Sviedłowsk 4 kalibracja

Statywy, światłomierze, skanery.. i wszystko czego jeszcze możemy używac

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

rysiek1996
-#
Posty: 325
Rejestracja: 22 paź 2016, 18:58

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: rysiek1996 »

Jak skalibrować svierdłowska 4 przy pierwszym uruchomienie? Był polski tutorial na Youtube ale nie potrafię go odszukać.
Awatar użytkownika
powalos
-#
Posty: 1882
Rejestracja: 02 mar 2007, 21:42
Lokalizacja: Stęszew (pyrlandia)

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: powalos »

rysiek1996, tam nie ma kalibracji. Jest tylko sprawdzenie baterii.
Fan Pentax'a.
Vox
-#
Posty: 150
Rejestracja: 05 kwie 2019, 10:32

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: Vox »

Trzeba zerwać blaszkę u dołu światłomierza (tę z korektami) i pod nią są pokrętła od wieloobrotowych potencjometrów-3 sztuki.
Dwa z nich służą do ustawiania(kalibracji) światłomierza i tak jednym ustawia się dolny zakres świateł a drugim wysokie światła.
Trzecim ustawia się test baterii. Niestety w tej chwili nie pamiętam który jest którym. Wiele lat temu tym się zajmowałem.
Poza tym witam wszystkich w Korexie bo to pierwszy mój wpis, :-D
Vox
-#
Posty: 150
Rejestracja: 05 kwie 2019, 10:32

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: Vox »

Pozwolę sobie dać uzupełnienie do mojego poprzedniego wpisu dotyczącego kalibracji Swierdłowska 4.
Jak już wspomniałem aby dostać się do elementów kalibrujących trzeba zerwać znajdującą się z przodu u dołu blaszkę
pod którą znajdują się potencjometry wieloobrotowe. Wygląda to tak jak na załączniku.
Kalibrację należy zacząć od potencjometru nr 2. Potencjometr ten przesuwa cały zakres pomiarowy w górę lub w dół.
Tym niemniej pokrętłem tym ustawiamy dół zakresu (małe światła). Najlepiej poziom około 3EV powyżej dolnego
końca zakresu pomiarowego. Potem bierzemy się za potencjometr nr 1 którym z kolei staramy się ustawić właściwy
poziom wysokich świateł, tak około 3EV mniej od maksymalnego poziomu na skali pomiarowej.
Ponieważ obie regulacje są współzależne należy proces powtarzać do skutku.
Kiedy się z tym uporamy możemy potencjometrem nr 3 ustawić na skali test baterii tak aby wypadł na właściwym
znaczniku. I to już koniec kalibracji.
Ja przed laty ustawiałem kilka światłomierzy tego typu. Po tych zabiegach pomiar nimi był bardzo dobry. Po kalibracji
odchyłki w całym zakresie były mniejsze niż 0,5 EV w porównaniu do mojego wzorca Minolta Autometer IV F.
Pozdrawiam i życzę dobrej zabawy.
Ps. Proponuję zawsze używać jednego sygnału i podczas kalibracji jak i podczas mierzenia tj. albo zawsze gaśnięcie albo
zaświecenie diody aby minimalizować błędy.
Załączniki
swierdlowsk-4.jpg
swierdlowsk-4.jpg (16.08 KiB) Przejrzano 4006 razy
Ostatnio zmieniony 19 lip 2020, 12:32 przez Vox, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
parafka
-#
Posty: 32
Rejestracja: 11 lis 2018, 16:43

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: parafka »

