czerwony filtr a wywoływanie
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Dam ci mój sposób na takie zdjęcia, działa za każdym razem.xneon pisze:to może inaczej, jakiego rodzaju filtra, filmu i wywoływacza potrzebuję, by osiągnąć taki efekt:
Tmax 100, czerwony filtr 3x, Beutler (20C, 8min. delikatne beltanie).
Niemniej podobny efekt uzyskałem z Agfaphoto APX 100 i PX-em.
Pora dnia jest ważna, wcześnie rano i bardzo późno zapomnij o tym, no i niebo musi być intensywnie niebieskie. Można dołożyć polaryzacyjny.
W moim doświadczeniu większość kamer z TTL nie odczytuje gęstości filtra prawidlowo, bez dodatkowej kompensacji raczej grozi niedoświetlenie. Zobacz sam, czy pomiar bez filtra i z filtrem różnie się z indeksem filtra. Film też ma znaczenie. Dla czeronego No. 25 expozycja winna się zwiększyć 8 razy dla Tmax 100, a 6 razy dla PX.
Czyli już widać, że na TTL nie ma co liczyć.
Ostatnio zmieniony 04 gru 2011, 21:03 przez timor, łącznie zmieniany 2 razy.
Nie wiem co masz na myśli mówiąc "wyraziste". Zdjęcie, które pokazaleś to tylko czerwony kanał cyfry. Przy okazji szczegóły w cieniach zostały stracone.. Moje zdjęcie to skan z odbitki. Zrobiona na :"zimnym" papierze wygląda inaczej, ale sa "ciepłe" papiery, które wpadają w brąz. Sądziłęm, że twoje pytanie dotyczyło kwestii uzyskania czarnego nieba tylko, wszystkie inne efekty sa do osiągnięcia w ciemni, albo po zeskanowaniu można też obrazek podkolorować sobie w f-szopie.
To zdjęcie jest na TMY wołane w D76 1+1. Za kontrastowe, ale mialem rozpiętość 7-miu przeslon.
To zdjęcie jest na TMY wołane w D76 1+1. Za kontrastowe, ale mialem rozpiętość 7-miu przeslon.
ależ mnie właśnie interesuje zatracenie szczegółów w cieniach i "grafizacja".
no właśnie na żadnym z podanych przykładów niebo nie jest czarne, jest czarnawe.
tylko nie mówmy że w cyfrze wyszło i łatwiej i lepiej...
zakładam że potrzebuję silnie niebieskiego nieba.
a co do ciemni - maskowanie, tak?
ps. sepiowawy ton mojego przykładu jest losowy.
pss. jutro poszukam przykładów konkretniejszych.
no właśnie na żadnym z podanych przykładów niebo nie jest czarne, jest czarnawe.
tylko nie mówmy że w cyfrze wyszło i łatwiej i lepiej...
zakładam że potrzebuję silnie niebieskiego nieba.
a co do ciemni - maskowanie, tak?
ps. sepiowawy ton mojego przykładu jest losowy.
pss. jutro poszukam przykładów konkretniejszych.
1927, Ansel Adams, Monolith:
http://www.afterimagegallery.com/adamsmonolith.htm
Wiec chyba da sie tez bez cyfry (albo A.A. podrozowal w czasie)
http://www.afterimagegallery.com/adamsmonolith.htm
Wiec chyba da sie tez bez cyfry (albo A.A. podrozowal w czasie)

Grafizacja: w moim drugim przykładzie wystarczyło przykręcić przysłonę o 1 stop, by niebo było czarniejsze. To skan z odbitki, a ta wygląda w rzeczywistości czarniej. Generalnie. Kolor nieba to funkcja ilości światła niebieskiego, które dotrze do filmu. Jak widzisz najczrniej jest u góry, im bliżej horyzontu, tym mniejsza efektywność filtra, albo więcej promieni niebieskich. Czerwony filtr nie blokuje wszystkiego. Użyj mniej czułego filmu (może ortochromatycznego mikrofilmu ?), użyj wysokokontrastowego wywoływacza, przewołaj. Ja dążę do groźnie wyglądającego nieba, niekoniecznie czarnego jak smoła i jakiejś tam rozpiętości tonalnej.xneon pisze:ależ mnie właśnie interesuje zatracenie szczegółów w cieniach i "grafizacja".
no właśnie na żadnym z podanych przykładów niebo nie jest czarne, jest czarnawe.
tylko nie mówmy że w cyfrze wyszło i łatwiej i lepiej...
