AICO 50mm 3.5?

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
fiveok
-#
Posty: 12
Rejestracja: 30 gru 2011, 23:34
Lokalizacja: UK

AICO 50mm 3.5?

Post autor: fiveok »

Witam wszystkich serdecznie, to mój debiut na forum Korexu więc proszę o wyrozumiałość :)
Dość niedawno zacząłem zabawę z fotografią tradycyjną, sam wywołałem film i teraz wywołuję odbitki, z tym że są niezbyt ostre, powiększalnik to Durst c35 a obiektyw powiększalnika to AICO 50mm 3.5. Film - Ilford Pan 100, aparat - Canon 50e 28-80 usm, papier - ilford multigrade rc. Rzecz w tym że odbitki nie powalają na kolana szczegółowością, zastanawiałem się czy może film nie jest pierwszej jakości a może obiektyw powiększalnika jest słaby, zakładam że zdjęcia były robione prawidłowo w dobrym świetle oraz ostrość na powiększalniku ustawiłem najlepiej jak się dało na otwartej przesłonie, do tego jakieś blade są te zdjęcia, czerń nie jest czarna ale szara, pomimo iż nastawiłem kontrast filtrem magenta na nr 4, i wydłużyłem czas odpowiednio. Nie mam pojęcia gdzie mam doszukiwać się co robię źle, doradźcie.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10305
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: AICO 50mm 3.5?

Post autor: J.A. »

fiveok pisze:Witam wszystkich serdecznie, to mój debiut na forum Korexu więc proszę o wyrozumiałość :)
Dość [...]odpowiednio. Nie mam pojęcia gdzie mam doszukiwać się co robię źle, doradźcie.
Sporo napisałeś aczkolwiek mało konkretów zawarłeś. W jakim wywoływaczu wywołujesz i czy parametry są zachowane? Rozcieńczenie wywoływacza, czas i temperatura. To ważne.
Jaka faktura papieru? Papiery mat sprawiają wrażenie szarych i w światłach i cieniach, choć densytometr tego nie potwierdza.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
fiveok
-#
Posty: 12
Rejestracja: 30 gru 2011, 23:34
Lokalizacja: UK

Post autor: fiveok »

Wywoływacz papieru Ilford Multigrade w proporcji jak na instrukcji 1:9, wywoływacz filmu Ilford id-11, papier satin. Dodam jeszcze że film ze zrobionymi zdjęciami siedział w aparacie jakieś pół roku, nie wiem czy ma to wpływ.
Jak będę wiedział jak dodać foto do forum to dodam, prubowałem coś mi nie wychodzi. Wklejak link pobrany z flickr w opcję img i mi nie wyświetla zdjęcia, może ktoś wie co jest.
Ostatnio zmieniony 05 sty 2012, 15:02 przez fiveok, łącznie zmieniany 6 razy.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10305
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

fiveok pisze:Wywoływacz papieru ilford multigrade w proporcji jak na instrukcji 1:9, wywoływacz filmu ilford id-11, papier satin. Dodam jeszcze że film ze zrobionymi zdjęciami siedział w aparacie jakieś pół roku, nie wiem czy ma to wpływ.
Jak będę wiedział jak dodać foto do forum to dodam, prubowałem coś mi nie wychodzi. Wklejak link pobrany z flickr w opcję img i mi nie wyświetla zdjęcia, może ktoś wie co jest.
Dla maksymalnej czerni papieru nie ma znaczenia:
1. Rodzaj negatywu
2. Rodzaj wywoływacza negatywowego
3. Kontrast do jakiego został wywołany negatyw
4. Wiek negatywu.
Tak naprawdę nic co ma związek z negatywem.
5. Nie ma też znaczenie kontrast do jakiego wywołuje się pozytyw (papier).

Czerń musi być zawsze taka na jaką pozwala papier, rodza, czas i temperatura wywoływacza, oraz oczywiście czas naświetlania papieru. Przypuszczam, że za krótko wywołujesz lub naświetlasz.

