Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, Michał Kowalski, slawoj, zladygin

zedi
-#
Posty: 39
Rejestracja: 01 gru 2018, 03:25
Lokalizacja: Szczecin
Płeć:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: zedi » 09 lis 2019, 23:06

Hej, dzisiaj wołałem na jednej szpuli w koreksie:
Ilford FP4+
FOMAPAN 100 - mają podobne czasy
I podczas zlania wywoływacza D76 (Kodaka, rozcieńczony 1:1) był koloru.... zielonego!
Wywołały i utrwaliły się filmy OK, tylko ten kolor mnie zaniepokoił.
Pytam szanownych kolegów - czy to normalne? Zawsze wołałem FP4 w D76 i nie było takich niespodzianek, Fompana'a po raz pierwszy.

D.M.M.
-#
Posty: 175
Rejestracja: 30 paź 2010, 07:39
Lokalizacja: Sosnowiec
Płeć:
Kontakt:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: D.M.M. » 09 lis 2019, 23:18

To warstwa przeciwodblaskowa. Jeżeli nie płukałeś wstępnie filmu to normalne (kolor jest różny, w zależności od filmu, od zielonej po niebieską).

Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 2280
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Płeć:
Kontakt:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: 4Rider » 09 lis 2019, 23:27

D.M.M. pisze:
09 lis 2019, 23:18
To warstwa przeciwodblaskowa. Jeżeli nie płukałeś wstępnie filmu to normalne (kolor jest różny, w zależności od filmu, od zielonej po niebieską).
Jak wyżej: filmy wymagają wstępnego płukania, większość ma różnokolorowe maski anti-halo.
Maski bywają też różowe i prawie czarne...
"As one forever searching
For landscapes serene..."

Galeria 4R: https://www.flickr.com/photos/4rider

zladygin
-# mod
Posty: 598
Rejestracja: 02 gru 2014, 16:59
Lokalizacja: Zakopane
Płeć:
Kontakt:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: zladygin » 10 lis 2019, 09:49

4Rider pisze:
09 lis 2019, 23:27
D.M.M. pisze:
09 lis 2019, 23:18
To warstwa przeciwodblaskowa. Jeżeli nie płukałeś wstępnie filmu to normalne (kolor jest różny, w zależności od filmu, od zielonej po niebieską).
Jak wyżej: filmy wymagają wstępnego płukania, większość ma różnokolorowe maski anti-halo.
Maski bywają też różowe i prawie czarne...
Ale chyba wstępne płukanie nie ma za zadanie usunięcie kolorowego podlewu a zmianę warunków dostępu wywoływacza do emulsji. Wypłukiwanie "koloru" to efekt uboczny. Ale może się mylę. Technik219 z pewnością wytłumaczy.

Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 2643
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi
Płeć:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: technik219 » 10 lis 2019, 10:25

4Rider pisze:
09 lis 2019, 23:27
filmy wymagają wstępnego płukania,
Poza niegdysiejszym R3 nie wymagają. Barwnik warstwy antyodblaskowej w niczym nie zakłóca wywoływania, nie blokuje dostępu ani nie czyni niczemu wbrew. To, że zabarwi się wywoływacz też nie wpływa na jego działanie. Jeśli jest to tzw. stock, to po niedługim czasie sam z siebie się odbarwi a ewentualny osad pozostanie na dnie butelki. Zresztą na dnie butelki z używanym wywoływaczem zawsze pojawia się osad.
Czas wywoływania materiału poddanego wstępnemu płukaniu należy skorygować nieco "na minus", ponieważ wywoływacz zaczyna działanie natychmiast po kontakcie z rozpulchnioną emulsją. Zalewając suchy materiał musi upłynąć trochę czasu (około 0,5 minuty) zanim reduktor dotrze tam gdzie powinien.
Lux mea lex

