co do efektu pana Schwarc ekhemm...itd, to robiłem zdjęcia przez otworek gdzieś ok f/200 na filmach PAN 100 i delta 400 i pamiętam ze jak miałem bardzo słoneczna pogodę, bez chmur, to pojawiał się problem promieni UV-A (w końcu nie używamy szkieł). Wtedy tego efektu nie uwzględniałem w ogóle, a czas teoretyczny skracałem o 25-50%. Wychodziło okDon pisze:Zmieniam zdanie: sory za "sztukę dla sztuki" i inne. Znowu moja metoda na czuja zawiodła i nie doświetliłem papierów w pinhole'u. Teraz podejdę do tego fachowo: zeskanowałem już otworki (są większe niż myślałem) i będę już korzystał z tabeli ze wspomnianego tu programu, nawet efekt Szwarckopfa uwzględnię, A co!
czas ekspozycji w foto otworkowej
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
odkopuję temat, bo ostatnie dokonania (moje) wymagają fachowego podejścia, inaczej mówiąc: liczę, że używając pinhole designera wreszcie coś dobrze naświetlę, tylko że nie do końca wiem, jak go używać.
naświetlam papier fomaspeed n 312- czułość 400. Z obliczeń programu wyszło f=417, jako, że nie ma tego papieru w opcjach wybrałem fomapan 400, dałem "calculate" i mam czasy. OK tylko jak teraz porównac czasy z wynikami światłomierza z PraktikiMTL jaką dysponuję?
ustawić przesłone na 22, czułość na 400, ale co z obiektywem? jak porównać obiektyw 50mm do "focal lenght" 75mm z aparatu otworkowego?
naświetlam papier fomaspeed n 312- czułość 400. Z obliczeń programu wyszło f=417, jako, że nie ma tego papieru w opcjach wybrałem fomapan 400, dałem "calculate" i mam czasy. OK tylko jak teraz porównac czasy z wynikami światłomierza z PraktikiMTL jaką dysponuję?
ustawić przesłone na 22, czułość na 400, ale co z obiektywem? jak porównać obiektyw 50mm do "focal lenght" 75mm z aparatu otworkowego?
Zacznij od tego, że Fomaspeed n 312 ma czułość może 2, a nie 400. To co podają producenci, to zupełnie inna skala niż ta od filmów.Don pisze:naświetlam papier fomaspeed n 312- czułość 400. Z obliczeń programu wyszło f=417, jako, że nie ma tego papieru w opcjach wybrałem fomapan 400
Czułość sobie już wyjaśniliśmy wstępnie. Przesłona to ogniskowa przez średnicę dziurki, a ogniskowa to odległość dziurki od materiału foto. Kolejność przesłon od 22 w górę.Don pisze:ustawić przesłone na 22, czułość na 400, ale co z obiektywem? jak porównać obiektyw 50mm do "focal lenght" 75mm z aparatu otworkowego?
22; 32; 45; 64; 90 itd. Co druga to wartość x2. A każda następna w kroku to 1EV światła mniej, czyli 2x dłuższy czas.
Teraz czułość. 100/2=50, a 50/2=25 itd. aż do wartość ok.2 - niech mnie ktoś poprawi, nie wiem ile może mieć ta Foma. Każde dzielenie przez 2 to 2x więcej światła potrzeba, czyli czas trzeba wydłużyć 2x
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Ja papierowy negatyw naświetlam na EI 3 w świetle błyskowym czy dziennym; w halogenowym oczywiście, ze względu na charakterystykę czułości, na o 2-3 stopnie mniej, czyli EI 0,4-0,75. Ciekawe z otworkiem czasy nie przekroczyłyby żywotności żarówki :)J.A. pisze:Zacznij od tego, że Fomaspeed n 312 ma czułość może 2, a nie 400.
Na negatyw może być lepszy miękki papier, czyli S.Don pisze:naświetlam papier fomaspeed n 312
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885