Strona 1 z 1

HP5 w Ultrafinie Tetenala

: 31 sty 2020, 22:16
autor: Miburo
Różne strony podają różne czasy - tym razem rozrzut jest zbyt duży, żeby cokolwiek uśrednić. Np. maasiv dev vhart dla proporcji 1:10 podaje 4,5 min, Ilford 7,5 i bądź tu mądry....czy ktoś z Was wołał w tej kombinacji i może się podzielić czasem??? Dziękuję z góry za pomoc!

HP5 w Ultrafinie Tetenala

: 31 sty 2020, 22:47
autor: J.A.
A co podaje tetenal?
Bo w jego tabelach są zwykle dwa czasy dla różnego kontrastu.
Osobiście zastosowałbym czas właśnie podany przez Tetenala.

HP5 w Ultrafinie Tetenala

: 31 sty 2020, 22:57
autor: Miburo
Tetenal na swoich stronach...nie podaje nic! wszystkie dokumenty z danymi technicznymi znajdują się natomiast na Fotoimpeksie. 4,5 minuty, spróbuję tak pierwszy film, a potem się zobaczy. Chociaż szczerze mówiąc, nie mam czasu na eksperymenty i dlatego rozrobię sobie A49 i wywołam wszystko jutro. Miłego łikendu!

HP5 w Ultrafinie Tetenala

: 31 sty 2020, 23:14
autor: Miburo
Natomiast na mass dev czasy dla innych filmów ISO400 wynoszą zasadniczo 9 minut. I raczej tego będę się trzymał. Ale najpierw...wypróbuję 5 min i 8 min na fomie 400:-)

HP5 w Ultrafinie Tetenala

: 01 lut 2020, 11:57
autor: J.A.
Tetenal jak porządna firma do swoich produktów dodaje dość szczegółowe ulotki. I HP5+ na pewno jest w nich ujęte.
Poza tym jeżeli piszemy o tym samym wywoływaczu, to ma on różne dopuszczalne stopnie rozcieńczenia.
4,5 dla hp5+ jest dla 1:10 i dla niższego gradientu. Czyli pod kondensorowy powiększalnik.

HP5 w Ultrafinie Tetenala

: 02 lut 2020, 14:28
autor: Miburo
No i mamy: Foma400 w Ultrafinie tetenala, dwa pierwsze przykłady z negatywu wołanego w proporcji 1:10 i przez 5 min, dwa kolejne to ta sama proporcja ale czas wołania to 9 min.

1:10 5'
Foma400_Ultr_5min002.jpg
Foma400_Ultr_5min003.jpg
1:10 9'
Foma400_Ultr_9min002.jpg
Foma400_Ultr_9min004.jpg
Zupełnie podstawowa obróbka w PS, a wracając do mojego pytania - HP5 będę wołał jednak w czasie 9 albo 8'...

HP5 w Ultrafinie Tetenala

: 02 lut 2020, 16:37
autor: J.A.
Pomijając, że to skany negatywu, a nie powiększenia, to i tak widać.
Ogromny kontrast, utrata szczegółów w światłach i cieniach. Po wywołaniu w 9 min.
Naprawdę o to Ci chodzi w fotografii?
Oczywiście obie serie to zły przykład, bo w obu przypadkach mamy do czynienia z dodatkowym pogorszeniem tonalności, czyli lampa błyskowa na wprost.

HP5 w Ultrafinie Tetenala

: 02 lut 2020, 17:42
autor: Miburo
Zgoda, że to nie są próbki reprezentatywne, musiałbym wywołać coś robionego w dzień przy w miarę normalnym świetle. Ale na negatywach, które mam naświetlone w takich warunkach chwilowo nie chcę eksperymentować. Czyli rozrabiam dla nich ID11.
Poza tym - tak, między innymi właśnie o to chodzi mi w fotografii. To są zdjęcia z koncertu garażowego, więc nie mogą być w estetyce pejzażu z parku Yosemite. Ich estetyka musi być taka, jak koncert, podczas którego zostały zrobione, czyli mocno garażowa, z przesadnymi kontrastami i ze stratą szczegółów. Lampa błyskowa też została użyta celowo, żeby osiągnąć taki efekt. Dodam, że aby zwiększyć efekt artystyczny i zbliżyć przyszłego widza do przeżyć autora, użyłem również trzech piw.
Reasumując - tak, o to mi chodzi, tak, podobają mi się:-)

A jak w ultrafinie wywołam normalnie naświetlony HP, to też pokażę. Miłej niedzieli!!!!!