KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Ciemnia fotograficzna - Podzielcie się receptami wywoływaczy i efektami ich użycia z różnymi negatywami - mile widziane skany ;)

Moderatorzy: rbit9n, Michał Kowalski, slawoj, Jerzy

rysiek1996
-#
Posty: 35
Rejestracja: 22 paź 2016, 18:58
Płeć: Nieokreślona

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: rysiek1996 » 17 lip 2017, 13:00

Jak najlepiej wywołać i utrwalić w/w KODAKA w w/w duecie? Film naświetlałem wprowadzając korektę na prześwietlenie o pół działki przysłony.
Myślałem o wywołaniu akutancyjnym, ale nigdy tego nie robiłem. Na razie mam rozrobiony ID-11 jako STOCK.

Awatar użytkownika
wosk
-#
Posty: 603
Rejestracja: 06 mar 2007, 22:26
Lokalizacja: Mazury
Płeć: Mężczyzna
Kontaktowanie:

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: wosk » 17 lip 2017, 15:31

Trix i ID-11/D-76 to nie jest moja ulubiona kombinacja, ale trzymając się zasady, że Trix we wszystkim wychodzi dobrze ;-) wywoływałbym nie w stocku lecz w ID-11 1:1 przez 10 min, mieszając ciągle przez 1. min, następnie 3-4 przewrotki na początku każdej minuty. Utrwalanie powinno być typowe, tylko w świeżym roztworze - ten film lubi być energicznie utrwalony, czyli rozcieńczenie 1+4 i 5 - 6 min.

rysiek1996
-#
Posty: 35
Rejestracja: 22 paź 2016, 18:58
Płeć: Nieokreślona

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: rysiek1996 » 17 lip 2017, 16:15

Wywołanie akutancyjne w tym zestawie może być kłopotliwe?
Świerzy roztwór utrwalacza mam rozumieć jako jednorazowy?

shredderr
-#
Posty: 67
Rejestracja: 28 cze 2015, 18:22
Lokalizacja: Koszalin
Płeć: Mężczyzna

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: shredderr » 17 lip 2017, 18:46

Świeży w sensie nie zmęczony wielokrotnym utrwalaniem. Najlepiej dopiero co rozrobiony.

Awatar użytkownika
Tristan
-#
Posty: 46
Rejestracja: 23 lut 2015, 23:56
Lokalizacja: Wrocław
Płeć: Mężczyzna

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: Tristan » 18 lip 2017, 13:18

D-76/ID-11 to nie wywoływacze akutacyjne a ich aktywność zależy w dużej mierze od mieszania. Innymi słowy bez mieszania spada skuteczność wywoływania, przez co ciężko ustalić czas konieczny do uzyskania odpowiedniej gęstości negatywu.
Inna sprawa to dopuszczalne maksymalne rozcieńczenie i rzeczywista ilość wywoływacza w roztworze. Przyjmuje się, że dla powyższych najwyższe rozcieńczenie to 1:3 (co daje bardzo ładne krawędzie i wysoką ostrość negatywu przy nieco większym ziarnie). Aczkolwiek są magicy, co próbują 1:7 czy nawet 1:15, ale nie sądzę, by wyniki były zadowalające i powtarzalne.

Akutacyjnie można wywoływać w Rodinalu (1:100, 1:200) lub ewentualnie w LC-29 (1:100), ale w tym przypadku uzyskujemy głównie szeroką rozpiętość tonalną bez widocznych efektów krawędziowych.

Miburo
-#
Posty: 202
Rejestracja: 18 paź 2012, 06:59
Lokalizacja: Gliwice
Płeć: Mężczyzna

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: Miburo » 18 lip 2017, 19:22

Albo zamiast analizowac rozne sprzeczne opinie znajdz na stronie ilforda lub kodaka czasy dla danego filmu i wywolywacza i wywolaj tak, jak podajà...

rysiek1996
-#
Posty: 35
Rejestracja: 22 paź 2016, 18:58
Płeć: Nieokreślona

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: rysiek1996 » 25 lip 2017, 11:06

I tak zrobiłem 1+1, zgodnie z i instrukcją z pudełka. Wywołałem trzy TRI-X 400 i jednego Ilforda FP4 PLUS. Zostało negatywy zeskanować lub zrobić odbitki (naj lepiej samemu).

