oKuba pisze: ↑12 wrz 2022, 16:19
Masz na mysli takie juz gotowe do uzycia? Gdyz koncentratach to zaden specjalny wynik.
Samodzielnie komponowany z odczynników. Zdjęcie wrzucę tylko niech mi ktoś powie co zrobić, bo pojawia mi się komunikat, że "Przestrzeń na dysku przeznaczona na załączniki jest już zapełniona." Zdjęcie ma 2,6 MB.
Edit: wygląda na to, że sobie poradziłem. Załączam skan. Jest taki, jak wyszedł ze skanera tylko "odwrócony" i "autopoziomowany".
technik219 pisze: ↑13 wrz 2022, 09:27
Zdjęcie wrzucę tylko niech mi ktoś powie co zrobić, bo pojawia mi się komunikat, że "Przestrzeń na dysku przeznaczona na załączniki jest już zapełniona." Zdjęcie ma 2,6 MB.
niestety przestrzeń zapełniona i najlepiej sznurkować zdjęcie z zewnętrznego serwera. ja wrzucam przez imgur z komputera, albo przez tapatalk z telefonu.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
Dzisiaj uskuteczniłem ciemniowe druciarstwo wołając zupełnie byle jak testowy odcinek Fomapana 400ASA
Sprawdzałem aparat po uszczelnieniu tylnej klapki czy problem z zaświetlaniem filmu na szpuli odbiorczej zniknął więc poprosiłem znajomego aby mi nawinął rolkę na 6 klatek. Po "wypstrykaniu" wywołałem to byle jak byle szybko, bo chodziło mi tylko i wyłącznie o sprawdzenie czy problem został rozwiązany. Poszedł Rodinal R09 1+25 w czasie 5:30m, następnie przepłukane kranówą laną prosto z kranu bezpośrednio w otwór koreksu (pseudo kaskada). Utrwalone 10 minut, wypłukane sposobem takim jak po wywołaniu przez 15 minut, końcowe płukanie bez fotonalu. No i co się okazało? Okazało się, że wyszło zaskakująco dobrze
Z racji na to, że kadry prezentują byle co prezentuje jeden, który moim zdaniem nadaje się do pokazania
P.S. Ciekawe czy użycie rozcieńczenia 1+50 lub semi stand 1+100 mogą wyciągnąć z Fomapana 400 coś więcej i zmniejszyć ziarnistość obrazu Chociaż moim zdaniem jak na tak partackie wołanie wyszło nadzwyczaj dobrze
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
EE2 pisze: ↑22 wrz 2022, 19:53
Ciekawe czy użycie rozcieńczenia 1+50 lub semi stand 1+100 mogą wyciągnąć z Fomapana 400 coś więcej i zmniejszyć ziarnistość obrazu
Raczej nie. Zmiana stężenia roztwory roboczego wpływa na kontrast obrazu i wyższe rozcieńczenia działają bardziej wyrównawczo niż stężone. Z praktyki skłonny jestem twierdzić, że wielkość ziarna konkretnego materiału w konkretnym wywoływaczu jest raczej stała. Wraz ze zmianą kontrastowości (zależnie od rozcieńczenia) wygląd ziarna może się nieco zmieniać, może być ostrzejsze, bardziej regularne, ale jego wielkość nie ulega zmianie.
Ziarnistość może ulec zmianie w zależności od rodzaju użytego wywoływacza. Mniejsza będzie jeśli materiał wywołany zostanie w wywoływaczu drobnoziarnistym (np. A-49) lub podobnego typu. Jednak coś za coś - zazwyczaj takie wywoływacze cudownie zmniejszające ziarnistość wymagają obfitszego naświetlenia materiału. Jest to spowodowane specyfiką działania wywoływaczy drobnoziarnistych polegającą najczęściej na zwiększonym udziale wywoływania tzw. fizycznego. To znaczy, że "oryginalne" ziarna naświetlonych halogenków są przez wywoływacz rozpuszczane a następnie wokół centrów wywoływania jest osadzane srebro z wcześniej rozpuszczonych ziaren.
