Strona 1 z 2

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 17 lip 2017, 13:00
autor: rysiek1996
Jak najlepiej wywołać i utrwalić w/w KODAKA w w/w duecie? Film naświetlałem wprowadzając korektę na prześwietlenie o pół działki przysłony.
Myślałem o wywołaniu akutancyjnym, ale nigdy tego nie robiłem. Na razie mam rozrobiony ID-11 jako STOCK.

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 17 lip 2017, 15:31
autor: wosk
Trix i ID-11/D-76 to nie jest moja ulubiona kombinacja, ale trzymając się zasady, że Trix we wszystkim wychodzi dobrze ;-) wywoływałbym nie w stocku lecz w ID-11 1:1 przez 10 min, mieszając ciągle przez 1. min, następnie 3-4 przewrotki na początku każdej minuty. Utrwalanie powinno być typowe, tylko w świeżym roztworze - ten film lubi być energicznie utrwalony, czyli rozcieńczenie 1+4 i 5 - 6 min.

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 17 lip 2017, 16:15
autor: rysiek1996
Wywołanie akutancyjne w tym zestawie może być kłopotliwe?
Świerzy roztwór utrwalacza mam rozumieć jako jednorazowy?

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 17 lip 2017, 18:46
autor: shredderr
Świeży w sensie nie zmęczony wielokrotnym utrwalaniem. Najlepiej dopiero co rozrobiony.

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 18 lip 2017, 13:18
autor: Tristan
D-76/ID-11 to nie wywoływacze akutacyjne a ich aktywność zależy w dużej mierze od mieszania. Innymi słowy bez mieszania spada skuteczność wywoływania, przez co ciężko ustalić czas konieczny do uzyskania odpowiedniej gęstości negatywu.
Inna sprawa to dopuszczalne maksymalne rozcieńczenie i rzeczywista ilość wywoływacza w roztworze. Przyjmuje się, że dla powyższych najwyższe rozcieńczenie to 1:3 (co daje bardzo ładne krawędzie i wysoką ostrość negatywu przy nieco większym ziarnie). Aczkolwiek są magicy, co próbują 1:7 czy nawet 1:15, ale nie sądzę, by wyniki były zadowalające i powtarzalne.

Akutacyjnie można wywoływać w Rodinalu (1:100, 1:200) lub ewentualnie w LC-29 (1:100), ale w tym przypadku uzyskujemy głównie szeroką rozpiętość tonalną bez widocznych efektów krawędziowych.

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 18 lip 2017, 19:22
autor: Miburo
Albo zamiast analizowac rozne sprzeczne opinie znajdz na stronie ilforda lub kodaka czasy dla danego filmu i wywolywacza i wywolaj tak, jak podajà...

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 25 lip 2017, 11:06
autor: rysiek1996
I tak zrobiłem 1+1, zgodnie z i instrukcją z pudełka. Wywołałem trzy TRI-X 400 i jednego Ilforda FP4 PLUS. Zostało negatywy zeskanować lub zrobić odbitki (naj lepiej samemu).

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 25 lip 2017, 19:11
autor: Miburo
Ale jaki wywoływacz?

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 07 sie 2017, 08:57
autor: rysiek1996
Jak w tytule postu ID-11 Ilforda. Nie mam skanera i zdjęcie które zamieszczam jest tylko reprodukcją z kliszy przy pomocy cyfrowej lustrzanki Nikon D80 + Nikkor 28-85/3.5-4.5 ustawiony na macro i chałupniczego uchwytu do negatywu. Samo zdjęcie zrobiłem Bronicą SQ + Zenzanon PS 80/2,8 + Swierdłowsk 4 do pomiaru światła, przysłona 22 a czas na tyle długi że użyłem statywu.

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 17 sie 2017, 10:58
autor: Miburo
No i ładnie!

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 12 wrz 2017, 16:25
autor: m6nj
To tylko "dziwny skan", ale po mojemu- niedoświetlone, przewołane, za dużo przysłony i aberacja zabiła to co nie trzeba.

Mam skalibrowanego trixa w d76 i co do utrwalania napiszę że mit o świeżym utrwalaczu w moim przypadku okazał sie tylko mitem. Walczyłem z tym na różne sposoby. Pomogło tylko ręczne płukanie w dość ciepłej wodzie, przy otwartym koreksie. Dynamiczne kręcenie i podnoszenie szpuli, wypłukuje maskę.

Kalibrację bym udostępnił ale przy takim pomiarze nic Ci ona nie da.

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 12 wrz 2017, 20:25
autor: dejnekas
Utrwalacz jak jest już zuzyty zostawia taki mleczny plyn niejako rozpuszczony w utrwalaczu, ktory normalnie powinien zaniknac. Wg Darkroom Cookbook czas jaki uplywa od zaniku tego mlecznego plynu w zupelnie swiezym utrwalaczu np. 1 min., pomnozony x2 oznacza max czas zycia utrwalacza (2 min.). Jesli w swiezym zanika po 3 min, wtedy stary utrwalacz to 6min. Max czas zycia utrwalacza (jesli producent nie zaleca inaczej) to max 20 filmow 135 lub 120. Testujemy oczywiscie na testowym kawalku filmu.

Jesli u Ciebie się to wydarzylo, taka maska jest mozliwa choc moze slabo widoczna.

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 12 wrz 2017, 20:43
autor: J.A.
dejnekas, możesz w oryginale zacytować stosowny fragment? Mam pewne podejrzenia. A książki nie czytałem.

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 12 wrz 2017, 23:57
autor: m6nj
W moim mniemaniu zużyty utrwalacz to taki, który był użyty w 2-4 koreksach. Nigdy nie dopuściłem i nigdy nie wykąpałbym filmu w czymś mętnym. Testowałem utrwalacz po 1-2-3-4 razach oraz świeży przez 5-7-10-12 minut i efekt zawsze był podobny.
Nigdy nie mogłem spłukać tej maski do końca. Machanie szpulą rozwiązuje problem po 2-3 minutach.

KODAK TRI-X 400/120, ID-11, ILFORD RAPID FIXER.

: 13 wrz 2017, 08:09
autor: rysiek1996
,,Scan" jest dziwny a zafarb jaki się pokazał powstał w wyniku błędu który popełniłem pomijając jeden elementów obróbki w gimpie. Do tego nakładają się zniekształcenia z obiektywu użytego do reprodukcji (potężna dystorsja przy ustawieniu na macro) oraz prowizoryczna ramka w której umieściłem negatyw. Nie wspominając o położeniu negatywu względem obiektywu. Oczywiście wszelkie uwagi krytyczne jak najbardziej przyjmuję. Dodam że negatyw prześwietliłem o jedną działkę przysłony a głębię ostrości ustawiłem od 3m do nieskończoności. Negatyw wywołałem zgodnie z instrukcją wywoływacza.