Pozwolę sobie uzupełnić temat dot. kalibracji o wymianę czerwonej diody LED.
Od dawna dręczyła mnie słaba jasność diody LED, szczególnie potrzebna przy pomiarach na dworze.
Przed rozkręceniem światłomierza miałem zamysł, że zmienię rezystor od diody, wypozycjonuję i będzie dobrze.
Po wylutowaniu LED sprawdzałem multimetrem, gdzie anoda/katoda i okazało się, że zazwyczaj dobrze świecąca dioda podczas takiego testu tutaj wypadła słabo. Ta stara dioda LED ledwo żarzyła się. Na zdjęciach widać starą diodę 5mm, którą wymieniłem na nową tanią 3mm jakieś 10x jaśniejszą.
Przy okazji na zdjęciu widać czym zasilam ten światłomierz. To jest bateria litowa 3,6V 14250. Ponieważ trochę wystaje to wykonałem otwór w pokrywce i dla balansu włożyłem 10gr z drugiej strony.
Co robimy?
1. Odklejamy jakimś nożykiem tylną alunalepkę -po operacji niezbędne będzie prostowanie, także proszę być ostrożnym
2. Wykręcamy cztery śrubki i delikatnie rozdzielamy połówki obudowy.
3. Po wylutowaniu starej diody LED, wkładamy w otwory nową i po dociśnięciu płytki pozycjonujemy aby ładnie patrzyła w otworek. Lutujemy.
4. Przed nałożeniem tylnej ścianki musi być wszystko ułożone jak na ostatnim zdjęciu. Układamy także element CdS w zagłębieniu i nakładamy na niego tulejkę z soczewką. Dopiero teraz nakładamy plecki i przykręcamy.

p.s.
VOX, mógłbyś opisać jak używa się tego czerwonego przycisku?
Moja bateria litowa ma stałe 3,6V i ta bezinwazyjna kalibracja mogłaby mieć sens. Po rozebraniu niczym nie kręciłem -widać potencjometry na 3-cim zdjęciu.
Załączniki
Svierdlowsk 4 i bateria 14250
Svierdlowsk 4 i bateria 14250
1.jpg (248.71 KiB) Przejrzano 4679 razy
po odklejeniu tylnej alublaszki
po odklejeniu tylnej alublaszki
2.jpg (277.69 KiB) Przejrzano 4679 razy
rozdzielone połówki obudowy i dioda led 5mm
rozdzielone połówki obudowy i dioda led 5mm
3.jpg (298.42 KiB) Przejrzano 4679 razy
Dociskamy pcb pozycjonujemy LED i lutujemy
Dociskamy pcb pozycjonujemy LED i lutujemy
4.jpg (273.71 KiB) Przejrzano 4679 razy
można składać
można składać
5.jpg (305.4 KiB) Przejrzano 4679 razy
Vox
-#
Posty: 150
Rejestracja: 05 kwie 2019, 10:32

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: Vox »

Czerwony przycisk używamy właśnie do kontroli napięcia baterii. Światłomierz trzymamy w prawej ręce przytrzymując włącznik
palcem serdecznym :lol: a kciukiem kręcimy pokrętłem. Równocześnie lewą ręką (kciukiem) przesuwamy czerwony przycisk
do góry. Moment gaśnięcia(zaświecenia) powinien wystąpić na pokryciu się dwóch znaczników na tarczach ekspozycji. Jeden
znacznik jest na skali czasu (1/250s) a drugi na skali przysłony (f 11). Spotkałem się z egzemplarzami gdzie znacznik był
na przysłonie f 5,6. Pokrycie się tych znaczników zależy od napięcia baterii oraz od ustawienia potencjometru wieloobrotowego
który na poprzednim moim wpisie oznaczyłem nr.3 . Jeśli mamy pewność że bateria ma dobre napięcie to właśnie tym potencjometrem korygujemy moment gaśnięcia(zaświecenia) diody. Oczywiście czułość podczas tej procedury musi być
ustawiona na 65 Asa(Gost) a korekta ekspozycji na "0". Wskazane jest aby na fotoelement w tym czasie nie świeciło mocne
światło bo może spowodować błąd we wskazaniu.
Awatar użytkownika
powalos
-#
Posty: 1882
Rejestracja: 02 mar 2007, 21:42
Lokalizacja: Stęszew (pyrlandia)