Zrób tak.
Włóż do ramki powiększalnika pustą klatkę z Twojego filmu. Weź połóż na kawałku papieru 7 monet. Ustaw sobie na stoperze 60s. Włącz światło w powiększalniku i zacznij odliczać po upływie 30s zdejmij jedną monetę, kolejną po upływie 15s, kolejną po upływie 8s, 4s, 2s, 1s. Wywołaj papier w przepisowym czasie i temperaturze.
Dzięki temu będziesz miał czarną kartkę z coraz jaśniejszymi kółkami, naświetlanymi co jedną przesłonę od 60s do 0s.
Znajdujesz najciemniejsze kółko i wiesz, że czas dłuższy jest za długi, a czas kółka za krótki. Teraz możesz powtórzyć operację ale już w zakresie tylko tych dwóch czasów. np 30 za długo 15 za krótko. Zdejmując monety co np. 2s otrzymasz optymalny czas naświetlania. Jeżeli z drugiej próby wyjdzie, że widzisz na czarnym tle kółko 18s to znaczy że prawidłowy czas to 20s.

Nie wiem czy jasno to opisałem, niestety mam tak, że nie potrafię uczyć, dla tego nie jestem nauczycielem.
:-D
Ostatnio zmieniony 05 sty 2012, 16:08 przez J.A., łącznie zmieniany 2 razy.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
fiveok
-#
Posty: 12
Rejestracja: 30 gru 2011, 23:34
Lokalizacja: UK

Post autor: fiveok »

Oto ta fotografia
60s, f 8, grade 4
Ostatnio zmieniony 12 sty 2012, 01:32 przez fiveok, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
fiveok
-#
Posty: 12
Rejestracja: 30 gru 2011, 23:34
Lokalizacja: UK

Post autor: fiveok »

J.A. pisze:Znajdujesz najciemniejsze kółko i wiesz, że czas dłuższy jest za długi, a czas kółka za krótki.
tego zdania nie rozumiem :roll:
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5622
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

kol. J.A. miał na myśli, że czas dla najciemniejszego szarego kółka jest jeszcze za krótki i należy szukać czasu pomiędzy tym kółkiem, a tym najciemniejszym którego już nie widać na tle tła. czyli jeśli najciemniejsze widoczne szare jest naświetlane 15 sekund, to należy szukać czasu między tym czasem, a czasem +1EV czyli 30 sekund.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
farok
-#
Posty: 96
Rejestracja: 30 lis 2011, 15:36
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: farok »

a jestes pewien ze filtr kontrastu masz wlaczony?
Światło jest zabarwione?
Jaka żarówka jest w tym powiększalniku? Bo kiedyś miałem taki efekt jak wsadziłem w powiekszalnik taką zwykłą żarówę halogenową jakiej się używa w oświetleniu domowym.
Ostatnio zmieniony 05 sty 2012, 18:17 przez farok, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
fiveok
-#
Posty: 12
Rejestracja: 30 gru 2011, 23:34
Lokalizacja: UK

Post autor: fiveok »

Rzeczywiście siedzi żarówka TESCO 60W 240V LO (taki ma opis), czyli nie oryginalna, powinna być Durst Melamp 55. Mam jeszcze taki opis z jakiegoś bloga, czyli teskową żarówkę ktoś tam dopuszcza, do tego aukcję oryginalnej lampy, cena nie wywołuje uśmiechu na twarzy, jak myślicie warto przyinwestować, będzie różnica? (filtr kontrastu na 100 działa poprawnie, był włączony na 4 do wyżej zamieszczonej foty)
Ostatnio zmieniony 05 sty 2012, 19:21 przez fiveok, łącznie zmieniany 1 raz.
farok
-#
Posty: 96
Rejestracja: 30 lis 2011, 15:36
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: farok »

jakie masz oświetlenie ciemniowe?
Możesz zrobić test w całkowitych ciemnosciach (bez oświetlenia ciemni)?