Miburo
-#
Posty: 202
Rejestracja: 18 paź 2012, 06:59
Lokalizacja: Gliwice
Płeć: Mężczyzna

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: Miburo » 25 lip 2017, 19:11

Ale jaki wywoływacz?

rysiek1996
-#
Posty: 35
Rejestracja: 22 paź 2016, 18:58
Płeć: Nieokreślona

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: rysiek1996 » 07 sie 2017, 08:57

Jak w tytule postu ID-11 Ilforda. Nie mam skanera i zdjęcie które zamieszczam jest tylko reprodukcją z kliszy przy pomocy cyfrowej lustrzanki Nikon D80 + Nikkor 28-85/3.5-4.5 ustawiony na macro i chałupniczego uchwytu do negatywu. Samo zdjęcie zrobiłem Bronicą SQ + Zenzanon PS 80/2,8 + Swierdłowsk 4 do pomiaru światła, przysłona 22 a czas na tyle długi że użyłem statywu.
Załączniki
DSC_0032popr.JPG

Miburo
-#
Posty: 202
Rejestracja: 18 paź 2012, 06:59
Lokalizacja: Gliwice
Płeć: Mężczyzna

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: Miburo » 17 sie 2017, 10:58

No i ładnie!

m6nj
-#
Posty: 253
Rejestracja: 05 lip 2009, 20:48
Lokalizacja: lublin
Płeć: Mężczyzna

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: m6nj » 12 wrz 2017, 16:25

To tylko "dziwny skan", ale po mojemu- niedoświetlone, przewołane, za dużo przysłony i aberacja zabiła to co nie trzeba.

Mam skalibrowanego trixa w d76 i co do utrwalania napiszę że mit o świeżym utrwalaczu w moim przypadku okazał sie tylko mitem. Walczyłem z tym na różne sposoby. Pomogło tylko ręczne płukanie w dość ciepłej wodzie, przy otwartym koreksie. Dynamiczne kręcenie i podnoszenie szpuli, wypłukuje maskę.

Kalibrację bym udostępnił ale przy takim pomiarze nic Ci ona nie da.

Awatar użytkownika
dejnekas
-#
Posty: 461
Rejestracja: 06 kwie 2007, 19:42
Lokalizacja: Londyn
Płeć: Mężczyzna

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: dejnekas » 12 wrz 2017, 20:25

Utrwalacz jak jest już zuzyty zostawia taki mleczny plyn niejako rozpuszczony w utrwalaczu, ktory normalnie powinien zaniknac. Wg Darkroom Cookbook czas jaki uplywa od zaniku tego mlecznego plynu w zupelnie swiezym utrwalaczu np. 1 min., pomnozony x2 oznacza max czas zycia utrwalacza (2 min.). Jesli w swiezym zanika po 3 min, wtedy stary utrwalacz to 6min. Max czas zycia utrwalacza (jesli producent nie zaleca inaczej) to max 20 filmow 135 lub 120. Testujemy oczywiscie na testowym kawalku filmu.

Jesli u Ciebie się to wydarzylo, taka maska jest mozliwa choc moze slabo widoczna.
Pozdrawiam,
dejnekas
www.blurryimages.com

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 5122
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Płeć: Mężczyzna
Kontaktowanie:

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: J.A. » 12 wrz 2017, 20:43

dejnekas, możesz w oryginale zacytować stosowny fragment? Mam pewne podejrzenia. A książki nie czytałem.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"

m6nj
-#
Posty: 253
Rejestracja: 05 lip 2009, 20:48
Lokalizacja: lublin
Płeć: Mężczyzna

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: m6nj » 12 wrz 2017, 23:57

W moim mniemaniu zużyty utrwalacz to taki, który był użyty w 2-4 koreksach. Nigdy nie dopuściłem i nigdy nie wykąpałbym filmu w czymś mętnym. Testowałem utrwalacz po 1-2-3-4 razach oraz świeży przez 5-7-10-12 minut i efekt zawsze był podobny.
Nigdy nie mogłem spłukać tej maski do końca. Machanie szpulą rozwiązuje problem po 2-3 minutach.

rysiek1996
-#
Posty: 35
Rejestracja: 22 paź 2016, 18:58
Płeć: Nieokreślona

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

Postautor: rysiek1996 » 13 wrz 2017, 08:09

,,Scan" jest dziwny a zafarb jaki się pokazał powstał w wyniku błędu który popełniłem pomijając jeden elementów obróbki w gimpie. Do tego nakładają się zniekształcenia z obiektywu użytego do reprodukcji (potężna dystorsja przy ustawieniu na macro) oraz prowizoryczna ramka w której umieściłem negatyw. Nie wspominając o położeniu negatywu względem obiektywu. Oczywiście wszelkie uwagi krytyczne jak najbardziej przyjmuję. Dodam że negatyw prześwietliłem o jedną działkę przysłony a głębię ostrości ustawiłem od 3m do nieskończoności. Negatyw wywołałem zgodnie z instrukcją wywoływacza.


Wróć do „Wywoływacze / Opisy negatywów”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości