Delta 3200 i ultrafin liquid

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

J.A. pisze:Wydaje mi się, że tak. Bo skoro film ma czułość ISO 1000, a na pudełku napisane EI3200
dalej nie rozumiesz. ISO nie jest jednostką czułości, taką jednostką jest ASA, i ona w przypadku delty 3200 wynosi około 1000. około, bo rodzaj użytej wywojki i sposób wołania też ma na to wpływ. EI to nie czułość ale jej ekwiwalent
Kusi mnie zlosliwy komentarz, ale sobie odpuszcze ;-)

ASA - obecnie ANSI - amerykanski instytut ustalajacy normy
ISO - miedzynarodowa organizacja ustalajaca normy

Wiecej mozna poczytac chocby na wikipedii: http://en.wikipedia.org/wiki/Film_speed
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez przemur, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Obrazek
Obrazek
To, co prawda TMZ P3200, ale pomiar był dokonywany Swierdłowskiem 4 tak, by w polu pomiarowym znalazło się pół na pół jasnego i czarnego. Negatyw z Xtola jest świetny - co złego na skanie to wina skanera.
Ostatnio zmieniony 27 paź 2011, 16:37 przez technik219, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

Inny przyklad TMZ, swiecony na EI 1000, wolany w Xtolu 1+0, wycinek, ok. 50% calego zdjecia (z filmu 35mm), pozuje Zosia. :)

Obrazek
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

przemur pisze:Inny przyklad TMZ, swiecony na EI 1000,
Ziarnistości nie da się uniknąć nawet na EI 1000, ale to ładne ziarno.
Lux mea lex
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

J.A. pisze:Wydaje mi się, że tak. Bo skoro film ma czułość ISO 1000, a na pudełku napisane EI3200
dalej nie rozumiesz. ISO nie jest jednostką czułości, taką jednostką jest ASA, i ona w przypadku delty 3200 wynosi około 1000. około, bo rodzaj użytej wywojki i sposób wołania też ma na to wpływ. EI to nie czułość ale jej ekwiwalent
A czy ja gdzieś napisałem, że EI to czułość?
A ISO to właśnie czułość, taka jak ГОСТ, DIN, ASA, czy PN. Ale na pudełku Delty 3200 nie ma ISO, jest Ei. A na pudełku D100, czy D400 jest jak najbardziej ISO.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez J.A., łącznie zmieniany 3 razy.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
Big_Lynx
-#
Posty: 170
Rejestracja: 12 wrz 2010, 19:51
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Big_Lynx »

J.A. pisze:A ISO to właśnie czułość, taka jak ГОСТ, DIN, ASA, czy PN. Ale na pudełku Delty 3200 nie ma ISO, jest Ei. A na pudełku D100, czy D400 jest jak najbardziej ISO.
Powiem szczerze, że nigdy nie analizowałem tego problemu zbyt precyzyjnie, ale wg. tego co ja rozumiem to norma ISO definiuje sposób oznaczania czułości filmu do formatu: <czułość wg. ASA>/<czułość wg. DIN>. Czyli nie ma w zasadzie czegoś takiego jak ISO 100 (jest 100 ASA), ale jest coś takiego jak ISO 400/27 - np. http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/201 ... 322222.pdf. Potwierdza to też wikipedia. EI wg. mnie to to samo co np. naświetlanie filmu 100 ASA wg. nastaw 200 ASA i odpowiedni sposób wywoływania. W zasadzie to każdy negatyw o określonej czułości można wywoływać forsownie do czułości wyższej. Ilford podaje czasy wywoływania dla różnych czułości docelowych praktycznie dla każdego filmu, a EI czasami nazywa "meter setting". EI 3200 zamiast ISO 1000/31 to czysty marketing sugerujący, że film można naświetlić wg. wysokiej czułości bez straty jakości. Wg. samego producenta DELTA 3200 można wywoływać do czułości w zakresie 400/27 - 12500/42
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Big_Lynx pisze:Powiem szczerze, że nigdy nie analizowałem tego problemu zbyt precyzyjnie, ale wg. tego co ja rozumiem to norma ISO definiuje sposób oznaczania czułości filmu do formatu: <czułość wg. ASA>/<czułość wg. DIN>. Czyli nie ma w zasadzie czegoś takiego jak ISO 100 (jest 100 ASA), ale jest coś takiego jak ISO 400/27 - np. http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/201 ... 322222.pdf.
No to żeś pojechał po bandzie. Nie ma czułości ASA czy czułości DIN. Tak samo jak nie ma czułości ISO - to są uproszczenia. Jest natomiast czułość wg. normy ISO, ANSI (jak wcześniej już padło bo ASA już nie ma), wg. DIN czy PN. To są normy określające wg jakich kryterów przeprowadza się badanie czułości emulsji na światło. I ISO, nie jest normą jak badać czułość wg ASA, tylko jak badać czułość wg. ISO.
Big_Lynx pisze: Potwierdza to też wikipedia. EI wg. mnie to to samo co np. naświetlanie filmu 100 ASA wg. nastaw 200 ASA i odpowiedni sposób wywoływania. W zasadzie to każdy negatyw o określonej czułości można wywoływać forsownie do czułości wyższej. Ilford podaje czasy wywoływania dla różnych czułości docelowych praktycznie dla każdego filmu, a EI czasami nazywa "meter setting". EI 3200 zamiast ISO 1000/31 to czysty marketing sugerujący, że film można naświetlić wg. wysokiej czułości bez straty jakości. Wg. samego producenta DELTA 3200 można wywoływać do czułości w zakresie 400/27 - 12500/42
No, ale o tym już na poprzedniej stronie pisałem.
Ostatnio zmieniony 28 paź 2011, 11:34 przez J.A., łącznie zmieniany 1 raz.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 1041
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Henry »