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 6505
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Płeć:
Kontakt:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: J.A. » 10 lis 2019, 15:03

technik219 pisze:
10 lis 2019, 10:25
Zalewając suchy materiał musi upłynąć trochę czasu (około 0,5 minuty) zanim reduktor dotrze tam gdzie powinien
a wywołując materiał barwny można sobie zafundować rozjechanie się kolorów.
Bo w procesie nie ma wstępnego płukania i poszczególne warstwy wywołują się każda w trochę innym czasie, czyli ta najgłębiej w emulsji w najkrócej. A spulchnioną emulsja zaczyna wywoływać się szybciej w całej swej grubości. Czyli warstwa położona głębiej w stosunku do nominału wywołuje się dłużej.
Przy slajdzie może nie ma to wielkiego znaczenia bo pierwszy wywoływacz to ca 7 min, ale przy C-41, gdy wywoływanie jest poniżej 4 min to już ma znaczenie.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"

zedi
-#
Posty: 39
Rejestracja: 01 gru 2018, 03:25
Lokalizacja: Szczecin
Płeć:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: zedi » 10 lis 2019, 16:08

Okey, dzięki za informację. Czyli nic strasznego, ale zaskoczony byłem - D76 z wiekiem robi się żółtawy i to mnie nie dziwiło, a wczoraj miałem zieloną poświatę przy zlewaniu :)

Awatar użytkownika
pelovsky
-#
Posty: 390
Rejestracja: 22 sie 2008, 11:52
Lokalizacja: Gdańsk stolica Kaszub
Płeć:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: pelovsky » 10 lis 2019, 20:06

J.A. pisze:
10 lis 2019, 15:03
a wywołując materiał barwny można sobie zafundować rozjechanie się kolorów.
Bo w procesie nie ma wstępnego płukania
Należy dodać, że chodzi tylko o proces C41, a nie każdy materiał barwny, bo np. w ECN2 przed wywołaniem barwnym jest usuwanie remjet, więc emulsja w momencie wejścia do wywoływacza jest już napuchnięta.

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 6505
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Płeć:
Kontakt:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: J.A. » 11 lis 2019, 08:13

Zgoda.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"

Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 2280
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Płeć:
Kontakt:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: 4Rider » 11 lis 2019, 08:18

Mnie nauczono 30 lat temu płukać to płuczę (wstępnie) i właśnie o to chodzi - o natychmiastową pracę wywoływacza. Dziękuję.
"As one forever searching
For landscapes serene..."

Galeria 4R: https://www.flickr.com/photos/4rider

zedi
-#
Posty: 39
Rejestracja: 01 gru 2018, 03:25
Lokalizacja: Szczecin
Płeć:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: zedi » 11 lis 2019, 13:23

Czyli w moim przypadku dla Fomapanów 100 to lepiej używać 1+1 D76 i go wylewać po wołaniu. Wymoczenie wstępne by rozpuściło to zielone coś? Retropan niczego nie zostawiał po zlaniu tak na marginesie.

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 6505
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Płeć:
Kontakt:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: J.A. » 11 lis 2019, 13:43

A po co wylewać po wywołaniu?
Przecież technik219, wyraźnie napisał, źe nie ma to żadnego wpływu, ani na wywołanie innych filmów, ani na sam wywoływacz. Barwnik też znika z wywoływacza sam.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"

zedi
-#
Posty: 39
Rejestracja: 01 gru 2018, 03:25
Lokalizacja: Szczecin
Płeć:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: zedi » 11 lis 2019, 18:13

Akurat w tym przypadku wynika to z instrukcji wywoływacza D76- 1:1 roztwór jest jednorazowy, 1+0 z może być używany wielorazowo (+15% czasu za każdym filmem wywołanym).

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 6505
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Płeć:
Kontakt:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: J.A. » 11 lis 2019, 18:39

zedi, robienie wywoływania jednorazowego wynika nie z tego, że może się on zabarwić, tylko z tego, że łatwiej panuje się nad procesem i osiąga się większą powtarzalność.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"

zedi
-#
Posty: 39
Rejestracja: 01 gru 2018, 03:25
Lokalizacja: Szczecin
Płeć:

Ilford FP4+ i FOMAPAN 100 wywołane w D76

Post autor: zedi » 11 lis 2019, 20:51

Tak, racja i dlatego głównie używam jednorazowo D76 1:1. A i dodatkowym argumentem z tej lekcji jest ze mimo braku w wpływu na wywoływacz to żaden osad po Fomapanie mi się ze stocka nie wytraci.

ODPOWIEDZ