Efekt Schwarzschilda

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Efekt Schwarzschilda

Post autor: slawoj »

Stwórzmy bibliotekę "czasów skorygowanych" pod kątem Efektu Schwarzschilda dla różnych materiałów fotograficznych.
Na zasadzie: co kto ma sprawdzonego, niech się tutaj podzieli z innymi.


Definicja (dla tych co dopiero zaczynają fotografować):
Efekt Schwarzschilda to pozorna utrata czułości filmu przy bardzo krótkich i bardzo długich czasach naświetlania.

Poniżej czasy dla ILFORDA, FOMY i FujiFilm:

Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda ILFORD

Obrazek

Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda FOMAPAN

Obrazek


Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda FujiFilm

Obrazek

Poniżej czasy dla materiałów KODAK:

Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda KODAK TMAX

Obrazek

Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda KODAK emulsje klasyczne

Obrazek
.
Ostatnio zmieniony 08 lis 2010, 12:36 przez slawoj, łącznie zmieniany 16 razy.
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Dobry pomysł.

HP5+

Obrazek

TMAX 100/400

Obrazek
Załączniki
hp5.png
tmax.png
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5581
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

na szczęście robię na acrosie, do dwóch minut Schwarzschild się go nie trzyma.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
temol
-#
Posty: 211
Rejestracja: 18 cze 2008, 14:14
Lokalizacja: Kraków

Post autor: temol »

Dane dla kilku filmow -> http://mkaz.com/photo/tools/reciprocity.html
Na podstawie tych tabelek naswietlalem na dlugich czasach HP5 i Velvie.

T.
Awatar użytkownika
garreth
-#
Posty: 81
Rejestracja: 08 sie 2008, 16:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: garreth »

Kodaki serii Portra:

"Adjustments for Long and Short Exposures
No filter correction or exposure compensation is required for
PORTRA 160NC, 160VC, 400NC, 400VC, or 800 Films for
exposures from 1⁄10,000 second to 1 second. For critical
applications with longer exposure times, make tests under
your conditions.
"

zaczerpnięte z pdf-u producenta :roll:
"Najlepszy aparat to ten, z którego korzystasz" Nick Kelsh
Awatar użytkownika
trzypion
-#
Posty: 17
Rejestracja: 31 sty 2009, 21:37
Lokalizacja: Kraków

Post autor: trzypion »

No cóż, a ja robię na Provii ;) Wydłużanie czasów zaczyna się od ekspozycji rzędu 10 minut :>
B/W, E-6, BW odwracalne - tak, to u mnie.
http://trzypion.pl/
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

trzypion pisze:No cóż, a ja robię na Provii ;) Wydłużanie czasów zaczyna się od ekspozycji rzędu 10 minut :>
A jak to się ma do kolorów, nie rozjeżdzają się?
Pytam, bo na kolorze to się mało znam.
Awatar użytkownika
trzypion
-#
Posty: 17
Rejestracja: 31 sty 2009, 21:37
Lokalizacja: Kraków

Post autor: trzypion »

Nie, trzyma doskonale. Zobacz sobie na http://trzypion.oldfield.org.pl/wielicz ... ..29A.html (i inne w galerii) - to są ekspozycje rzędu 3-4 minut, do tego 'malowane' światłem latarek diodowych.
B/W, E-6, BW odwracalne - tak, to u mnie.
http://trzypion.pl/
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Ciekawi mnie, czy naprawdę trzeba korygować czas wołania w zależności od parametrów naświetlania filmu...

TRIX
Załączniki
trix.png
storm
-#
Posty: 70
Rejestracja: 18 wrz 2007, 21:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: storm »

Teoretycznie tak, ale to zależy od kontrastu w scenie, chodzi o to ze ten efekt nie jest równy na całej rozpiętości negatywu.
Najbardziej dotyka to cieni i tonów średnich , i gdy kompensujemy aby je doświetlić przewalamy światła. (zwiększamy kontrast).
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Adox/Efke 25:
http://photo.net/black-and-white-photo-film-processing-forum/008bb4 pisze:1/2 sec no compensation required
1 sec give 1/6 stop
10 sec give 1/3 stop (1.2x)
100 sec give 2/3 stop (1.5x)
Niestety, nie znalazłem przetestowanych czasów dla 50 i 100.
Awatar użytkownika
garreth
-#
Posty: 81
Rejestracja: 08 sie 2008, 16:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: garreth »

Kodak BW 400CN (do C-41):

"No exposure compensation for reciprocity failure is
necessary for exposures between 1/10,000 and 120 seconds.
We do not recommend exposures longer than 120 seconds.
For critical applications, make tests under your conditions."

(zaczerpnięte z pdf-u producenta)
"Najlepszy aparat to ten, z którego korzystasz" Nick Kelsh
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Kodak Plus X
Załączniki
kodak_plus_x.jpg
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Superia 100
Załączniki
superia100.png
superia100.png (29.42 KiB) Przejrzano 20133 razy
renes
-#
Posty: 287
Rejestracja: 23 sty 2009, 23:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Efekt Schwarzschilda

Post autor: renes »

slawoj pisze: Poniżej czasy dla ILFORDA, FOMY i FujiFilm:

Pierwsza tabelka z korektą dotyczy wszystkich filmów Ilforda, także dla Pan F50 ?

Może ktoś znalazł dane dla nowego Kodaka Ektara Pro 100? Mnie się nie udało.
ODPOWIEDZ