Jasne obiektywy M42

Obiektywy do aparatów i powiększalników.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Gość

Jasne obiektywy M42

Post autor: Gość »

Witam,
mam pytanko odnoście jasnych, w miarę ostro rysujących, lecz przede wszystkim ładnych plastycznie szkiełek stałoogniskowych M42. W tym temacie jestem zupełnie zielony, znam się jedynie na systemie EOS :(
Otóż potrzebuję nabyć w celach nagraniowych (film fullHD) coś z okolic 20-24mm, 50mm i 135mm (jak najjaśniejsze).
Polećcie mi proszę dobre szkła.

Ernest
Ostatnio zmieniony 07 sty 2013, 14:04 przez Gość, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
stachu
-#
Posty: 29
Rejestracja: 07 lis 2009, 12:15
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: stachu »

Polecam przyjrzenie się Takumarom. Mam kilka i sobie bardzo chwalę (za optykę i mechanikę). Niektórzy sądzą, że SMC Takumar 50/1.4 to najlepsza pięćdziesiątka ever.

Super Takumar 50/1.4:
http://stachu.skrzynka.org/pixelpost/in ... wimage=451
http://stachu.skrzynka.org/pixelpost/in ... wimage=441
http://stachu.skrzynka.org/pixelpost/in ... wimage=422
http://stachu.skrzynka.org/pixelpost/in ... wimage=421
Gość

Post autor: Gość »

Przypomniało mi się że istnieje jeszcze coś takiego jak Porst 55mm/1.2 - jak optycznie wypada ten wynalazek?
Awatar użytkownika
zieloo
-#
Posty: 554
Rejestracja: 28 gru 2007, 10:44
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: zieloo »

Dobre szkło, jeśli masz okazję to bierz :)
Awatar użytkownika
Rob
-#
Posty: 436
Rejestracja: 03 lis 2007, 11:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Rob »

hej, właśnie z nudów podpiąłem revuenona 55mm 1,4 do mojego nikona d70. Niestety mam tylko przejściówkę z tą soczewką. Ale do rzeczy: tak wygląda foto z tego obiektywu na podanych przysłonach: czemu przy 1,4 jest takie mydło? W miarę zmniejszania dziury efekt maleje. To przez soczewkę czy ułomność matrycy? Mam też jupitera 135mm i na nim czegoś takiego nie ma.
Załączniki
obiektywy.jpg
Ostatnio zmieniony 27 lut 2011, 20:40 przez Rob, łącznie zmieniany 2 razy.
jacekCz
-#
Posty: 180
Rejestracja: 03 lut 2011, 21:08
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: jacekCz »

Rob pisze:hej, właśnie z nudów podpiąłem revuenona 55mm 1,4 do mojego nikona d70. Niestety mam tylko przejściówkę z tą soczewką. Ale do rzeczy: tak wygląda foto z tego obiektywu na podanych przysłonach: czemu przy 1,4 jest takie mydło? W miarę zmniejszania dziury efekt maleje. To przez soczewkę czy ułomność matrycy? Mam też jupitera 135mm i na nim czegoś takiego nie ma.
Jasny + soczewka to gwarancja kłopotów. Cudów nie ma. Skoro bez soczewki wiele szkieł jest miękkich na 1.4.

Jupka ma na wymienionej dupce?
Ostatnio zmieniony 27 lut 2011, 21:27 przez jacekCz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Rob
-#
Posty: 436
Rejestracja: 03 lis 2007, 11:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Rob »

jacekCz pisze: Jupka ma na wymienionej dupce?
Tzn? ;)
jacekCz
-#
Posty: 180
Rejestracja: 03 lut 2011, 21:08
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: jacekCz »

