czerwony filtr a wywoływanie

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
Basil
-#
Posty: 594
Rejestracja: 15 maja 2011, 13:00
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Basil »

no i wszystko się zgadza,kolor czerwony po przejściu przez filtr czerwony wyszedł biało
a ładne niebieskie niebo wychodzi czarno bo niebieski jest blokowany przez czerwony filtr
Inspiration exists,but it has to find you working - Pablo Picasso
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

xneon pisze:to może inaczej, jakiego rodzaju filtra, filmu i wywoływacza potrzebuję, by osiągnąć taki efekt:
Dam ci mój sposób na takie zdjęcia, działa za każdym razem.
Tmax 100, czerwony filtr 3x, Beutler (20C, 8min. delikatne beltanie).

Niemniej podobny efekt uzyskałem z Agfaphoto APX 100 i PX-em.
Pora dnia jest ważna, wcześnie rano i bardzo późno zapomnij o tym, no i niebo musi być intensywnie niebieskie. Można dołożyć polaryzacyjny.
W moim doświadczeniu większość kamer z TTL nie odczytuje gęstości filtra prawidlowo, bez dodatkowej kompensacji raczej grozi niedoświetlenie. Zobacz sam, czy pomiar bez filtra i z filtrem różnie się z indeksem filtra. Film też ma znaczenie. Dla czeronego No. 25 expozycja winna się zwiększyć 8 razy dla Tmax 100, a 6 razy dla PX.
Czyli już widać, że na TTL nie ma co liczyć.
Załączniki
dbdf22f478d430b8gen.jpg
Ostatnio zmieniony 04 gru 2011, 21:03 przez timor, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Basil
-#
Posty: 594
Rejestracja: 15 maja 2011, 13:00
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Basil »

czyli najlepiej poświęcić kilka klatek na bracketing?
zapisać ustawienia i sprawdzić negatyw po wywołaniu
Inspiration exists,but it has to find you working - Pablo Picasso
Awatar użytkownika
xneon
-#
Posty: 261
Rejestracja: 02 lut 2010, 13:40

Post autor: xneon »

no cóż, mimo wszystko efekty przez Was zaprezentowane są nieco mniej wyraziste niż mój przykład...ale dzięki za informacje. oczywiście próbowałem w słoneczne dni wykonywać ujęcia, niemniej popełniłem kilka błędów.
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

Nie wiem co masz na myśli mówiąc "wyraziste". Zdjęcie, które pokazaleś to tylko czerwony kanał cyfry. Przy okazji szczegóły w cieniach zostały stracone.. Moje zdjęcie to skan z odbitki. Zrobiona na :"zimnym" papierze wygląda inaczej, ale sa "ciepłe" papiery, które wpadają w brąz. Sądziłęm, że twoje pytanie dotyczyło kwestii uzyskania czarnego nieba tylko, wszystkie inne efekty sa do osiągnięcia w ciemni, albo po zeskanowaniu można też obrazek podkolorować sobie w f-szopie.
To zdjęcie jest na TMY wołane w D76 1+1. Za kontrastowe, ale mialem rozpiętość 7-miu przeslon.
Załączniki
zima.jpg
Awatar użytkownika
xneon
-#
Posty: 261
Rejestracja: 02 lut 2010, 13:40

Post autor: xneon »

ależ mnie właśnie interesuje zatracenie szczegółów w cieniach i "grafizacja".


no właśnie na żadnym z podanych przykładów niebo nie jest czarne, jest czarnawe.

tylko nie mówmy że w cyfrze wyszło i łatwiej i lepiej...
zakładam że potrzebuję silnie niebieskiego nieba.
a co do ciemni - maskowanie, tak?

ps. sepiowawy ton mojego przykładu jest losowy.
pss. jutro poszukam przykładów konkretniejszych.
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

1927, Ansel Adams, Monolith:

http://www.afterimagegallery.com/adamsmonolith.htm

Wiec chyba da sie tez bez cyfry (albo A.A. podrozowal w czasie) ;-)
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

xneon pisze:ależ mnie właśnie interesuje zatracenie szczegółów w cieniach i "grafizacja".


no właśnie na żadnym z podanych przykładów niebo nie jest czarne, jest czarnawe.

tylko nie mówmy że w cyfrze wyszło i łatwiej i lepiej...
Grafizacja: w moim drugim przykładzie wystarczyło przykręcić przysłonę o 1 stop, by niebo było czarniejsze. To skan z odbitki, a ta wygląda w rzeczywistości czarniej. Generalnie. Kolor nieba to funkcja ilości światła niebieskiego, które dotrze do filmu. Jak widzisz najczrniej jest u góry, im bliżej horyzontu, tym mniejsza efektywność filtra, albo więcej promieni niebieskich. Czerwony filtr nie blokuje wszystkiego. Użyj mniej czułego filmu (może ortochromatycznego mikrofilmu ?), użyj wysokokontrastowego wywoływacza, przewołaj. Ja dążę do groźnie wyglądającego nieba, niekoniecznie czarnego jak smoła i jakiejś tam rozpiętości tonalnej.