Big_Lynx pisze:W zasadzie to każdy negatyw o określonej czułości można wywoływać forsownie do czułości wyższej.
Nie można*). Wyższa czułość oznaczała by, że więcej szczegółów z cieni by się zarejestrowało - a się nie rejestruje. Nie bez powodu czułość określa się na dole krzywej charakterystycznej.

"W zasadzie to każdy negatyw o określonej czułości można wywoływać bardziej kontrastowo, naświetlając tak jakby był czułości wyższej, pod warunkiem że naświetlenie nadal będzie powyżej czułości realnej."


*) w praktyce czułość się podnosi - ale o małe wartości. Większy wpływ na czułość ma dobranie innego wywoływacza
Awatar użytkownika
Big_Lynx
-#
Posty: 170
Rejestracja: 12 wrz 2010, 19:51
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Big_Lynx »

J.A. pisze:No to żeś pojechał po bandzie. Nie ma czułości ASA czy czułości DIN. Tak samo jak nie ma czułości ISO - to są uproszczenia. Jest natomiast czułość wg. normy ISO, ANSI (jak wcześniej już padło bo ASA już nie ma), wg. DIN czy PN. To są normy określające wg jakich kryterów przeprowadza się badanie czułości emulsji na światło. I ISO, nie jest normą jak badać czułość wg ASA, tylko jak badać czułość wg. ISO.
dobrze. Np. temperaturę też się podaje w różnych jednostkach. Zatem napiszę dosłownie: zapis 100 ISO jest błędny. Poprawne zapisy to 100 ASA lub 100/21° ISO. Wg. mojej wiedzy normy ISO dotyczą sposobu oznaczania czułości, a nie jej badania.
Awatar użytkownika
Big_Lynx
-#
Posty: 170
Rejestracja: 12 wrz 2010, 19:51
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Big_Lynx »

Henry pisze:Nie można*). Wyższa czułość oznaczała by, że więcej szczegółów z cieni by się zarejestrowało - a się nie rejestruje. Nie bez powodu czułość określa się na dole krzywej charakterystycznej.
Użyłem sformułowania "w zasadzie". Wywołać można - np. SHANGHAI 100 naświetlany 200 ASA. Problem jakości i rezultatów to zupełnie inna sprawa. Dlatego np. Ilford na pudełku napisał EI3200, a nie EI12500 - choć w instrukcji podaje, że dopuszcza taką możliwość. Czułość nominalna (i tu masz rację), a EI to różne sprawy
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

Big_Lynx pisze:Wg. mojej wiedzy normy ISO dotyczą sposobu oznaczania czułości, a nie jej badania.
Hmm, a skad masz te wiedze? Bo w chocby tym artykule na wikipedii ktory podalem pare postow wyzej wszystko jest opisane nieco inaczej...

Jesli masz wolne 44 CHF, to mozesz sie zapoznac z norma wyznaczania czulosci dla filmow kolorowych:
http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/ca ... mber=11948
Negatywy BW opisuje ISO 6:1993 a slajdy ISO 2240:2003

:)
Awatar użytkownika
Big_Lynx
-#
Posty: 170
Rejestracja: 12 wrz 2010, 19:51
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Big_Lynx »

przemur pisze:Hmm, a skad masz te wiedze? Bo w chocby tym artykule na wikipedii ktory podalem pare postow wyzej wszystko jest opisane nieco inaczej..
wiedzę mam z pamięci - czyli może być ułomna - a odnosi się do fragmentu seminarium na studiach .... nie powiem ile lat temu bo się wstydzę. Nie mam wolnych środków w walucie pięknego kraju alpejskiego. Widzę jednak, że masz temat zbadany dogłębie dlatego chętnie się od Ciebie dowiem kto i kiedy wprowadził powszechny schemat oznaczania czułości filmów w formacie "ASA/DIN" - np. 100/21° ISO i dlaczego często podawany (moim zdaniem błędnie) zapis 100 ISO odpowiada efektywnej czułości 100 ASA?
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

Big_Lynx pisze:Widzę jednak, że masz temat zbadany dogłębie dlatego chętnie się od Ciebie dowiem kto i kiedy wprowadził powszechny schemat oznaczania czułości filmów w formacie "ASA/DIN" - np. 100/21° ISO i dlaczego często podawany (moim zdaniem błędnie) zapis 100 ISO odpowiada efektywnej czułości 100 ASA?
W zadnym wypadku nie mam zbadany - po prostu przegladnalem informacje na Wikipedii. :) Pierwsza norma ISO dotyczaca wyznaczania czulosci filmu zostala opracowana w 1974.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10068
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

Big_Lynx pisze:wiedzę mam z pamięci - czyli może być ułomna - a odnosi się do fragmentu seminarium na studiach .... nie powiem ile lat temu bo się wstydzę. Nie mam wolnych środków w walucie pięknego kraju alpejskiego. Widzę jednak, że masz temat zbadany dogłębie dlatego chętnie się od Ciebie dowiem kto i kiedy wprowadził powszechny schemat oznaczania czułości filmów w formacie "ASA/DIN" - np. 100/21° ISO i dlaczego często podawany (moim zdaniem błędnie) zapis 100 ISO odpowiada efektywnej czułości 100 ASA?
Chyba jednak nie rozumiesz podstawowej sprawy.
[center]Nie ma czułości ISO, DIN, ASA, ANSI, ГОСТ, PN... Są normy o tych nazwach, które określają spsób oznaczania i numerologię czułości materiału światłoczułego.[/center] Czułość to liczba. A co ta liczba oznacza informuje nas norma podana za lub przed tą liczbą. Tak jak temperatura 100 nie znaczy nic, ale już °C informuje, że to temperatura wrzenia wody itd.
ISO jest normą wg. której możesz opisać ciśnienie, czułość filmu, czy nawet jakość produktu (np. 9001)
Uproszczenie i złe ogólne rozumienie wzięło się z tego, że mówimy 100 ASA, a nie 100 wg. normy ASA. Tak samo mówimy 100 km, a nie 100 wg wzorca pod Paryżem x 1000.

A EI to nie norma, ani nic innego, tylko opis w skrócie. Można by na pudełku napisać.
"Wkładając ten film do aparatu można pokrętło czułości filmu nastawić na - i tu liczba z pudełka".
Ostatnio zmieniony 28 paź 2011, 18:45 przez J.A., łącznie zmieniany 2 razy.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
Big_Lynx
-#
Posty: 170
Rejestracja: 12 wrz 2010, 19:51
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Big_Lynx »

J.A. pisze:hyba jednak nie rozumiesz podstawowej sprawy.
[center]Nie ma czułości ISO, DIN, ASA, ANSI, ГОСТ, PN... Są normy o tych nazwach, które określają spsób oznaczania i numerologię czułości materiału światłoczułego.[/center] Czułość to liczba. A co ta liczba oznacza informuje nas norma podana za lub przed tą liczbą. Tak jak temperatura 100 nie znaczy nic, ale już °C informuje, że to temperatura wrzenia wody itd.
ISO jest normą wg. której możesz opisać ciśnienie, czułość filmu, czy nawet jakość produktu (np. 9001)
Uproszczenie i złe ogólne rozumienie wzięło się z tego, że mówimy 100 ASA, a nie 100 wg. normy ASA. Tak samo mówimy 100 km, a nie 100 wg wzorca pod Paryżem x 1000.

A EI to nie norma, ani nic innego, tylko opis w skrócie. Można by na pudełku napisać.
"Wkładając ten film do aparatu można pokrętło czułości filmu nastawić na - i tu liczba z pudełka".
Faktycznie jest tak, że nie wszystko rozumiem i absolutnie nie wszystko wiem. Czasami jednak tracę w wiarę w to, że ktoś chce mnie zrozumieć. Myślę też, czy ja w ogóle umiem pisać po polsku. Przykład z temperaturą podałem chyba jako pierwszy i konsekwentnie piszę nie o czułości ISO czy ASA tylko o OZNACZANIU czułości wg. ISO i ASA.

Jakbym był wnikliwy i dociekliwy oraz nie chciał zrozumieć intencji to na Twoje dictum o ISO napisałbym coś takiego: absolutnie nie ma jednej normy ISO wg. której możesz opisać "ciśnienie, czułość filmu, czy nawet jakość produktu". O normie ISO możemy mówić dopiero po podaniu jej numeru. Np. ISO 8859-2 określa system kodowania liter (w tym polskich) tzw ISO Latin2 w przestrzeni 256 znaków i nie określa nic innego - np. nie określa temperatury.

Czasem interesują mnie nieco historyczne tematy. Zadałem zatem - moim zdaniem - niezwykle precyzyjne pytanie: kto i kiedy wprowadził powszechny schemat oznaczania czułości filmów w formacie "ASA/DIN" - np. 100/21° ISO i dlaczego często podawany (moim zdaniem błędnie) zapis 100 ISO odpowiada efektywnej czułości 100 ASA?. Ktoś wie?
ODPOWIEDZ