J.A. pisze: ↑16 lip 2019, 19:17
technik219, kupiłem takie coś jak na zdjęciu, interesująca jest czułość.
Istotnie. Jednak "pół informacji" to nie jest "informacja"
W oryginalnej instrukcji tego materiału (Argenti-Scale - X) piszą, że materiał ten zaliczany jest do typu "zmiennoczułych", tzn. można go naświetlać z zakresie 100-800 ASA. Czułość negatywowa podana na opakowaniu jest więc jedną z wielu możliwych do ustawienia. Tę "setkę" materiał osiąga w Studionalu/15 min. Jako ciekawostkę podam, że w innych materiałach ten film jako czułość "negatywową" ma podane 200 ASA przy niezmiennych 160 ASA dla naświetleń na odwrotkę.
Dla przykładu:
D-76 (stock) 200 /9 /20 °
D-76 (stock) 400 /13,5 /20 °
HC-110 (B) 200 /5 /24 °
Ilfotec DD-X (1 + 4) 100 /16/ 20 °
Ilfotec DD-X (1 + 4) 100 /7 /20 °
Ilfotec HC (1 + 31) 200 /6,5 /20 °
Rodinal (1 + 25) 100 /6,5 /20 °
Rodinal (1 + 25) 200/8 /20 °
Rodinal (1 + 50) 100 /10 /20 °
Studional (1 + 30) 100 /8,5 /20 °
Studional (1 + 32) 100 /8,5 /20 °
TMax Dev (1 + 9) 160/17 /20 °
TMax Dev (1 + 4) 200 /8,5/ 20 °
(Zauważcie "nieścisłości" dla DDX (!!!) , Rodinalu i Studionalu. Wynikają one z różnego sposobu poruszania w trakcie obróbki. Dłuższe czasy wywoływania odnoszą się do poruszania ciągłego przez pierwszą minutę i następnie przez 5 sek. po każdej następnej minucie, natomiast krótsze do poruszania ciągłego przez pierwszą minutę i następnie przez 10 sek. po każdej kolejnej minucie. Przy takich samych rozcieńczeniach.).
W ogóle to jest sporo niejasności w odniesieniu do tego filmu. Raz podają, że ma czułość (negatywową) 100 ASA, innym razem, że 200 ASA, a znalazłem też takie coś.... 120/21 ISO...
No i ten nieszczęsny Studional podany przeze mnie na początku. W jednym źródle podają 15 min (1:31) na 100 ASA, w innym... sami widzicie - 8,5 min/100 ASA (Rozcieńczenia 1:30, 1:31 i 1:32 tylko zaciemniają sprawę).