ŚWIATŁOMIERZE nie są SKALIBROWANE na 18% SZAROŚCI

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

no ja nie wiedzialem o tym
ale jesli bedziesz uzywal tylko i wylacznie tego swiatlomierza to zaden problem. po prostu skalibrujesz material pod jego pomiar i to wszystko, filmy beda naswietlane dokladnie tak samo jak skalibrowane innym swiatlomierzem.
problem moze sie pojawic przy slajdach - no ale przy slajdach zawsze warto zrobic dwie-trzy rolki testowe i wybrac czulosc wg ktorej wychodza prawidlowo. to nawet dotyczy roznych aparatow, rozne korpusy potrafia inaczej mierzyc swiatlo - nawet spotem na szara karte.
mi na szczescie nie trafila sie taka niespodzianka, mierzac szara karte:
dwoma maloobrazkowymi body ktore uzywam odbite
Gossenem Sixtomat odbite i padajace
Pentax Digital Spotmeter odbite
mam dokladnie te same wyniki
renes
-#
Posty: 287
Rejestracja: 23 sty 2009, 23:38
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: renes »

Wyniki masz takie same bo wszystkie są kalibrowane tak samo, czyli na 13%. Gdybyś miał światłomierz skalibrowany na 18% i na tej samej karcie mierzył, wtedy różnica wyniku byłaby na pewno. Chyba tylko niektóre stare zewnętrzne światłomierze były kalibrowane na 18%, ale i to niekoniecznie, być może właściciele kalibrowali je sami na 18%. Tak czy inaczej róznica pomiędzy odbitą szarością 13% a 18% daje 0,5 f-stopu, to sporo. W moim Sekoniku dokładnie jest to samo, róznica 0,5 EV. Wkrótce będę kalibrowaqł film/wywoływacz, ale wczesniej skalibruję sobie światłomierz na 18% neutralną szarość.

Tak jak powinno być ;-)
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

to w aparatach tez mam skalibrowane na 13% ?
gdyby tak bylo to nie ma sensu robic kalibracje swiatlomierza na 18%, robiac kalibracje film-odbitka nie ma znaczenia czy swiatlomierz mierzy 13, 18 czy np 25% skoro bedziesz go uzywal do tego materialu
renes
-#
Posty: 287
Rejestracja: 23 sty 2009, 23:38
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: renes »

dadan_mafak pisze:to w aparatach tez mam skalibrowane na 13% ?
gdyby tak bylo to nie ma sensu robic kalibracje swiatlomierza na 18%, robiac kalibracje film-odbitka nie ma znaczenia czy swiatlomierz mierzy 13, 18 czy np 25% skoro bedziesz go uzywal do tego materialu
Jak najbardziej w aparatch też 13%. Oczywiście, że znaczenia nie ma przy kalibracji film/wywoływacz. Przy slajdach ma, trzeba tylko pamiętać aby za każdym razem otworzyć przesłonę/zmiejszyć czas o 0,5 działki. Ja skalibruję dla zasady, aby na wyjściu mierzył poprawnie neutralną szarość 18% tak jak szara karta Kodaka (i strefa V).
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

ok, panialem ;-)
darius_Er
-#
Posty: 103
Rejestracja: 20 kwie 2007, 13:53
Lokalizacja: Cieszyn

Post autor: darius_Er »

Czyli robiac slajdy standartowo trzeba by dodać 0,5 EV z tego wynika.
dadan_mafak
-#
Posty: 823
Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
Lokalizacja: Międzyrzecz
Kontakt:

Post autor: dadan_mafak »

zakladajac, ze producent prawidlowo podal czulosc...najlepiej samemu sprawdzic, mi na szczescie provia 100 i velvia 100 wychodza dobrze robione jako 100, za to velvia 50 juz nie - bardziej jako 32.
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1712
Rejestracja: 11 maja 2008, 20:53
Lokalizacja: Polska

Post autor: jac123 »

Mój światłomierz punktowy Pentax główną skalę (oprócz ubocznych) ma skalibrowaną na 18%. Ostatnio porównywałem go ze Swierdłowskiem i wskazania były niemal identyczne (co ciekawe).
ODPOWIEDZ