witajcie,
szukam jakiegoś obiektywu który mógłbym wkręcić w migawkę Copal no.0 - może komuś coś zalega, najchętniej coś w rozsądnych kosztach. Ogniskowa 135-210 mniej więcej, krycie 5 x 7.... ktoś coś?
pozdr
andrzej
Copal no.0
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Copal no.0
na krętej drodze ku chwale i sławie...
Mam pytanie, rozważam niewielki aparat z szyną i pokłonami na wszystkie strony, przy czym ma on otwór Copal 0, i nie bardzo potrafię ocenić bo się na tym nie znam, ale z tych nielicznych przykładów, które widziałem w necie, większe otwory raczej nie bywają. Ponieważ ogólnie w życiu interesują mnie raczej długie ogniskowe, mam pytanie do praktyków - jak jest z realną dostępnością obiektywów o ogniskowej 300-400mm na Copal 0?
Dla mnie obiektyw nie musi być ostry jak żyletka. Piszę to w kontekście tego, że wiem, że kiedyś były popularne obiektywy rozkładane, które po odjęciu jednej grupy soczewek robiły się dużo dłuższe (i oczywiście ciemniejsze).
Dla mnie obiektyw nie musi być ostry jak żyletka. Piszę to w kontekście tego, że wiem, że kiedyś były popularne obiektywy rozkładane, które po odjęciu jednej grupy soczewek robiły się dużo dłuższe (i oczywiście ciemniejsze).
Tu masz tabelkę obiektywów (nie wszystkich, ale tych produkowanych w drugiej połowie tamtego wieku):etanol pisze:jak jest z realną dostępnością obiektywów o ogniskowej 300-400mm na Copal 0?
http://www.largeformatphotography.info/ ... 4x5in.html
Najdłuższy obiektyw w Copal 0 to Fujinon 240/9. Mały, leciutki, ciemnutki :) ale w dzień daje radę.

Jeszcze nie widziałem aparatu wielkoformatowego bez wymiennej płytki. Po prostu dokupujesz albo robisz sam kolejną płytkę w Copal 1 lub 3.
JaZ
Ostatnio zmieniony 05 gru 2015, 13:30 przez JaZ99, łącznie zmieniany 1 raz.
Wywołaj sobie film: https://sites.google.com/site/negfix8pl/film
Zdjęcie mówi: copal 1
https://www.keh.com/358510/360-f8-500-f ... 42-mt-lens
https://www.keh.com/358510/360-f8-500-f ... 42-mt-lens
Wywołaj sobie film: https://sites.google.com/site/negfix8pl/film
Pięknie dziękuję za odpowiedzi. Nie podjąłem jeszcze decyzji, ale prędzej czy później w to wejdę. Wolałem też na dzień dobry nie zaczynać od zajęć praktyczno-technicznych - dorabianie płytek, rozwiercanie dziur. Ten Fujinon na początek wygląda fajnie, chociaż nawet dla 6x9 to nadal tylko odpowiednik ok. 100mm na małym obrazku.
Ogólnie ceny obiektywów do LF są też niestety wyższe niż się spodziewałem.
W związku z cenami mam też pytanie, czy próbowaliście, czy ktoś próbował szczęścia z całkiem starymi obiektywami - jakieś Dagory, Goerze, zwłaszcza, że jak rozumiem często są one rozkładalne. Obawiam się tylko, że nawet jeżeli się nadają do użytku, to ceny mogli wywindować kolekcjonerzy?
Ogólnie ceny obiektywów do LF są też niestety wyższe niż się spodziewałem.
W związku z cenami mam też pytanie, czy próbowaliście, czy ktoś próbował szczęścia z całkiem starymi obiektywami - jakieś Dagory, Goerze, zwłaszcza, że jak rozumiem często są one rozkładalne. Obawiam się tylko, że nawet jeżeli się nadają do użytku, to ceny mogli wywindować kolekcjonerzy?
Ktoś ma na tym forum stopkę "Wielki format wielki problem" :)
Jeśli chodzi o stare obiektywy, sugerowałbym odpuścić. O ile nie szukasz specyficznego obrazu, będziesz raczej zawiedziony. A nowoczesne obiektywy wcale nie bywają kosmicznie drogie (choć nie znaczy, że bardzo tanie: http://www.ebay.pl/itm/Fujinon-125mm-f- ... 1624594931 - to całkiem przyjemny obiektyw jak na początek)
A do czego chcesz używać wielkiego formatu?
Jeśli chodzi o stare obiektywy, sugerowałbym odpuścić. O ile nie szukasz specyficznego obrazu, będziesz raczej zawiedziony. A nowoczesne obiektywy wcale nie bywają kosmicznie drogie (choć nie znaczy, że bardzo tanie: http://www.ebay.pl/itm/Fujinon-125mm-f- ... 1624594931 - to całkiem przyjemny obiektyw jak na początek)
A do czego chcesz używać wielkiego formatu?
Wywołaj sobie film: https://sites.google.com/site/negfix8pl/film
To dobre pytanie. To nie jest tak, że chcę zaczynać z wysokiego C. Raczej a) przywiązuję wagę do tego, żeby na zdjęciach mi się linie nie waliły, np. przy fotografiach miasta, a ze zwykłym aparatem albo trzeba iść na kompromis albo odcinać sporo z dołu b) chcę popróbować z estetyką piktorialną c) to samo z estetyką a la f/64 d) poeksperymentować w ogóle, z głębią ostrości po różnych przekątnych i z różnymi nachyleniami, nawet akcje typu wielokrotne ekspozycje czy włożenie filmu 135 i robienie panoramy e) bez wielkich oczekiwań, zobaczyć jak to jest z takim miechem
Myślę raczej nie tyle o wielkim formacie, co o aparacie typu szyna i pochyły ale z dupką na film 6x9 z tyłu, bo a) myślę, że to jest łatwiejsze b) wygodniejsze np. jeśli chodzi o wołanie c) jest z czego wybierać jeśli chodzi o filmy
Oczywiście mogę się gdzieś mylić.
Mam upatrzony jeden taki egzemplarz, wprawdzie trochę zdezelowany, no i w dalszym ciągu muszę się zebrać finansowo, a to może mi trochę zająć.
Myślę raczej nie tyle o wielkim formacie, co o aparacie typu szyna i pochyły ale z dupką na film 6x9 z tyłu, bo a) myślę, że to jest łatwiejsze b) wygodniejsze np. jeśli chodzi o wołanie c) jest z czego wybierać jeśli chodzi o filmy
Oczywiście mogę się gdzieś mylić.
Mam upatrzony jeden taki egzemplarz, wprawdzie trochę zdezelowany, no i w dalszym ciągu muszę się zebrać finansowo, a to może mi trochę zająć.
Jeśli później przewidujesz powiększenia na papier to można jeszcze dodać jeszcze jeden podpunkt d) łatwiej o powiększalnik 6x9 niż 4x5 czy 5x7.Ale to tak na marginesie.etanol pisze:, bo a) myślę, że to jest łatwiejsze b) wygodniejsze np. jeśli chodzi o wołanie c) jest z czego wybierać jeśli chodzi o filmy
Uzależniony od fotociemni .
Monorail w plenerze? Nie odstrasza Ciebie konieczność rozkładania / składania całego zestawu do każdego zdjęcia?etanol pisze:Myślę raczej nie tyle o wielkim formacie, co o aparacie typu szyna
A co powiesz na MPP 4x5? Na przykład taki: http://www.ebay.pl/itm/Chambre-MPP-4X5- ... SwbdpWbXp9
Format 4x5 ma tę zaletę, że masz do wyboru kilka formatów: 6x9, 6x12 i 4x5.
Są też koreksy do 4x5, np. Jobo 2500.
Wywołaj sobie film: https://sites.google.com/site/negfix8pl/film