Czułość filmu

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

aka
-#
Posty: 5563
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa

Czułość filmu

Post autor: aka »

[quote=J.A. post_id=136745 time='1605452555 user_id=2643]
aka pisze: ↑15 lis 2020, 15:41
No takie masz podejrzenie. O ile Ilford deklaruje ISO 400 dla hp5+ to dla Delty 3200 to niby gdzie?

Nigdzie. Po prostu nie podają czułości wg ISO, tylko piszą, "naświetlać jak..."
[/quote]

A to kto napisał:
J.A. pisze: 15 lis 2020, 14:53 Tak czy owak, Delta 3200 i TMax 3200 zgodnie z normą ISO mają czułość w granicach 1000.
Cytowałbyś też kontekst... tak dla zachowania rzetelności. Tak czy inaczej 1. nie wiadomo dlaczego Ilford oznacza jeden film ISO a inny EI (upraszczając), 2. nie istnieje jedyna, "prawdziwa" czułość filmu dla danego wywoływacza co potwierdzają karty produktów i... praktyka - taką stawiam tezę.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Czułość filmu

Post autor: J.A. »

aka pisze: 15 lis 2020, 16:14 Cytowałbyś też kontekst... tak dla zachowania rzetelności. Tak czy inaczej 1. nie wiadomo dlaczego Ilford oznacza jeden film ISO a inny EI (upraszczając), 2. nie istnieje jedyna, "prawdziwa" czułość filmu dla danego wywoływacza co potwierdzają karty produktów i... praktyka - taką stawiam tezę.
Ok.
Napisałem, że ma w granicach 1000. Nikt (chyba) tego na 100% nie sprawdził. Tylko wielu ludziom wyszło podobnie.
ad 1. Doskonale wiadomo. Bo w przypadku HP5+ to co na pudełku, to i w badaniach. A w przypadku D3200 to co na pudełku nie pokrywa się z badaniami. A marketing wymaga cyferek im wyższa tym lepiej. Przy scenach o normalnym kontraście, D3200 naświetlana na 3200 i wołana w DDX daje podobne rezultaty jak filmy o czułości 400 z lat 60-tych uw. Paskudnie dopiero się zaczyna przy silnie kontrastowych scenach, a w taki przypadkach jest najczęściej używana, jazzowe kluby itp.
ad 2. Istniej. Dla Pary film wywoływacz istnieje tylko jedna czułość. Problemem są różne kryteria. Jeżeli przyjmiesz, że film będzie naświetlany światłem o długości fali X przez czas Y, wywołany w wywoływaczu Z z zachowaniem identycznych parametrów, to czy to w Ameryce, czy w Azji, czy w Europie, gęstość punktu "czułość" na krzywej charakterystycznej wypadnie w tym samym miejscu. Krzywa będzie miała takie samo nachylenie i wszelkie inne cechy obrazu srebrowego będą takie same.
To, że różnym ludziom wychodzi różnie, to oczywiste, bo nie mają standaryzowanych warunków. Ale nawet różnym producentom wychodzi różnie, bo także ich laboratoria stosują różne standardy. A przypuszczam, że norma nie jest w stanie opisać wszystkich możliwych zmiennych.
Czułość to zjawisko fizyczne - wrażliwość soli srebra na energię świetlną. Oraz Chemiczne - zdolność przekształcenia się soli w srebro metaliczne pod wpływem reduktora w wywoływaczu.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
aka
-#
Posty: 5563
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa

Czułość filmu

Post autor: aka »

J.A. pisze: 15 lis 2020, 16:37 Dla Pary film wywoływacz istnieje tylko jedna czułość.
Ja tezę postawiłem, nie wiem czy jest prawdziwa czy nie, a już na pewno nie jestem w stanie tego sprawdzić. Pytanie brzmi - czy HP5+ naświetlony na 400 i naświetlony na 800 wywołany w w DD-X będą miały różne krzywe? Jeśli tak, to jak bardzo różne? Ilford wszak określa rezultaty jako "Best overall image quality" dla obu EI.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Czułość filmu

Post autor: J.A. »

Także postawiłem tezę, ale nie oddam za nią nic poza zgoloną brodą.
Co do 400 vs 800 Pytanie nie brzmi, czy będą inne.
Pytanie brzmi czy efekt końcowy (powiększenie) będzie możliwy do odróżnienia. Różnica w czasie wywoływania dla DDX ciut więcej niż 10%. Moim zdaniem pomijalna.

