Co by tu wybrac - klisza cz-b na zawody sportowe
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Co by tu wybrac - klisza cz-b na zawody sportowe
Przymierzam sie do amatorskiego obfotografowania malych zawodow w szermierce. Problemy sa nastepujace: bede robil bez lampy blyskowej, w kadr na mur-beton beda mi wlazic lampy wiszace z sufitu, sceny moga byc malo kontrastowe.
Sprawdzilem juz, ze w tym miejscu i w takich warunkach ISO1600 i obiektyw 1:3.5 dawaly calkiem niezle rade (przy 1/60 s i 1/125 s). Teraz dodatkowo bede mial jasniejsze szklo.
Zastanawiam sie, jaki film wybrac. Jesli czegos nie pochrzanilem, to na kliszy z nominalna czuloscia ISO1600 z otwartym na maksa obiektywem 1:1.8 bede mogl uzywac czasu 1/500 s, ale byloby fajnie, gdybym mogl od czasu do czasu pstryknac na 1/1000 s albo przymknac przyslone o dzialke-dwie i zeby to sie samo wyrownalo w wywolywaniu - czyli jak w Erze albo w Fomapanie :)
Czemu takie kombinacje? Wydaje mi sie, ze klisza ISO3200, ktora dalaby mi wieksza elastycznosc, bedzie sama z siebie bardzo ziarnista i kontrastowa.
Mam nadzieje, ze wystarzcajaco zagmatwalem :)
Sprawdzilem juz, ze w tym miejscu i w takich warunkach ISO1600 i obiektyw 1:3.5 dawaly calkiem niezle rade (przy 1/60 s i 1/125 s). Teraz dodatkowo bede mial jasniejsze szklo.
Zastanawiam sie, jaki film wybrac. Jesli czegos nie pochrzanilem, to na kliszy z nominalna czuloscia ISO1600 z otwartym na maksa obiektywem 1:1.8 bede mogl uzywac czasu 1/500 s, ale byloby fajnie, gdybym mogl od czasu do czasu pstryknac na 1/1000 s albo przymknac przyslone o dzialke-dwie i zeby to sie samo wyrownalo w wywolywaniu - czyli jak w Erze albo w Fomapanie :)
Czemu takie kombinacje? Wydaje mi sie, ze klisza ISO3200, ktora dalaby mi wieksza elastycznosc, bedzie sama z siebie bardzo ziarnista i kontrastowa.
Mam nadzieje, ze wystarzcajaco zagmatwalem :)
--
Maciek
Maciek
tu się przydadzą dobre powłoki na soczewkach w obiektywie.maqsz pisze:w kadr na mur-beton beda mi wlazic lampy wiszace z sufitu
I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
Obiektyw to Canon S.C., pod tym katem jeszcze przeze mnie niesprawdzony.vidman pisze:tu się przydadzą dobre powłoki na soczewkach w obiektywie.maqsz pisze:w kadr na mur-beton beda mi wlazic lampy wiszace z sufitu
A czy hp5 jest w wywolywaniu na tyle elastyczne, ze roznice, o ktorych pisalem, sie wyrownaja?msierak pisze:Ilford hp5 wołany w microphenie na 1600 moim skromnym zdaniem. Daje ładne, nierzucające w oczy się ziarno.
--
Maciek
Maciek
Fajna wywojka - wywołałem w niej kiedyś Kodaka Tmax 3200 (@3200) i bardzo ładnie wyszedł - niewielkie ziarno i raczej normalny kontrast.slawoj pisze:Ja bym proponował Rodinal Special.
I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
slawoj, zmieniasz wpisy tak szybko że zostają takie "puste" cytaty jak wyżej....
I object to all this sex on the television. I mean! I keep falling off!
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
"the ribbon"
Copyright © 2007 Peter Robinson, http://www.monopix.co.uk/index.shtml
Przy FOMIE fabryka twierdzi, że nie trzeba.
Przy ILFORDZIE natomiast fabryka podaje dość szczegółowo rozpisane czasy dla różnych wariantów ekspozycji.
Wiadomo, różne są oczekiwania od tych dwóch materiałów.
Moja sugestia jest taka, że jak czegoś nie jesteśmy pewni to postępujmy tak jak podaje producent filmu.
Jeśli chodzi o Rodinal Special - rzeczywiście dobrze wychodzą w nim filmy o podwyższonej czułości (ja moczyłem w nim Turę P 400).
Przy ILFORDZIE natomiast fabryka podaje dość szczegółowo rozpisane czasy dla różnych wariantów ekspozycji.
Wiadomo, różne są oczekiwania od tych dwóch materiałów.
Moja sugestia jest taka, że jak czegoś nie jesteśmy pewni to postępujmy tak jak podaje producent filmu.
Jeśli chodzi o Rodinal Special - rzeczywiście dobrze wychodzą w nim filmy o podwyższonej czułości (ja moczyłem w nim Turę P 400).
No to nie za dobrze.
Chyba sie skonczy na 3200. Moze Delta i Microphen? Cholernie trudno gdybac na podstawie skanowanych zdjec w necie.
Chyba sie skonczy na 3200. Moze Delta i Microphen? Cholernie trudno gdybac na podstawie skanowanych zdjec w necie.
Sprawdzone, nie trzeba. Efekty forsowania czterysetki na moje oko i wymagania nie sa zle, ale tylko do 1600. 3200 juz bym raczej nie ryzykowal.slawoj pisze:Przy FOMIE fabryka twierdzi, że nie trzeba.
--
Maciek
Maciek
Maciek ja forsowałem akademika na 3200, o czym nawet gdzieś tu pisałem. jakbyś znalazł w dobrej cenie (za 3 zyble) to to jest genialny materiał na takie ciągnięcie w D-76/ID-11. przypomnę jeszcze, że on na pudełku ma niby czułość 200.
pamiętaj też, że przy sztucznym oświetleniu film 3200 najlepiej naświetlić jak 1600, ale wołać jak 3200.
pamiętaj też, że przy sztucznym oświetleniu film 3200 najlepiej naświetlić jak 1600, ale wołać jak 3200.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr