Problemy z utrwalaczem Adox?

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10058
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: J.A. »

Oczywiście, że jest klarowny, nawet po pół roku. Ja co prawda używam dwóch roztworów utrwalacza, dzięki czemu nie przechowuję roztworu długo, ale do papierów utrwalacza używam nawet przez rok. I ten jest zawsze klarowny do samego końca.
Zabarwienie utrwalacza znika, barwnik się rozkłada.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
zaphod
-#
Posty: 462
Rejestracja: 21 lut 2010, 20:37
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: zaphod »

Utrwalacz z proszku stoi mi zwykle koło pół roku i cały czas działa bezproblemowo. A co do wypłukiwania warstwy anty-halo we wstępnym płukaniu, to niektórzy producenci (np. Ilford) nie zalecają takiego postępowania, twierdząc że materiał może się nierówno wywołać.
F100 + C33 + 45D + AF10 Super
Awatar użytkownika
dejnekas
-#
Posty: 566
Rejestracja: 06 kwie 2007, 19:42
Lokalizacja: Londyn
Kontakt:

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: dejnekas »

jac123 pisze:
dejnekas pisze:jac123, Nic nie krece. To byl nowy rozmieszany z proszku na 5l...
Ja tam się nie chcę bawić w detektywa, ale staram się czytać ze zrozumieniem.
Na innym forum napisałeś , że rozcieńczyłeś w stosunku 1 do 4:
https://www.photrio.com/forum/threads/d ... 5789/print
A teraz że proszek w 5 litrach ...
Ciężko to ogarnąć... :-/
Co do maski, to jeśli komuś zależy, to chyba lepiej ją usunąć na początku wołania, niż na końcu zostawić te brudy w utrwalaczu (który mamy potem zamiar przechować)?
Kurcze blade, wyrzucilem opakowanie....to co mam na 5l to stock, ktory rozciencza się dla papierow 1:9 a filmy 1:4. Nic wiec nie krece. Stock poszedl wczoraj do zlewu.

Ja pisalem ten post aby zapytac czy ktos ma takie doswiadczenia. Kolega z USA napisal mi, że on testuje swoje utrwalacze wkladajac kawalek filmu i jak bedzie przejrzysty to utrwalacz jest ok - to samo mowia ksiazki. Ja rowniez zrobilem taki test i rowniez w obu utrwalaczach wyszedl film przejrzysty ale Ilford go utrwalil i maske usunal a ADOX nie. Zatem coś tu nie gra i to jest wlasnie ADOX.
Pozdrawiam,
dejnekas
www.slawekdejneka.com
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5562
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: rbit9n »

taka jakby ciekawostka, bo też to zauważyłem. zmęczony wywoływacz, który nie usuwa różowej warstwy antyhalacyjnej na wywołanym filmie, całkiem świetnie sobie radzi z kawałkiem rozbiegówki. owszem, film jest przejrzysty, ale różowy.

w zależności od wywoływacza, to zmęczenie objawia się po utrwaleniu połowy filmów, jakie można obrobić roztworem roboczym.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1712
Rejestracja: 11 maja 2008, 20:53
Lokalizacja: Polska

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: jac123 »

zaphod pisze:... A co do wypłukiwania warstwy anty-halo we wstępnym płukaniu, to niektórzy producenci (np. Ilford) nie zalecają takiego postępowania, twierdząc że materiał może się nierówno wywołać.
To też ciekawe, bo wstępne namaczanie jest też po to, aby równomiernie wywołać film ...
Farfurnia
-#
Posty: 62
Rejestracja: 04 sie 2014, 10:54
Lokalizacja: Zawadka Rymanowska
Kontakt:

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: Farfurnia »

J.A. pisze: Kilka, to znaczy ile? Bo ja znam tylko dwie.
1. Rozpuścić i usunąć z emulsji nienaświetlone halogenki srebra - kytyczne zadanie.
2. Rozpuścić „maskę” poza estetyką i samopoczuciem właściciela filmu zupełnie bez znaczenia.

Znacznie ważniejsze od p 2. jest porządne wypłukania materiału, najlepiej wsparte jakąś „rozpuszczalnikiem” resztek utrwalacza i soli zespolonych. Choćby zwykłą solą kuchenną.
Dwie to już kilka. A jeszcze majaczy mi się coś o konserwowaniu. Ale może mylę z konserwą mięsną, więc mną się nie sugeruj.
W każdym razie jestem pewien, że ten zafarb znika w świeżym utrwalaczu, a zostaje po utrwaleniu w przechodzonym. Więc może bardziej jest markerem, niż zwykłym kolorkiem.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10058
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: J.A. »

Jest markerem, o tym pisał wyżej technik219, z tym że nie jest markerem prawidłowego utrwalenia, tylko zużycia utrwalacza. Co wbrew pozorom wcale nie znaczy tego samego. To trochę tak jakby dodano do wywoływacza marker, który by pokazał stopień zużycia wywoływaczy i zaczynał to robić w połowie wydajności.
Prawidłowość utrwalenia łatwo sprawdzić. Wystarczy wziąć kawałek nienaświetlinego, ale utrwalonego filmu i zanurzyć go do połowy w energicznym świeżym wywoływaczu w pełnym świetle. Jeżeli po 5 min nie będzie można zauważyć różnicy (lepiej zmierzyć) między połową zanurzoną i nie zanurzoną, to utrwalacz spełnił swoje zadanie, czyli pozbawił materiał światłoczuły światłoczułości.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
powalos
-#
Posty: 1893
Rejestracja: 02 mar 2007, 21:42
Lokalizacja: Stęszew (pyrlandia)

