wielki format

Obiektywy do aparatów i powiększalników.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
ModusOperandi
-#
Posty: 665
Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: ModusOperandi »

Przemur - o Tessarach jak najbardziej myślałem, ale one wszystkie bez migawek. I tutaj właśnie pojawia się problem, bo migawki tak jak napisałeś kosztują nieraz więcej niż obiektyw przy czym za często się nie pojawiają w sprzedaży.
Do takiego tessara - jaka migawka będzie pasowała?
Jest gdzieś miejsce w sieci z rozmiarami migawek (średnice gwintów i otwory w płytkach)?
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
Awatar użytkownika
pasiasty
-#
Posty: 217
Rejestracja: 23 lis 2011, 15:57
Lokalizacja: Praha
Kontakt:

Post autor: pasiasty »

|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
Awatar użytkownika
ModusOperandi
-#
Posty: 665
Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: ModusOperandi »

Francuskiego troszkę liznąłem... jakoś dam radę. Dziękuję pięknie!
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
junkers_ju-87
-#
Posty: 534
Rejestracja: 25 lut 2010, 21:41
Lokalizacja: Świnoujście

Post autor: junkers_ju-87 »

ModusOperandi pisze:Przemur - o Tessarach jak najbardziej myślałem, ale one wszystkie bez migawek. I tutaj właśnie pojawia się problem, bo migawki tak jak napisałeś kosztują nieraz więcej niż obiektyw przy czym za często się nie pojawiają w sprzedaży.
Do takiego tessara - jaka migawka będzie pasowała?
Jest gdzieś miejsce w sieci z rozmiarami migawek (średnice gwintów i otwory w płytkach)?
tu masz
http://www.alpa.ch/dms/glossary/repair- ... opal_0.pdf
http://www.alpa.ch/dms/glossary/repair- ... opal_1.pdf
http://www.schneiderkreuznach.com/pdf/z ... opal_3.pdf

tu masz 3 podstawowe wymiary najbardziej popularne obecnie

wystarczy poszukac w google
ju_87
Awatar użytkownika
ModusOperandi
-#
Posty: 665
Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: ModusOperandi »

Zdaję się, że najlepszym wyjściem będzie sprzedaż mojego Graflexa Crown i zakup Graflexa Speed - ten ma migawkę szczelinową wbudowaną w korpus.

Z tego co przeszukałem w sieci - Tessar 250/4.5 ma gwint M62 (choć widziałem dane także inne wartości). Jeżeli to będzie M62 to według francuskiej strony, którą podał Pasiasty - pasować będzie migawka Compound 4 tube 9 lub Compound 4 tube 10/II. Przez wytoczoną redukcję być może uda się w Copal 3 go zmieścić. Zważywszy, że strzelam na 9x12 być może nawet nie będzie widocznej winiety.
Szperając dalej znalazłem stronę ,która rozwiewa myśl n/t Copal3

Przydatne info jest jeszcze tutaj:
4x5 portrait lens in 240mm
Shutters
Fotoamator
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
Awatar użytkownika
pasiasty
-#
Posty: 217
Rejestracja: 23 lis 2011, 15:57
Lokalizacja: Praha
Kontakt:

Post autor: pasiasty »

ModusOperandi pisze:Przez wytoczoną redukcję być może uda się w Copal 3 go zmieścić.
Masz dwie możliwości:
- albo rozbierasz obiektyw i przedni oraz tylny element mocujesz w migawce - wtedy musisz zapewnić precyzyjne zachowanie ich wzajemnej odległości oraz odległości elementów od przysłony

- albo mocujesz cały obiektyw, łącznie z jego tuleją z przysłoną, po jednej stronie migawki - wtedy nie używasz przysłony w migawce; ja w ten sposób mocuję petzvala: http://tinyurl.com/cle7jy3 - uwaga na 1. nieskończoność, w przypadku mocowania całego obiektywu o dość krótkiej ogniskowej przed migawką może się okazać, że nie daje się na nią zaostrzyć, 2. mechaniczną wytrzymałość migawki, to w przypadku długich i ciężkich obiektywów.

Warto przeczytać: http://www.rogerandfrances.com/subscrip ... utter.html
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
Awatar użytkownika
ModusOperandi
-#
Posty: 665
Rejestracja: 12 gru 2010, 08:35
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: ModusOperandi »

Nie wiem, czy wcześniej ktoś wrzucał, ale może się komuś przydać, więc podaję link do specyfikacji Large Format Lenses
Zasadniczo to ona słuszna jest... ta koncepcja...
Awatar użytkownika
Basil
-#
Posty: 594
Rejestracja: 15 maja 2011, 12:00
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Basil »

A ja mam pytanie co do jasności obiektywu:
trochę teoretyzowania-mamy obiektyw f/9 jakiś długi,który kryje nam obraz powiedzmy 16x20" i teraz moje pytanie,czy na pełnej dziurze (duża średnica obiektywu) mamy światło f/9 właśnie na formacie 16x20",to czy przy mniejszym formacie(a więc materiał światłoczuły bliżej obiektywu) mamy odrobinę jaśniej?
Bo czy to nie jest trochę tak jak z wyciągiem miecha? Przy wyciągu na nieskończoność mamy np f/4 i czas naświetlania 1s,ale już przy makro i wyciągu 2x dłuższym mamy dalej f/4 ale kompensujemy naświetlanie do 4s.
I stąd pytanie: czy im bliżej i im mniejsza powierzchnia oświetlana tym jaśniej?
Inspiration exists,but it has to find you working - Pablo Picasso
Awatar użytkownika
pasiasty
-#
Posty: 217
Rejestracja: 23 lis 2011, 15:57
Lokalizacja: Praha
Kontakt:

