Moim zdaniem największa bariera tkwi w mózgu. Też nie wyobrażałem sobie komfortowej pracy aparatem z trybem preselekcji migawki, ponieważ lubię najpierw zaplanować odpowiadającą mi wartość przysłony. A jednak praktyka zweryfikowała moje obawy. Dodatkowo ten model ma znakomitą kulturę pracy, te mechanizmy mogą być wizytówką japońskiej szkoły.
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
Moderatorzy: rbit9n, zladygin, Michał Kowalski, Jerzy
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
Całkowite panowanie nad ekspozycją. Aparat nie zna zamysłów fotografa. Oczywiście, tryby półautomatyczne z możliwością wprowadzenia korekty są funkcjonalne, ale sprowadzają się do podobnej pracy, jak w trybie manualnym. Tryb manualny posiada jeden konkretny atut: nie oszuka Cię w przypadku fotografowania mocno zmiennego światła (np. nocne koncerty ze sceną oświetloną reflektorami teatralnymi. W takich okolicznościach zazwyczaj robię 2-3 zdjęcia w półautomacie, odczytuję wartości i ustawiam je w trybie manualnym. Dzięki temu nie grozi mi "rewolucja" w ustawieniach ekspozycji podczas np. przekadrowywania. Zresztą w studio jest to samo.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
Po prostu każdy tryb pracy ma swoje zastosowania.
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
Kuj w mrowisko.
Poważne pytanie. Czym różni się półautomatyka od automatyki ekspozycji?
Poważne pytanie. Czym różni się półautomatyka od automatyki ekspozycji?
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
No kij

_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
Mnie w szkole uczono, że by było pół, to musi być całość, a całość składa się z dwóch połówek.miki11 pisze: ↑09 maja 2023, 11:00 Osobiście rozumiem (pełną) automatykę jako np. program [P] w Minolcie Dynax, gdzie aparat sam dobiera optymalne (jego zdaniem) wartości czasu i przysłony. Są też automatyki programowe typu portret, sport, krajobraz, czy noc. Natomiast tryb półautomatyczny rozumiem jako ręczne ustawienie wartości przysłony (w trybie A) lub czasu migawki (w trybie S), do których drugi parametr dobiera aparat.
Skoro mamy półautomatykę, a parametrów ekspozycji jest 3 to się nie spina.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
E tam... to już jest słowotwórstwo. Wiadomo, że aparat nie rusza ISO, bo film nie może mieć zmiennego ISO. Czyli zostaje czas i przysłona - dwa parametry. Wtedy zgadzają się nawet te dwie połówki, tylko one rzadko bywają równe

_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
PPaweł, nie do końca wyczuwam różnicę

_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
Nie mialem na mysli bezmyslnego stosowania automatyki czasu zmierzonego przez aparat, a bezsprzeczna wygode wynikajaca z takiej funkcji uwzgledniajac panujace warunki swietlne. I tu w dalszym ciagu nie widze tej manualnej przewagi
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
To jeszcze raz. W półautomatyce człowiek osobiście reguluje urządzenie w celu osiągnięcia oczekiwanego efektu i pozostawia mu do wykonania tylko regulacje, które są dla niego nieistotne, ewentualnie zbyt trudne, lub zbyt uciążliwe. W całkowitej automatyce człowiek jedynie poleca urządzeniu osiągnąć efekt, którego (człowiek) oczekuje i wszystkie regulacje urządzenie wykonuje samodzielnie.
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
Korekcja, shift programu, wybór rodzaju pomiaru, AELock...
Słowotwórstwem jest półautomatyka.
Różnica między automatyką programową, a preselekcyjną, jest tylko taka, że dajemy automatowi węższy lub szerszy zakres regulacji.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
I z tym trudno się nie zgodzić.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
A więc to zależy od sytuacji. W opisanej przeze mnie fotografii koncertowej tryb manualny jest łatwiejszy, szybszy i na bank mnie nie okłamie. W wielu innych sytuacjach jest on wolniejszy w pracy - to fakt.
_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy
Ciekawe wyniki naświetlania testowego, hmm...
No właśnie... A skąd aparat wie, czego ja oczekuję?

_________________
Łatwe nie cieszy
Łatwe nie cieszy