Rob pisze:
jacekCz pisze: Jupka ma na wymienionej dupce?
Tzn? ;)
czy jupitera masz z wymienionym tyłem, naturalny bagnet Nikona bez cudów?
Czy przejściówki?
Awatar użytkownika
Rob
-#
Posty: 436
Rejestracja: 03 lis 2007, 11:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Rob »

jacekCz pisze:
Rob pisze:
jacekCz pisze: Jupka ma na wymienionej dupce?
Tzn? ;)
czy jupitera masz z wymienionym tyłem, naturalny bagnet Nikona bez cudów?
Czy przejściówki?
A, jupitera mam z gwintem m42, podłączałem go przez przejściówkę z soczewką ( ale i tak nie ostrzy na nieskończoność :( )
Awatar użytkownika
drawa
-#
Posty: 48
Rejestracja: 28 lis 2010, 11:00
Lokalizacja: zduńska wola

Post autor: drawa »

Jupiter 37A 3.5/135 mm ma wymienne ;dupki ' M42 I do nikona . co co innych systemów nie wiem.
jacekCz
-#
Posty: 180
Rejestracja: 03 lut 2011, 21:08
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: jacekCz »

drawa pisze:Jupiter 37A 3.5/135 mm ma wymienne ;dupki ' M42 I do nikona . co co innych systemów nie wiem.
**Podobno ** to jest rozwiązanie pokrewne do T2 (jak niektóre Samyangi), więc dupki T2 by były na inne systemy. Na nikoniarze.pl obszerne dyskusje były.

Zastrzegam się, mądrość pochodząca z netu, nie sprawdzona paluchami.
Ja mam z rosyjską dupką i z nikonem chodzi optycznie bezbłędnie (mało używany ze względu na większą wygodę obiektywów z automatyczną przysłoną).
Ostatnio zmieniony 28 lut 2011, 18:04 przez jacekCz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
trumil9
-#
Posty: 249
Rejestracja: 06 sie 2009, 04:28
Lokalizacja: PL/US

Post autor: trumil9 »

Odpowiadajac na pierwsze pytanie, bo zrobily sie 2 watki: Jezeli nie masz specjalnych ograniczen finansowych to w 20mm najlepszy bedzie flektogon 20/2.8, w 50tkach wspomniany takumar, zuiko 50/1.4 lub 1.8, ewentualnie odrobine dluzsze Biotar 58/2 lub dobra jego kopia Helios 44, najlepiej starsza wersja z jasnym alumniowym korpusem i mocowanie M39. Zamiast 135 radzilbym raczej do video 85 lub 90, tutaj zdecydowanie radzilbym poszukac w starszych obiektywach z mocowaniem T2, preselekcyjnych, ktore maja w wielu wypadkach zaskakujaca ostrosc i plastyke. 135 bedziesz przy video uzywal rzadko, chyba, ze chcesz robic jakies wesele czy uroczystosci w kosciele. Dokonujac wyboru musisz wybierac z tych jasnych i ostrych te, ktore maja wygodnie pracujacy pierscien ostrzenia, w zasadzie pozostaje Ci tylko manual przy nagraniach video. Do Uzywania AF musisz miec dobry mikrofon zewnetrzny, poniewaz przy ostrzeniu nawet przy szybko pracujacych i cichych silnikach, nagrywaja sie z wbudowanego mikrofonu nieprzyjemne szumy. Dobrze byloby takze przekalkulowac czy do szerokiego nie bedzie lepsza 35tka, jezeli bedzie to 20-28 to bedziesz mial klopoty z dystorsja na brzegach, a tego nie poprawisz w pp. Jezeli masz EOSa to nie bedziesz mial zadnych poblemow z dobrymi przejsciowkami z OM, M42. W szerokim kacie przy japonskich obiektywach mozesz miec klopoty z lustrem gdy bedziesz chcial robic capture w czasie nagrywania filmu. Przy zeissowskich obiektywach raczej to nie wystepuje. I jeszcze uwaga do Jupitera. Jest inny obiektyw produkcji rosyjskiej, ktory jest zdecydowanie lepszy od jupitera. Trzeba poszukac aluminiowego Taira 11 (nie 11A) z mocowaniem M39, czyli do starych zenitow. Tair11 to kopia Sonnara, preselekcyjny z 20 listkowa przyslona, dobry egzemplarz potrafi byc ostry jak brzytwa od 2.8. Ogniskowa jest nietypowa bo 133mm a nie 135. Szukaj egzemplarzy, ktorych numery fabryczne zaczynaja sie od zer. Przyjazny do okreslonych celow, a kazdy ma troche inny gust - sa obiektywy ktore sam sobie wybierzesz i zaakceptujesz. Raczej przymierzaj sam zamiast kupowac w ciemno bo ktos Ci cos polecil. Moze wtedy trafisz na takie egzemplarze, ktore nie tylko Tobie sie beda podobaly jezeli chodzi o ostrosc, plastyke, kontrast i odwzorowanie koloru.