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: powalos »

Vox, jak dobrze pamiętam, to w czasie kalibracjii element światłoczuły musiał mieć całkowicie odcięty dopływ światła. Mam tę wersję ze znacznikiem w pobliżu 5.6
Fan Pentax'a.
Awatar użytkownika
parafka
-#
Posty: 32
Rejestracja: 11 lis 2018, 16:43

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: parafka »

Dziękuję za opis.
Na zdjęciu moja wersja znaczników i stan po regulacji P3. Musiałem nieco go drgnąć w prawo bo znacznik chciał wyjść w kierunku 500.
Załączniki
Po doregulowaniu P3
Po doregulowaniu P3
sv4.jpg (325 KiB) Przejrzano 4629 razy
Vox
-#
Posty: 150
Rejestracja: 05 kwie 2019, 10:32

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: Vox »

powalos pisze: 04 gru 2019, 19:10 Vox, jak dobrze pamiętam, to w czasie kalibracjii element światłoczuły musiał mieć całkowicie odcięty dopływ światła. Mam tę wersję ze znacznikiem w pobliżu 5.6
Oczywiście tak restrykcyjne podejście ne zaszkodzi, ale wystarczy że światło wpadające do okienka światłomierza jest
znacząco mniejsze od światła które daje wynik eksponometryczny jak przy kalibracji tj. 65 ASA , 1/250s i f11. Znacząco mniejsze
rozumiem jako co najmniej mniejsze o 4EV. W przypadku znacznika na przysłonie f5,6 odpowiednio mniejsze.
Natomiast parafka informuję że jeśli będziesz chciał kalibrować światłomierz potencjometrami nr1 i nr2 to będziesz musiał
również poprawić potencjometr nr3 bo wskazanie się rozjedzie.
lukuj
-#
Posty: 3
Rejestracja: 18 lip 2020, 22:18

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: lukuj »

Proponuję albo odświeźyć rosyjski, albo skorzystać z Google translator. To pozwoli uniknąć działania metodą prób i błędów i snucia dziwnych teorii. Link poniżej
https://impulsite.ru/viewtopic.php?t=7
W szczególności
R2- баланс точно korekcja dokładna
R3- баланс грубо korekcja zgrubna
Vox
-#
Posty: 150
Rejestracja: 05 kwie 2019, 10:32

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: Vox »

Dziękuję lukujże zwróciłeś uwagę na mój "poradnik" o kalibrowaniu swierdłowska 4.
Jeszcze raz przeanalizowałem problem i istotnie znalazłem błąd, aczkolwiek zupełnie nie w tym na co Ty
zwróciłeś uwagę. Problemem było złe ponumerowanie potencjometrów do kalibracji na złączonym przeze mnie
rysunku za co bardzo wszystkich zainteresowanych przepraszam. Rysunek poprawiłem i już jest dobrze.
Natomiast to że ktoś nazwał sobie potencjometry jeden zgrubny, drugi dokładny nie ma tu istotnego znaczenia.
Działają one tak jak opisałem. Jeden przesuwa cały zakres, drugi bardziej oddziaływuje na światła.
Nie ma tu żadnych dziwnych teorii tylko tak to po prostu działa.
lukuj
-#
Posty: 3
Rejestracja: 18 lip 2020, 22:18

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: lukuj »

Vox
-#
Posty: 150
Rejestracja: 05 kwie 2019, 10:32

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: Vox »

