.digart.pl/
Dwie metody.
Pierwsza: Przy temperaturze 37,8stopnia standardowy czas to 3min 15sek. Każde 30sek. dłużej to forsowanie o 1EV.
Druga: Czas jest stały 3min 15sek. Każde 2 stopnie więcej to jeden EV w górę.
Oczywiście w drugą stronę też powinno to zadziałać (zmniejszenie temperatury/czasu, żeby zmniejszyć nominalne ISO).
Negatyw z przykładu wyżej był wołany przez 3min 15sek w temperaturze 41,8 stopnia.
Pierwsza: Przy temperaturze 37,8stopnia standardowy czas to 3min 15sek. Każde 30sek. dłużej to forsowanie o 1EV.
Druga: Czas jest stały 3min 15sek. Każde 2 stopnie więcej to jeden EV w górę.
Oczywiście w drugą stronę też powinno to zadziałać (zmniejszenie temperatury/czasu, żeby zmniejszyć nominalne ISO).
Negatyw z przykładu wyżej był wołany przez 3min 15sek w temperaturze 41,8 stopnia.
Moje zdjęcia i takie tam: http://r0ni.digart.pl/
Witam . ten nr.2 z forsowaniem poprzez podniesienie temp. C41 cwiczylem z Fuji 800 - calkiem ladnie jesli chodzi o ziarno i korekcje ( praktycznie nie ruszalem "galkami" na maszynie ) , ale uciekala w chlodniejszy odcien i podnosil sie mocno kontrast . Co kto lubi ...
Jest jeszcze do kupienia Fuji 1600 ( tak naprawde to jakies 1000 ) . Pozdrawiam .
Jest jeszcze do kupienia Fuji 1600 ( tak naprawde to jakies 1000 ) . Pozdrawiam .