I co jest zrodlem swiatla w tej zarowce?
Zwój drutu czy halogen?
Ostatnio widze w sklepach ze w zwiazku z ekologią wszyscy przerabiają żarówki tak że wyglądają normalnie a w środku są jakieś wynalazki.
Ostatnio zmieniony 06 sty 2012, 11:08 przez farok, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10305
Rejestracja: 11 maja 2011, 15:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: J.A. »

fiveok pisze:Oto ta fotografia
t 60s, f 8, grade 4.
No piękna. Brak jej tylko czerni.
Gdybyś wywoływał za krótko, lub za krótko naświetlał, nie wyglądałaby tak ładnie. To ewidentnie problem gradacji. Ustaw gradację na maksa. Na moje oko negatyw jest bardzo miękki.
Może byś też tak jak sugerują koledzy, że lampa jest niewłaściwa. Multigrade to złożona technika. Jeżeli żarówka (halogen) ma za niską temperaturę barwową np. 3000K, zamias 3400K co wcale nie jest wykluczone, to na dzień dobry tracisz jeden stopień w skali gradacji. Czyli zamiast 4 masz 3.
I wcale nie musisz kupować oryginalnej lampy Dursta. Trzeba znaleźć zamiennik o tych samych parametrach. A najważniejszym z nich jest temperatura barwowa.
Ostatnio zmieniony 06 sty 2012, 11:25 przez J.A., łącznie zmieniany 1 raz.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
farok
-#
Posty: 96
Rejestracja: 30 lis 2011, 15:36
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: farok »

wez tam wkrec na probe zarowke zwykla.
taka z żarnikiem i naświetl pasek testowy.
Awatar użytkownika
fiveok
-#
Posty: 12
Rejestracja: 30 gru 2011, 23:34
Lokalizacja: UK

Post autor: fiveok »

Chyba się trochę pośpieszyłem i zamówiłem tę oryginalną żarówkę, liczę na to że będą efekty, jak będę miał chwilkę to wepnę zwykłą żarówkę i zrobię test.
Mam lampę ciemniową Patersona czerwoną, i chyba działa prawidłowo bo gdyby naświetlała papier to po wywołaniu białe nie było by białe ale szare o ile się nie mylę, w środku siedzi żarówka z drutem. Pozdrawiam
farok
-#
Posty: 96
Rejestracja: 30 lis 2011, 15:36
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: farok »

Daj znac jak poszlo z ta nowa zarowka. Moze sie komus przydac.
Awatar użytkownika
fiveok
-#
Posty: 12
Rejestracja: 30 gru 2011, 23:34
Lokalizacja: UK

Post autor: fiveok »

farok pisze:Daj znac jak poszlo z ta nowa zarowka. Moze sie komus przydac.
Oczywiście efekty wymiany zarówki będą wam znane ;-)

[ Dodano: Sro 11 Sty, 2012 ]
Mam już żarówkę, rzeczywiście przy wsuwaniu filtra magenta, barwa czerwienieje. Kwestia teraz przesłony w obiektywie, jaka jest prawidłowa wartość do naświetlania? Nic nie mogłem znaleźć w necie na temat tego obiektywu więc będę działał gdzieś na środkowym zakresie. No i ostatnia rzecz którą chciałem się z wami podzielić to to, że przy założonej żarówce do powiększalnika mogę ją przesuwać do przodu i do tyłu, tylna obudowa to umożliwia, wie ktoś z was po co to jest? Efekt jest taki że światło słabnie przy wysuwaniu do tyłu. Oto te dwie powiedzmy skrajne pozycje:pierwsza ,druga .
Ostatnio zmieniony 12 sty 2012, 01:39 przez fiveok, łącznie zmieniany 3 razy.
ODPOWIEDZ