Z tego filmu wynika tzn. z obrazka tam przedstawionego, że inna jest kolejność potencjometrów
kalibrujących(test baterii jest po prawej stronie) jak na stronach:https://impulsite.ru/viewtopic.php?t=7
Znaczyłoby to, że jednak się nie pomyliłem w mojej poprzedniej wersji rysunku. Po prostu kolejność
potencjometrów w różnych egzemplarzach światłomierzy jest różna. Mój poprzedni rysunek
był z moich starych zapisków więc teraz wydawało mi się że coś pokręciłem ale okazuje się
że różnie to bywa zmontowane.
To niestety komplikuje samodzielne kalibrowanie światłomierza bo nie wiadomo z jakim układem
potencjometrów mamy do czynienia.
Na filmie powtarzają się określenia regulacja zgrubna(R2 u mnie R1) i regulacja dokładna(R3/R2)
Jest to błędne założenie i komplikuje proces regulacji i może właśnie to doprowadziło autora
filmu do kombinowania z dodatkowym rezystorem bo źle przeprowadził regulację obydwoma
potencjometrami. Najpierw regulujemy R2 dolny zakres a później wysokie światła R1.
Zresztą to już opisałem w "poradniku". Oczywiście zdarzyć się może, że wypadku niektórych
fotooporników dodanie w szereg z nim niewielkiego rezystora poprawi liniowość w zakresie
dużych świateł ale to dotyczy bardzo "rozjechanych" fotooporników które mogą się bardzo
trudno "stroić" w całym zakresie a nie tylko w światłach.
Ostatnio zmieniony 21 lip 2020, 20:29 przez Vox, łącznie zmieniany 1 raz.
lukuj
-#
Posty: 3
Rejestracja: 18 lip 2020, 22:18

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: lukuj »

Przerobiłem temat na Svierdlovsk 2. Kupiony za 20PLN. :)

Aby mieć pewność rozkręciłem obudowę i porównałem schemat z płytką drukowaną. W ten sposób określiłem, który potencjometr (u mnie montażowy a nie wieloobrotowy) odpowiada za co.

UWAGA dla Svierdlovsk 2: przed rozpoczęciem regulacji należy lekko podważyć metalowe tależyki trymerów aby je rozkleić po fabrycznej kalibracji.

Regulacja jakimkolwiek z nich rozciąga zakres w jednym lub drugim kierunku (duże i małe natężenie oświetlenia) , strojenie odbywa się metodą kolejnych przybliżeń i jest o tyle proste o ile przygotujemy sobie stabilne warunki pomiaru.

Faktycznie, koleś z https://www.youtube.com/watch?v=M-eCAikGlbs męczy się nie do końca skutecznie.
Tłumaczenie "zgrubne i dokładne" również mnie wprowadziło w błąd, co zweryfikowałem doświadczalnie.
Procedura strojenia odbywa sie jak opisał Vox.

W Svierdlovsk 2 nie ma potencjometru do kalibracji wskazania poziomu baterii. Po włożeniu nowej baterii odnotowujesz sobie "dla danej czułości" wartość czasu przy przysłonie np. 5,6 przy której zmienia się stan diody świecącej. Oryginalne instrukcje obsługi miały ten punkt zaznaczony na skali w aneksie do instrukcji obsługi : http://cccpcamera.stars.ne.jp/RussianCa ... /index.htm
Vox
-#
Posty: 150
Rejestracja: 05 kwie 2019, 10:32

Sviedłowsk 4 kalibracja

Post autor: Vox »

Kalibracja Swierdłowska 4 okazuje się nie być prosta, bo Rosjanie niekoniecznie trzymali się schematu.
Daję podpowiedź jak łatwiej zidentyfikować jaki jest układ potencjometrów:
1.Jeśli któryś Potencjometr nie ma wpływu na zakres pomiarowy światła to będzie to potencjometr
do ustawiania kontroli baterii. Przeważnie był on pierwszy z lewej ale nie zawsze. Na schemacie 1kohm.
Niestety często zamieniany na 470ohm.
2. Potencjometr 150 Ohm był zawsze od przesuwania całego zakresu, czyli do ustawiania małych
świateł. Przeważnie był na środku.
3. Trzeci Potencjometr nie wymieniony tu, jest od wysokich świateł 470 Ohm zamieniany na 1 kohm.
Teraz powinno być łatwiej.
    ODPOWIEDZ