Cyfra to nie fotografia sensu stricto a ludzka interpretacja dziesięciu albo ile tam na sensorze, milionów punktowych pomiarów jasności przy pomocy komputera. Inny software, inna interpretacja. Rownie dobrze możesz sobie wziąść pędzel, farbki i kartonik i samemu to namalować. My mówimy o fotografii, o "ujarzmieniu sił natury" w naszym dążeniu do pokazania świata, tak jak go czujemy. Niełatwe, zatem trzeba się troche zaprzeć i poeksperymentować. W dawnych latach zrobiłem parę grafizacji zdjęć poprzez pseudosolaryzację negatywu i potem przez kilkustopniowe przekopiowanie obrazu z filmu na film stykowo aż do kompletnego pozbycia sie szarości. Ale nie myślę, by o to ci chodziło.
Awatar użytkownika
xneon
-#
Posty: 261
Rejestracja: 02 lut 2010, 13:40

Post autor: xneon »

ok, spróbuję z polypanem 50@25, może z rolleiem 25 też jak się uda. jeśli już się wygłupiam niewiedzą, to do końca - jaki wywoływacz jest wysokokontrastowy? myślałem że kontroluje się to rozcieńczeniem, mieszaniem i temperaturą. teraz mam d-76, a planuję hc-110.
timor
-#
Posty: 371
Rejestracja: 28 sty 2011, 10:28
Lokalizacja: Toronto

Post autor: timor »

xneon pisze:ok, spróbuję z polypanem 50@25, może z rolleiem 25 też jak się uda. jeśli już się wygłupiam niewiedzą, to do końca - jaki wywoływacz jest wysokokontrastowy? myślałem że kontroluje się to rozcieńczeniem, mieszaniem i temperaturą. teraz mam d-76, a planuję hc-110.
That's the spirit. Na start D76 w nominalnym stężeniu może być. Słyszałem, że Kodak D19, z komercyjnie pakowanych, ma wysoki kontrast. Może dostaniesz od Twojego dentysty trochę wywoływacza do Roentgena. Może jakaś chemia do litho.
Z filmów może Rollei Ortho 25 ? Czy może ktoś ma jakieś doświadczenie w użyciu orthochromatycznego filmu z czerwonym filtrem ?
Awatar użytkownika
pq17
-#
Posty: 68
Rejestracja: 04 lut 2009, 14:39
Lokalizacja: Lubuskie

Post autor: pq17 »

xneon pisze:ok, spróbuję z polypanem 50@25, może z rolleiem 25 też jak się uda. jeśli już się wygłupiam niewiedzą, to do końca - jaki wywoływacz jest wysokokontrastowy?
tu znajdziesz recepty na wywoływacze wysoko kontrastowe

http://www.korex.net.pl/artykuly/65-wyw ... iczne.html

"albo na prawdzie cyfrowej"
Ostatnio zmieniony 05 gru 2011, 16:46 przez pq17, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
xneon
-#
Posty: 261
Rejestracja: 02 lut 2010, 13:40

Post autor: xneon »

mam ten plik, dzięki za przypomnienie

[ Dodano: Wto 17 Sty, 2012 ]
znalazłem przykład o który mi chodziło!

http://www.islandia.is/~nokkvi/page3A36.HTM
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Taki efekt osiągniesz (jeśli gdzieś dostaniesz - jakiś czas temu widziałem na Aledrogo) na filmie ORWO DK5 z czerwonym lub pomarańczowym filtrem. Bez żadnych dodatkowych zabiegów. Nawiązując do Twojego ostatniego przykładu - pamiętaj, że "to Islandia"... Na tych szerokościach geograficznych niebo wygląda trochę inaczej, inny kąt padania promieni słonecznych. W naszych warunkach nie obejdzie się bez maskowania i doświetlania. Nie mniej jednak, jakbyś gdzieś zdobył DK5, to do takich celów polecam. Czułość musisz znaleźć sam w konkretnym wywoływaczu - zacznij od 6 ASA. Flm jest panchromatyczny, więc odpada obróbka przy czerwonym świetle.
Awatar użytkownika
xneon
-#
Posty: 261
Rejestracja: 02 lut 2010, 13:40

Post autor: xneon »

będzie trudno o to ORWO. a filmy uczulone na podczerwień, typu Efke Aura czy inne IR? nie można tego za pomocą filtrów li tylko uzyskać (no i oczywiście oświetlenia)?

a co do Islandii, zdążyłem zauważyć, że czarne niebo właśnie poza Polską zazwyczaj wychodzi, np. USA :)
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

Filmy IR również działają jeśli świeci słońce. Bez słońca będzie szara k...pa. Przeglądałem tę "Islandię". W tym zestawie tylko zdjęcie tytułowe jest z czarnym niebem, więc podejrzewam, że nie obyło się bez ingerencji programowej. Pozostałe zdjęcie mają niebo mniej lub bardziej ciemne, albo zupełnie normalne z normalnymi chmurami. Możesz jeszcze użyć Superpana 200 (Rollei Universal) lub Rollei Retro 400S. One są "doczulone" na bliską podczerwień. Zobacz mój post w tym temacie: viewtopic.php?p=52403&highlight=#52403
ODPOWIEDZ