czerwony filtr a wywoływanie

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
xneon
-#
Posty: 261
Rejestracja: 02 lut 2010, 13:40

czerwony filtr a wywoływanie

Post autor: xneon »

witam

ostatnio zakupiłem okazyjnie rok po terminie spur hrx-3. odciąłem pasek destowy delty 100 i lipa, wyszło na pół gwizdka, zarówno klatki jak i napisy na filmie (ogółem zrobiłem cztery próby). rozrobiłem zatem d-76 ręcznie składane, wrzuciłem na 20min w 1+3 i efekty są takie same. no ale fotografowanie z czerwonym filtrem nie powinno wpłynąć na napisy, prawda? gdzie mógł być błąd? temperaturę staram się kontrolować na bieżąco, bo mam dosyć zimno (ok. 17-18 stopni C), dlatego trzymam butelki przed wywoływaniem a w trakcie koreks - w misce z wodą, utrzymującą 20 stopni C. wieczorem pokażę surowe skany.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Nie patrz na napisy, one o niczym szczególnym nie świadczą. Nigdzie nie jest powiedziane, że mogą być jakimkolwiek wskaźnikiem.
Jakby producent chciał dawać jakąkolwiek wskazówkę odnoście wywołania, to naświetlałby na krawędzi filmy np. klin szary.
Lux mea lex
Awatar użytkownika
xneon
-#
Posty: 261
Rejestracja: 02 lut 2010, 13:40

Post autor: xneon »

niemniej, momentami jest dobrze kryty film (na multiekspozycjach), a czasami nieco zbyt blady - nawet przy ujęciach z lampą, na których był czerwony filtr. jeszcze godzinkę schnięcia i coś pokażę. czy jest opcja żeby filtr przekłamywał pomiar światła aparatu - pomimo, że to TTL?
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Zależy jeszcze jaki to był "czerwony filtr" - jazny, ciemy? Może do podczerwieni? Podobny do Twojego efekt miałem używając filtra ORWO 82 na zwykłych materiałach b/w. Okazało się, że filtr przepuszcza końcówkę zakresy uczulenia materiałów i dopiero na materiałach o zwiększonym uczuleniu na czerwień (400S, Superpan) daje zadowalający efekt. Wyliczona krotność filtra okazywała się grubo za mała. Dlatego, jak kilka razy naświetlasz klatkę to coś się ukazuje, a przy jednokrotnym naświetleniu lipa. I nie patrz na TTL przy takich filtrach - zawsze jego wskazania są zbyt optymistyczne w takich przypadkach (z moim filtrem pomiar przez obiektyw wskazywał, że z krotność filtra to tylko 3x, a w rzeczywistości i 8 x było mało.
Lux mea lex
Awatar użytkownika
xneon
-#
Posty: 261
Rejestracja: 02 lut 2010, 13:40

Post autor: xneon »

to filtr PZO, posiada na krawędziach oznaczenia RG1 i 5x
http://www.conquistador0.republika.pl/P ... y_M58.html

dokładnie taki tylko 49mm. choć mój sprawia wrażenie bardziej krwistego.

rozumiem że mam zatem wprowadzić na stałe koretkę EV jeśli cały film chcę wystrzelać w ten sposób?
Ostatnio zmieniony 03 gru 2011, 20:40 przez xneon, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Korekta na stałe nie we wszystkich przypadkach pomoże. TTL zgłupieje, jak pojawi się trochę więcej jasnego. Raczej trzeba określić krotność filtra dla konkretnego materiału (seria ekspozycji ze skokiem np. 1 EV) zanotować dokładnie czas i przysłonę każdej klatki oraz warunki ekspozycji bez filtra. Po ustaleniu krotności (osobno dla światła sztucznego - jeśli używasz) filtra przejść na manual i każdorazowo korygować ekspozycję (jeśli zmienia się, albo przechodzisz ze światła dziennego na sztuczne) w stosunku do pomiaru bez filtra. To, że TTL uwzględnia krotności filtrów to naciągany zabieg marketingowy, moim zdaniem.
Lux mea lex
Awatar użytkownika
xneon
-#
Posty: 261
Rejestracja: 02 lut 2010, 13:40

Post autor: xneon »

to może inaczej, jakiego rodzaju filtra, filmu i wywoływacza potrzebuję, by osiągnąć taki efekt:

Obrazek

to tylko przykład luźny, i do tego cyfrowy, nie mogłem znaleźć tych właściwych, które widziałem u pewnego skandynawskiego pejzażysty w kwartalniku "Fotografia"
Awatar użytkownika
pq17
-#
Posty: 68
Rejestracja: 04 lut 2009, 14:39
Lokalizacja: Lubuskie

Post autor: pq17 »

[quote="xneon"]to może inaczej, jakiego rodzaju filtra, filmu i wywoływacza potrzebuję, by osiągnąć taki efekt:

Aby uzyskać ciemne lub b. ciemne niebo stosój filtr pomarańczowy, ciemno-pomarańczowy lub czerwony. Czym ciemniejszy tym "lepszy" efekt. Wywojka normalna albo trochę przehajcowana. (tzn. przedłużyć i podnieś trochę kontrast)
np. Rodinal 1+25.
Awatar użytkownika
xneon
-#
Posty: 261
Rejestracja: 02 lut 2010, 13:40

Post autor: xneon »

toteż stosowałem czerwony filtr opisany w pierwszym poście ale efekty nie są zadowalające:

https://lh5.googleusercontent.com/-EMtK ... 00_014.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-NJrd ... 00_013.jpg
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

Sam czerwony filtr to nie wszystko. Potrzeba jeszcze odpowienio glebokiej blekitnosci nieba i/lub filtra polaryzacyjnego.

To jest przyklad ze zwyklym tanim czerwonym filtrem Cokina:
http://www.flickr.com/photos/przemur/4764593705/

A tu dwa zdjecia zrobione w odstepie kilku minut, jednak w rozne strony nieba (oba - filtr czerwony, jedno, przy okazji, masakrycznie niedoswietlone).
http://s3.amazonaws.com/data.tumblr.com ... OlODaVE%3D
http://s3.amazonaws.com/data.tumblr.com ... %2BWQWc%3D
Awatar użytkownika
xneon
-#
Posty: 261
Rejestracja: 02 lut 2010, 13:40

Post autor: xneon »

ale polaryzacyjny z czerwonym łączyć?
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

xneon pisze:ale polaryzacyjny z czerwonym łączyć?
Tak mowia. :) Ja sprobowalem raz, ale tylko po to by sprawdzic efekt (poniewaz wrazenia artystyczne byly slaby wiec nie opublikowalem tego nigdzie). I rzeczywiscie - kontrast nieba sie robi jeszcze wiekszy. Z tym ze ciagle nie obedzie sie bez niebieskiego nieba i w przypadku polaryzatora - patrzenia w kierunku polnocnym lub poludniowym.
Awatar użytkownika
Basil
-#
Posty: 594
Rejestracja: 15 maja 2011, 13:00
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Basil »

przemur pisze:Z tym ze ciagle nie obedzie sie bez niebieskiego nieba i w przypadku polaryzatora - patrzenia w kierunku polnocnym lub poludniowym.
filtr polaryzacyjny działa najlepiej pod kątem 90° do słońca,oraz rano i wieczorem(dlatego wtedy najlepiej patrzeć na północ-południe)
Inspiration exists,but it has to find you working - Pablo Picasso
Awatar użytkownika
troniu
-#
Posty: 141
Rejestracja: 02 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: ciupagoooland
Kontakt:

Post autor: troniu »

Wybrałeś nieodpowiedni dzień do testowania.
Brak ostrego cienia, wskazuje na pochmurny dzień i całkowity brak słońca.
Aby osiągać taki efekt, jak na przedstawionym zdjęciu "motel", ja stosuje film konica 750 IR, czerwony filtr tiffen 25 - niebo musi być czyste i dzień słoneczny.
Jeżeli chcesz uzyskać niebo b. ciemne, z pewna częścią atrakcyjnych chmur, to pamiętać jednak należy o tym, żeby migawkę wyzwalać wówczas , gdy słońce nie będzie schowane za któraś z nich i większa cześć kadru, będzie oświetlona jego promieniami.
Załączniki
1740251.jpg
1739446.jpg
1677655.jpg
Ostatnio zmieniony 04 gru 2011, 20:16 przez troniu, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
troniu
-#
Posty: 141
Rejestracja: 02 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: ciupagoooland
Kontakt:

Post autor: troniu »

Znalazłem jeszcze inne zrobione z czerwonym filtrem, ale przy zachmurzonym niebie (film Kodak px125) - lecz zrobione tuż przed zachodem słońca.
Dziecko w jasnym ubranku, miało na sobie czerwona kurtkę i czapeczkę.
Załączniki
807781.jpg
819155.jpg
ODPOWIEDZ