Post autor: pasiasty »

Basil pisze:A ja mam pytanie co do jasności obiektywu:
trochę teoretyzowania-mamy obiektyw f/9 jakiś długi,który kryje nam obraz powiedzmy 16x20" i teraz moje pytanie,czy na pełnej dziurze (duża średnica obiektywu) mamy światło f/9 właśnie na formacie 16x20",to czy przy mniejszym formacie(a więc materiał światłoczuły bliżej obiektywu) mamy odrobinę jaśniej?
Ogniskowa obiektywu, a za tym i odległość od filmu, nie zależy od wielkości filmu!
Bo czy to nie jest trochę tak jak z wyciągiem miecha? Przy wyciągu na nieskończoność mamy np f/4 i czas naświetlania 1s,ale już przy makro i wyciągu 2x dłuższym mamy dalej f/4 ale kompensujemy naświetlanie do 4s.
I stąd pytanie: czy im bliżej i im mniejsza powierzchnia oświetlana tym jaśniej?
Kompensacja ekspozycji przy dużych skalach odwzorowania zależy jedynie od skali odwzorowania, a nie od formatu materiału. Pozorna zależność może wynikać z tego, że im mniejszy format filmu, tym mniejszej skali odwzorowania będziemy potrzebować, żeby uzyskać ten sam kadr; w przypadku portretu (head-shot) nasz przedmiot ma ok. 30cm wysokości:
- żeby wypełnić mały format, potrzebujemy skali odwzorowania ok. 1:8,6 (35mm : 300mm),
- na formacie 4x5 (125mm : 125mm) będzie to 1:3,6,
- a na 14x11 - 1,2:1 (350mm : 300mm);
odpowiednio będzie się zmieniać konieczna kompensacja ekspozycji.

I to jest właśnie powód, dla którego fotografowie używający wielkiego formatu się dużo częściej zajmują kwestią kompensacji - po prostu częściej fotografują "makro", nie dlatego, że lubią mrówki i biedronki, ale "makro" zaczyna się przy dużo większych obiektach.
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
Awatar użytkownika
Basil
-#
Posty: 594
Rejestracja: 15 maja 2011, 12:00
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Basil »

Dobra,pierwszą część źle skomponowałęm,bo nie o to mi do końca chodziło a raczej o tą drugą część :)
Dzięki!
Inspiration exists,but it has to find you working - Pablo Picasso
Awatar użytkownika
pasiasty
-#
Posty: 217
Rejestracja: 23 lis 2011, 15:57
Lokalizacja: Praha
Kontakt:

Post autor: pasiasty »

to ja jeszcze uzupełnię:
im mniejszy format filmu, tym mniejszej skali odwzorowania (czyli większej odległości przedmiotowej) będziemy potrzebować, żeby uzyskać ten sam kadr;
|| Cezary Żemis <cezary.zemis@gmail.com>
|| http://cezaryzemis.name/
|| ph. +48 794 337 097 | +420 605 560 885
sweetek
-#
Posty: 481
Rejestracja: 08 kwie 2011, 20:45
Lokalizacja: lublin

Post autor: sweetek »

standard do formatu 16x20`` to będzie kole 600 mm i obiektyw o tej odniskowej i światłości rzędu F:9 to w miarę normalne szkło. Daje radę kupić nawet 750mm F:8, ale po co takie szkło do formatu 4x5. Jeśli to ma być tele, to lepiej kupić tele- (mniejsze, z migawką, ostre). Jeśli do portretu - to nie bardzo wydaje mi się sensowne na 4x5 uzywać 600mm.
Awatar użytkownika
Basil
-#
Posty: 594
Rejestracja: 15 maja 2011, 12:00
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Basil »

Tu chodziło mi jaknajbardziej o dywagacje zupełnie teoretyczne.
Co do formatu to mam 8x10" ale jak się nim nacieszę to kto wie...
Inspiration exists,but it has to find you working - Pablo Picasso
szable
-#
Posty: 532
Rejestracja: 29 maja 2009, 21:47
Lokalizacja: Świnoujście
Kontakt:

wielki format

Post autor: szable »

to ja odkopię temat.
Przesiadłem się na 4x5 z średniaka Pentaxa 67 i mam pytanie do znawców - otóż posiadam szkiełko Schneider Kreuznach Xenar 150/4.5 , "zrobiłem kilka zdjęć" cytując klasyka i moje odczucia są mieszane .....

Otóż wcale nie osiągnąłem efektu żylety, która by biła na głowę moje dokonania Pentaxem 67. Owszem, jest podobnie jak na średniaku, ale przecież nie o to chodzi - Co robię źle? Czy szkło jest kiepskie, jeżeli tak to jakiego szkiełka szukać, żeby osiągać takie żylety jakie można w sieci znaleźć ? Słowem - jakiego szkła szukać ? Co do ogniskowej to standard - okolice 150mm. Pomocy ....

przykład z Xenara:

Obrazek

tutaj link do dużego obrazka:
https://www.flickr.com/photos/85846963@ ... 7/sizes/o/
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

wielki format

Post autor: J.A. »

Powiększasz na papier, czy skanujesz?
ODPOWIEDZ