Strona 1 z 1

Dodatki chemiczne

: 07 cze 2017, 07:00
autor: dejnekas
Hej,

Mam pytanko. Wiedzialem, że ludzie dodaja jakies dodatki aby miec cieple czernie albo piekne biele. Wczoraj znalazlem info w ksiazce fotograficznie, że jesli się doda 10% Bromid do wywolywacza lub Carbonate to biele sa "bielsze".

Czy ktos z Was wie jaka jest roznica miedzy, Potassium Bromide od Sodium Bromide oraz czy Potassium Carbonate to takze nalezy mieszac 10% w roztworze?
Chcialbym to przetestowac i tu się zasatanawiam, czy jesli mam osiagnac 1l wywolywacza to oznacza, że mam dodac 100mg Potassium/Sodium Bromide? Czy to sa 10% chemikalia a miesza się je w innych proporcjach i dopiero wtedy dodaje 100ml do 1l wywolywacza?

Moze ktos coś wie lub slyszal? Z gory dzięki. Tutaj linki do chemii o jakiej mysle: http://shop.silverprint.co.uk/Raw-Chemi ... ducts/461/

Dodatki chemiczne

: 07 cze 2017, 08:12
autor: shredderr
Myślę, że lepiej kupić na alledrogo, ceny z tej strony są zdrowo przesadzone.

Dodatki chemiczne

: 07 cze 2017, 13:01
autor: rbit9n
nie wiem w jakiej to książce wyczytałeś, ale w "darkroom cookbook" masz wszystko wypisane, co ociepla, co schładza i w jakiej ilości należy dodać. przy czym to ostatnie, to takie ogólnikowe wytyczne, bowiem nowoczesne papiery zmiennokontrastowe zawierają różne przyspieszacze, które niwelują efekt dodania dodatków. wiem, że nie pomogłem, ale to jest wiedza czysto doświadczalna, ze tak powiem.

Dodatki chemiczne

: 07 cze 2017, 17:58
autor: dejnekas
Dzięki chlopaki. rbit9n, Jak najbardziej pomogles. Wlasnie szukalem tego rodzaju informacji. Chyba na Amazon znajde te ksiazke.
Ja glownie pracuje na stalogradacyjnych wiec mi to odpowiada. Bawie się np z tonerem selenowym Kodaka, ktory jesli nie trzymasz odbitki za dlugo, ladnie poprawia kontrast. Mialem szczescie porozmawiac z Royem Snellem i on też to doradzal.

Jakby ktos coś wiecej wiedzial to niech się nie waha i pisze :)

Dodatki chemiczne

: 08 cze 2017, 17:27
autor: rbit9n
dodam jeszcze, że jest już czwarte wydanie ciemniackiej książki kucharskiej, ponoć wzbogacone o wywoływacze infekujące (lith).

mogę się mylić, ale podejrzewam, ze najlepiej na różne dodatki reagowałby fomabrom variant IV,ponoć znów dostępny.

tak czy siak kiedyś zgodnie z zaleceniami właśnie z "darkroom cookbook" zrobiłem sobie chyba ID-78, do którego dolewałem to KBr, to BZT, efekty na papierach MG, takie sobie. o wiele lepiej sprawdzały się D-166 i G.262 - ciepłe, oraz Agfa 108 - zimne. szału może nie ma, ale w porównaniu do np. acugrade było widać różnice w odcieniu czerni.

Dodatki chemiczne

: 08 cze 2017, 18:15
autor: dejnekas
rbit9n, Dzięki za te informacje. A mozesz mi powiedziec tak w skrocie, ktory z tych dodatkow jakie daje efekty? Szukam w zasadzie czasem cieplej czerni ale też i ladnych bieli i chcialbym moc to lepiej kontrolowac.

Dodatki chemiczne

: 09 cze 2017, 20:09
autor: rbit9n
pozwolisz, że tak na szybko skopiuję fragment książki pod redakcją Anchella, czyli wspomnianej księgi kucharskiej ciemniaków:
Warm Tones There are many ways in which to achieve warm tones, although the results will dif-
fer according to the type of paper used as previously noted. As a general rule, print developers
using only hydroquinone produce a warm tone, and those using only glycin produce a brown
tone. The difference being that brown tone refers to the specific color, brown, whereas warm
tone encompasses all shades and nuances of brown, including that with a red or yellow bias.
For the rest of this chapter I will use warm tone to refer to all shades of brown. Some meth-
ods to create warm/brown tones are as follows:
  • Use less carbonate. The less carbonate used the warmer the tone. The use of too little carbonate,
    however, will result in a fl at, muddy print.

    Substitute potassium carbonate for sodium carbonate. Besides creating warmer tones it can be
    used in stronger concentrations for increased contrast.

    Increase the amount of bromide. If the tones are not warm enough, add between 30.0 and 125.0 ml
    of a 10% bromide solution. After that, increase by 30.0 ml until the image tone is satisfactory or fog-
    ging occurs (see Bromide and Carbonate, below). This works with most, but not all, developers.

    Increase print exposure and shorten development times. Often this method will create warmer
    tones.

    Choose a warm-tone developer. This will enhance any warm tones inherent in the paper.

    Dilute a fresh developer with up to 50% used developer. If you like warm tones in your images,
    keep a bottle of used developer on the shelf for this purpose. Glycin-based developers work well.

    Tone the print after processing is complete.
no i jak wspomniałem, wywojka MQ powinna być cieplejsza, niż PQ.

Dodatki chemiczne

: 09 cze 2017, 22:24
autor: dejnekas
rbit9n, Jestes Mistrz! Dzieki!

Dodatki chemiczne

: 09 cze 2017, 23:44
autor: rbit9n
nie ma za co, a z tym mistrzem to bym nie przesądzał.