Cyfra to nie fotografia sensu stricto a ludzka interpretacja dziesięciu albo ile tam na sensorze, milionów punktowych pomiarów jasności przy pomocy komputera. Inny software, inna interpretacja. Rownie dobrze możesz sobie wziąść pędzel, farbki i kartonik i samemu to namalować. My mówimy o fotografii, o "ujarzmieniu sił natury" w naszym dążeniu do pokazania świata, tak jak go czujemy. Niełatwe, zatem trzeba się troche zaprzeć i poeksperymentować. W dawnych latach zrobiłem parę grafizacji zdjęć poprzez pseudosolaryzację negatywu i potem przez kilkustopniowe przekopiowanie obrazu z filmu na film stykowo aż do kompletnego pozbycia sie szarości. Ale nie myślę, by o to ci chodziło.
That's the spirit. Na start D76 w nominalnym stężeniu może być. Słyszałem, że Kodak D19, z komercyjnie pakowanych, ma wysoki kontrast. Może dostaniesz od Twojego dentysty trochę wywoływacza do Roentgena. Może jakaś chemia do litho.xneon pisze:ok, spróbuję z polypanem 50@25, może z rolleiem 25 też jak się uda. jeśli już się wygłupiam niewiedzą, to do końca - jaki wywoływacz jest wysokokontrastowy? myślałem że kontroluje się to rozcieńczeniem, mieszaniem i temperaturą. teraz mam d-76, a planuję hc-110.
Z filmów może Rollei Ortho 25 ? Czy może ktoś ma jakieś doświadczenie w użyciu orthochromatycznego filmu z czerwonym filtrem ?
tu znajdziesz recepty na wywoływacze wysoko kontrastowexneon pisze:ok, spróbuję z polypanem 50@25, może z rolleiem 25 też jak się uda. jeśli już się wygłupiam niewiedzą, to do końca - jaki wywoływacz jest wysokokontrastowy?
http://www.korex.net.pl/artykuly/65-wyw ... iczne.html
"albo na prawdzie cyfrowej"
Ostatnio zmieniony 05 gru 2011, 16:46 przez pq17, łącznie zmieniany 1 raz.
mam ten plik, dzięki za przypomnienie
[ Dodano: Wto 17 Sty, 2012 ]
znalazłem przykład o który mi chodziło!
http://www.islandia.is/~nokkvi/page3A36.HTM
[ Dodano: Wto 17 Sty, 2012 ]
znalazłem przykład o który mi chodziło!
http://www.islandia.is/~nokkvi/page3A36.HTM
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Taki efekt osiągniesz (jeśli gdzieś dostaniesz - jakiś czas temu widziałem na Aledrogo) na filmie ORWO DK5 z czerwonym lub pomarańczowym filtrem. Bez żadnych dodatkowych zabiegów. Nawiązując do Twojego ostatniego przykładu - pamiętaj, że "to Islandia"... Na tych szerokościach geograficznych niebo wygląda trochę inaczej, inny kąt padania promieni słonecznych. W naszych warunkach nie obejdzie się bez maskowania i doświetlania. Nie mniej jednak, jakbyś gdzieś zdobył DK5, to do takich celów polecam. Czułość musisz znaleźć sam w konkretnym wywoływaczu - zacznij od 6 ASA. Flm jest panchromatyczny, więc odpada obróbka przy czerwonym świetle.
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Filmy IR również działają jeśli świeci słońce. Bez słońca będzie szara k...pa. Przeglądałem tę "Islandię". W tym zestawie tylko zdjęcie tytułowe jest z czarnym niebem, więc podejrzewam, że nie obyło się bez ingerencji programowej. Pozostałe zdjęcie mają niebo mniej lub bardziej ciemne, albo zupełnie normalne z normalnymi chmurami. Możesz jeszcze użyć Superpana 200 (Rollei Universal) lub Rollei Retro 400S. One są "doczulone" na bliską podczerwień. Zobacz mój post w tym temacie: viewtopic.php?p=52403&highlight=#52403