Polaris 1.8/135 @ 1.8

Obrazek

Sankyo Kohki Komura 1.8/100 @ 1.8

Obrazek
pozdrowienia, wojtek
przepraszam, nie mam polskich znakow
http://70fahrenheit.wordpress.com
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1712
Rejestracja: 11 maja 2008, 20:53
Lokalizacja: Polska

Post autor: jac123 »

Kochani, zapomnieliście o szkłach Contaxa (w tym np. 1,4/50 albo 18-ka) jednych z najlepszych na świecie.
Awatar użytkownika
trumil9
-#
Posty: 249
Rejestracja: 06 sie 2009, 04:28
Lokalizacja: PL/US

Post autor: trumil9 »

Nikt nie zapomnial, ale jezeli kolega nasz pisze, ze ma EOSa, chce robic video to niektore obiektywy contax maja za duza dupke (zbyt wystajace elementy mocowania) i trzeba przerabiac np na 5dm2 lustro lub modyfikowac mocowanie obiektywu. W takiej sytuaacji kiedy pozornie lustro nie przeszkadza bo przy kreceniu video musi byc podniesione zawsze moze dochodzic do przypadkowego bicia lustrem o wystajace elementy mocowania. Podobna sytuacja jest z limitedami i gwiazdkami pentaxa na eosie. A nawet ze zwyklym SMC-Pentax A czy M 50mm. W wielu miejscach robi sie tabele kompatybilnosci obiektywow z innych systemow z eosem FF, na kropie podobno jest lepiej ale ja nie moge sprawdzic. W ogole to przy adoptowaniu roznych obiektywow przez przejsciowki nawet w pozornie identycznych sytuacjach np M42 wystepuja problemy z ostrzeniem do nieskonczonosci itd poniewaz przy identycznym skoku gwintu wystepuja roznice w czesciach milimetra w wysokosci nagwintowanego elementu mocowania danego obiektywu nawet w sztukach wyprodukowanych przez jednego producenta. Tak jest np w Tessarach, ktorych producentem jest jakby nie bylo CZJ. Dlatego Tessar 2.8/50, ktory ma dobra optyke nie cieszy sie najwiekszym uznaniem wsrod uzytkownikow. Wystarczy wziasc kilka obiektywow roznych producentow i skladac je do siebie dupkami aby wychwycic roznice.
pozdrowienia, wojtek
przepraszam, nie mam polskich znakow
http://70fahrenheit.wordpress.com
marcinfoto
-#
Posty: 127
Rejestracja: 22 lut 2011, 20:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: marcinfoto »

Rob pisze:hej, właśnie z nudów podpiąłem revuenona 55mm 1,4 do mojego nikona d70. Niestety mam tylko przejściówkę z tą soczewką. Ale do rzeczy: tak wygląda foto z tego obiektywu na podanych przysłonach: czemu przy 1,4 jest takie mydło? W miarę zmniejszania dziury efekt maleje. To przez soczewkę czy ułomność matrycy? Mam też jupitera 135mm i na nim czegoś takiego nie ma.

Posiadam Auto revuenona 55 1,4 , używam pod eosem i takie mydło u mnie nie występuje , poniżej link z kilkoma samplami

https://picasaweb.google.com/1152898981 ... u9yGr6rAQA# kontakt 500-562-362 zapraszam do licytacji

ps: jest na sprzedaż gdyby ktoś był zainteresowany ;)
ODPOWIEDZ