Efekt Schwarzschilda

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk
Płeć:

Efekt Schwarzschilda

Post autor: slawoj »

Stwórzmy bibliotekę "czasów skorygowanych" pod kątem Efektu Schwarzschilda dla różnych materiałów fotograficznych.
Na zasadzie: co kto ma sprawdzonego, niech się tutaj podzieli z innymi.


Definicja (dla tych co dopiero zaczynają fotografować):
Efekt Schwarzschilda to pozorna utrata czułości filmu przy bardzo krótkich i bardzo długich czasach naświetlania.

Poniżej czasy dla ILFORDA, FOMY i FujiFilm:

Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda ILFORD

Obrazek

Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda FOMAPAN

Obrazek


Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda FujiFilm

Obrazek

Poniżej czasy dla materiałów KODAK:

Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda KODAK TMAX

Obrazek

Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda KODAK emulsje klasyczne

Obrazek
.
Ostatnio zmieniony 08 lis 2010, 12:36 przez slawoj, łącznie zmieniany 16 razy.
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Płeć:
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Dobry pomysł.

HP5+

Obrazek

TMAX 100/400

Obrazek
Załączniki
hp5.png
tmax.png
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5344
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Płeć:
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

na szczęście robię na acrosie, do dwóch minut Schwarzschild się go nie trzyma.
"You smell that? Do you smell that? Phenidone, son. Nothing else in the world smells like that. I love the smell of phenidone in the morning."
Lieutenant Colonel William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
temol
-#
Posty: 211
Rejestracja: 18 cze 2008, 14:14
Lokalizacja: Kraków
Płeć:

Post autor: temol »

Dane dla kilku filmow -> http://mkaz.com/photo/tools/reciprocity.html
Na podstawie tych tabelek naswietlalem na dlugich czasach HP5 i Velvie.

T.
Awatar użytkownika
garreth
-#
Posty: 81
Rejestracja: 08 sie 2008, 16:32
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:

Post autor: garreth »

Kodaki serii Portra:

"Adjustments for Long and Short Exposures
No filter correction or exposure compensation is required for
PORTRA 160NC, 160VC, 400NC, 400VC, or 800 Films for
exposures from 1⁄10,000 second to 1 second. For critical
applications with longer exposure times, make tests under
your conditions.
"

zaczerpnięte z pdf-u producenta :roll:
"Najlepszy aparat to ten, z którego korzystasz" Nick Kelsh
Awatar użytkownika
trzypion
-#
Posty: 17
Rejestracja: 31 sty 2009, 21:37
Lokalizacja: Kraków
Płeć:

Post autor: trzypion »

No cóż, a ja robię na Provii ;) Wydłużanie czasów zaczyna się od ekspozycji rzędu 10 minut :>
B/W, E-6, BW odwracalne - tak, to u mnie.
http://trzypion.pl/
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk
Płeć:

Post autor: slawoj »

trzypion pisze:No cóż, a ja robię na Provii ;) Wydłużanie czasów zaczyna się od ekspozycji rzędu 10 minut :>
A jak to się ma do kolorów, nie rozjeżdzają się?
Pytam, bo na kolorze to się mało znam.
Awatar użytkownika
trzypion
-#
Posty: 17
Rejestracja: 31 sty 2009, 21:37
Lokalizacja: Kraków
Płeć:

Post autor: trzypion »

Nie, trzyma doskonale. Zobacz sobie na http://trzypion.oldfield.org.pl/wielicz ... ..29A.html (i inne w galerii) - to są ekspozycje rzędu 3-4 minut, do tego 'malowane' światłem latarek diodowych.
B/W, E-6, BW odwracalne - tak, to u mnie.
http://trzypion.pl/
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Płeć:
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Ciekawi mnie, czy naprawdę trzeba korygować czas wołania w zależności od parametrów naświetlania filmu...

TRIX
Załączniki
trix.png
storm
-#
Posty: 70
Rejestracja: 18 wrz 2007, 21:41
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:
Kontakt:

Post autor: storm »

Teoretycznie tak, ale to zależy od kontrastu w scenie, chodzi o to ze ten efekt nie jest równy na całej rozpiętości negatywu.
Najbardziej dotyka to cieni i tonów średnich , i gdy kompensujemy aby je doświetlić przewalamy światła. (zwiększamy kontrast).
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Płeć:
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Adox/Efke 25:
http://photo.net/black-and-white-photo-film-processing-forum/008bb4 pisze:1/2 sec no compensation required
1 sec give 1/6 stop
10 sec give 1/3 stop (1.2x)
100 sec give 2/3 stop (1.5x)
Niestety, nie znalazłem przetestowanych czasów dla 50 i 100.
Awatar użytkownika
garreth
-#
Posty: 81
Rejestracja: 08 sie 2008, 16:32
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:

Post autor: garreth »

Kodak BW 400CN (do C-41):

"No exposure compensation for reciprocity failure is
necessary for exposures between 1/10,000 and 120 seconds.
We do not recommend exposures longer than 120 seconds.
For critical applications, make tests under your conditions."

(zaczerpnięte z pdf-u producenta)
"Najlepszy aparat to ten, z którego korzystasz" Nick Kelsh
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Płeć:
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Kodak Plus X
Załączniki
kodak_plus_x.jpg
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Płeć:
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Superia 100
Załączniki
superia100.png
superia100.png (29.42 KiB) Przejrzano 17199 razy
renes
-#
Posty: 287
Rejestracja: 23 sty 2009, 23:38
Lokalizacja: Warszawa
Płeć:

Re: Efekt Schwarzschilda

Post autor: renes »

slawoj pisze: Poniżej czasy dla ILFORDA, FOMY i FujiFilm:

Pierwsza tabelka z korektą dotyczy wszystkich filmów Ilforda, także dla Pan F50 ?

Może ktoś znalazł dane dla nowego Kodaka Ektara Pro 100? Mnie się nie udało.
ODPOWIEDZ