Co do ostatniego pytania, to przyznam szczerze, że tej tabelki nie pojmuję.
Moim zdaniem best overall image quality odnosi się do wszystkich czterech EI 400-3200. W takim przypadku trudno mówić o "best", chyba, że chodzi o best w porównaniu do D3200@3200, to tak.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
aka
-#
Posty: 5563
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa

Czułość filmu

Post autor: aka »

J.A. pisze: 15 lis 2020, 18:30 Moim zdaniem best overall image quality odnosi się do wszystkich czterech EI 400-3200.
Tak, pominąłem wiersz z wyższymi EI bo miejsce ID11 zajął Microphen.

Ja bym tak podsumował swoje wątpliwości - Ilford jest mało "inżynierski" w publikowanych dokumentach, Kodak jest bardziej wstrzemięzliwy w mieszaniu parametrów i haseł typu "Best... Np. Fuji dla acrosa podaje listę wywoływaczy, EI i czasy. Owszem daje rekomendację dla Microfine jako drobnoziarnistego (to taki trochę Perceptol), ale różnice dla wywoływaczy w stosunku do ISO100 są niewielkie.
Awatar użytkownika
bakulik
-#
Posty: 311
Rejestracja: 08 cze 2018, 13:14
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Czułość filmu

Post autor: bakulik »

aka pisze: 15 lis 2020, 15:41 O ile Ilford deklaruje ISO 400 dla hp5+ to dla Delty 3200 to niby gdzie?
No przecież jest w papierach Delty 3200 wyraźnie napisane, że:
DELTA 3200 Professional has an ISO speed rating of ISO 1000/31º (1000ASA, 31DIN) to daylight. The ISO speed rating was measured using ILFORD ID-11 developer at 20°C/68ºF with intermittent agitation in a spiral tank.
Czyli nominalna czułość została określona zgodnie z normą. Jest tam także napisane, że:
It should be noted that the exposure index (EI) range recommended for DELTA 3200 Professional is based on a practical evaluation of film speed and is not based on foot speed, as is the ISO standard.
Czyli jak już wspominano wcześniej, film ten z założenia przeznaczony jest do obróbki forsownej, a przez producenta najbardziej rekomendowane jest EI 3200.
It is designed to be exposed at EI 3200/36 and given extended development.
J.A. pisze: 15 lis 2020, 18:30 Co do ostatniego pytania, to przyznam szczerze, że tej tabelki nie pojmuję.
Osobiście rozumiem to tak, że informacje w tej tabelce określają, jaki wywoływacz należy zastosować, by dla danej wartości ekspozycji uzyskać najlepszą „ogólną jakość”, cokolwiek to oznacza (zapewne stosunek ostrości, wielkości ziarna i wyzyskania czułości). Nie chodzi o to, że dany film oferuje najlepszą jakość przy podanej czułości i danym wywoływaczu. Poza tym są tam też dane dla tych trzech parametrów z osobna, a także dla wygody, ekonomiki, szybkości procesu.
Pozdrawiam
Łukasz Bakuła
Awatar użytkownika
bakulik
-#
Posty: 311
Rejestracja: 08 cze 2018, 13:14
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Czułość filmu

Post autor: bakulik »

Dla porównania informacja o tym, co Kodak pisze o swoim P3200:
The nominal speed is EI 1000 when the film is processed in KODAK PROFESSIONAL T-MAX Developer or KODAK PROFESSIONAL T-MAX RS Developer and Replenisher, or EI 800 when it is processed in other KODAK black-and-white developers. It was determined in a manner published in ISO standards. For ease in calculating exposure and for consistency with the commonly used scale of film-speed numbers, the nominal speed has been rounded to EI 800.
Pozdrawiam
Łukasz Bakuła
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Czułość filmu

Post autor: J.A. »

bakulik pisze: 15 lis 2020, 20:46 DELTA 3200 Professional has an ISO speed rating of ISO 1000/31º (1000ASA, 31DIN) to daylight. The ISO speed rating was measured using ILFORD ID-11 developer at 20°C/68ºF with intermittent agitation in a spiral tank.
Czytałem, czytałem i nie doczytałem :-)
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
aka
-#
Posty: 5563
Rejestracja: 11 maja 2017, 09:36
Lokalizacja: Warszawa

Czułość filmu

Post autor: aka »

J.A. pisze: 16 lis 2020, 08:14 czytałem i nie doczytałem
Twoje niedoczytanie to pikuś przy moim niedoczytaniu! ;-)
ODPOWIEDZ