Istnieją receptury wywoływaczy fizycznych stosowanych po utrwaleniu materiału. Przed wywoływaniem należało materiał utrwalić, wypłukać a następnie przeprowadzić wywoływanie fizyczne. Nie próbowałem, sposób znam jedynie teoretycznie. Z dostępnej literatury na ten temat wynika, że wymaga on odczynników o najwyższej czystości oraz wody destylowanej. Sam proces też obwarowany jest licznymi reżimami. Ale podobno materiały w taki sposób obrobione są rzeczywiście drobnoziarniste.
technik219, dzięki za wyczerpującą odpowiedź Ziarno z Fomapana 400ASA moim zdaniem całkiem fajnie wygląda, bałem się trochę materiału o tej czułości ale wychodzi na to, że nie ma czego
Natomiast proces, który opisałeś wygląda na paskudnie skomplikowany tak więc nie będę tego próbował To jeszcze bardziej pokręcone niż cz-b odwrotka, która potwornie mnie kusi ale z uwagi na konieczność użycia paskudnej trucizny póki co nie zdecydowałem się spróbować
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
EE2 pisze: ↑24 wrz 2022, 19:36
ale z uwagi na konieczność użycia paskudnej trucizny póki co nie zdecydowałem się spróbować
Nie ulegajmy panice Jaką "paskudną" truciznę ma Kolega na myśli? Jakoś cz-b odwrotki robiłem, wieli Kolegów na forum również, przed nami robiło to hurtowo wielu innych fotografów i nie słyszałem, żeby któryś z nich przeniósł się na łono Abrahama skręcany konwulsjami. Nawet podczas warsztatów szkolnych, kiedy omawiano BHP w ciemni wspominano jedynie o możliwych odczynach alergicznych powodowanych przez metol, o brudzących właściwościach amidolu, a także o potencjalnej szkodliwości niektórych innych substancji, ale nie aż do tego stopnia, by przeprowadzenie obróbki chemicznej materiału z zachowaniem podstawowych zasad BHP miało grozić zgonem Nie dajmy się zwariować!
technik219, Mam na myśli pomarańczowe paskudztwo czyli dwuchromian potasu Czytałem o alternatywnych recepturach na wybielacz do cz-b odwrotek, który tego nie zawiera i chyba w tą stronę pójdę jak w końcu się zdecyduje spróbować Tu na forum przeczytałem chyba wszystkie tematy o cz-b odwrotkach i zastanawiam się, czy udałoby się to z Fomapanem 100ASA, czy jednak dopłacić do Fomapana R. Ale to jest temat na przyszłość jak już ogarnę się z remontem piwnicy i organizacją warsztatu wraz z domowym "fotolaboratorium" i ciemnią
Pozdrawiam
Praktica EE2, Praktica MTL5, Praktica PLC3, Praktisix IIA, Yashica FX3 Super 2000, Minolta 7000 AF i Canon EOS 300
Oprócz tego trochę szkieł głównie spod znaku Pentaconu i trochę innych akcesoriów foto - więcej sprzętu niż talentu
Każdy materiał da się wywołać na odwrotkę. Foma 100 ma daleką od przezroczystości bazę, więc efekt będzie taki sobie. Zależy co chcesz z tym robić potem. Jak do rzutnika, to słabo. Dać się da, a czy Ci wynik będzie pasować? Któż to wie? Tu gdzieś jest przykład tej fomy 100 w 4x5, jaki wołałem na odwrotkę w charakterze zaspokajania własnej ciekawości.
EE2 pisze: ↑26 wrz 2022, 19:11
Mam na myśli pomarańczowe paskudztwo czyli dwuchromian potasu
Bez przesady Chyba nie zamierza Kolega się w nim kąpać?
EE2 pisze: ↑26 wrz 2022, 19:11
Czytałem o alternatywnych recepturach na wybielacz do cz-b odwrotek, który tego nie zawiera i chyba w tą stronę pójdę
To będzie początek kłopotów
EE2 pisze: ↑26 wrz 2022, 19:11
czy udałoby się to z Fomapanem 100ASA
Z każdym filmem się uda. Ja robiłem na produkcie bydgoskiego Fotonu: Black&white 100, ale jak zaznaczył Kolega wyżej najlepsze wyniki osiąga się na materiałach na podłożu o neutralnej barwnie i klarownych. Bardzo dobre do tego są Rolleie: 80S, 200S i 400S. Moje odwrotki były przeznaczone do powiększalnika więc "mętność" podłoża nie miała znaczenia.