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: powalos »

Farfurnia pisze: Dwie to już kilka
Wg ostatnio nabytej wiedzy ( teleturniej 1 z 10) kilka to zakres od 3 do 9. Dwa to jeszcze nie kilka. ;-) Pzdr.
Fan Pentax'a.
Farfurnia
-#
Posty: 62
Rejestracja: 04 sie 2014, 10:54
Lokalizacja: Zawadka Rymanowska
Kontakt:

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: Farfurnia »

powalos pisze:
Farfurnia pisze: Dwie to już kilka
Wg ostatnio nabytej wiedzy ( teleturniej 1 z 10) kilka to zakres od 3 do 9. Dwa to jeszcze nie kilka. ;-) Pzdr.
Poddaję się, masz rację. Powinienem napisać "więcej niż jedna" i było by precyzyjniej.

A wracając do początkowego problemu. Czy zauważyliście (głupie pytanie, ale jakoś trzeba zacząć), że "proste utrwalacze w proszku" np U1 i U5 nie zostawiają tego kolorku? U mnie tak jest - szybki utrwalacz Ilforda zaróżowia kliszę mniej więcej w połowie etykietowego przebiegu, a te tradycyjne tego nie robią. Nie cisnę ich latami, ale miesiącami to już tak.
No to ten kolor jest na kliszy i się wypłukuje przy prawidłowym utrwaleniu, czy jest jakoś dodany (wygenerowany?) w kontakcie z szybkim utrwalaczem, gdy ten już się trochę zużyje?
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: technik219 »

dejnekas pisze: Kurcze blade, wyrzucilem opakowanie....to co mam na 5l to stock, ktory rozciencza się dla papierow 1:9 a filmy 1:4. Nic wiec nie krece.
Co to za utrwalacz? Nazwa? Pierwsze słyszą, żeby utrwalacz w proszku przeznaczony na 5 litrów i tak też rozpuszczony traktować jako "stock" i przed użyciem rozcieńczać 1:4 dla filmów. W życiu nie widziałem takiej kombinacji.
Lux mea lex
zaphod
-#
Posty: 462
Rejestracja: 21 lut 2010, 20:37
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: zaphod »

jac123 pisze:
zaphod pisze:... A co do wypłukiwania warstwy anty-halo we wstępnym płukaniu, to niektórzy producenci (np. Ilford) nie zalecają takiego postępowania, twierdząc że materiał może się nierówno wywołać.
To też ciekawe, bo wstępne namaczanie jest też po to, aby równomiernie wywołać film ...
A pre-rinse is not recommended as it can lead to uneven processing.
To cytat z data sheet FP4+, strona 3
F100 + C33 + 45D + AF10 Super
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1712
Rejestracja: 11 maja 2008, 20:53
Lokalizacja: Polska

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: jac123 »

zaphod pisze:
jac123 pisze:
zaphod pisze:... A co do wypłukiwania warstwy anty-halo we wstępnym płukaniu, to niektórzy producenci (np. Ilford) nie zalecają takiego postępowania, twierdząc że materiał może się nierówno wywołać.
To też ciekawe, bo wstępne namaczanie jest też po to, aby równomiernie wywołać film ...
A pre-rinse is not recommended as it can lead to uneven processing.
To cytat z data sheet FP4+, strona 3
Wydaje mi się (ale głowy nie dam), że to zdanie należy nieco inaczej tłumaczyć. Nie chodzi o to, że film może się nierówno wywołać, tylko o to że wstępne namaczanie może zaburzyć cały "proces" (wywoływania). Czyli, prawdopodobnie zmieni się czas wywoływania. Przy wstępnym namaczaniu wywoływacz lepiej (szybciej) penetruje, stąd niekiedy zaleca się nieco skrócić czas wywoływania.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: technik219 »

jac123 pisze: Wydaje mi się (ale głowy nie dam), że to zdanie należy nieco inaczej tłumaczyć. Nie chodzi o to, że film może się nierówno wywołać, tylko o to że wstępne namaczanie może zaburzyć cały "proces" (wywoływania). Czyli, prawdopodobnie zmieni się czas wywoływania. Przy wstępnym namaczaniu wywoływacz lepiej (szybciej) penetruje, stąd niekiedy zaleca się nieco skrócić czas wywoływania.
Nie tylko. Z tym można sobie łatwo poradzić wprowadzając poprawkę czasu wywoływania. Chodzi o to, że niektóre materiały zbudowane są z 2 warstw. Każdy materiał poddany działaniu wywoływacza posiada pewien okres tzw. indukcji, podczas którego żelatyna musi ulec rozmiękczeniu, składniki aktywne muszą dotrzeć do centrów wywoływania obrazu utajonego. Ten czas wliczony jest do sumarycznego czasu wywoływania. W materiale, którego warstwa światłoczuła składa się z 2 lub więcej warstw czas indukcji dla wierzchniej warstwy będzie krótszy niż dla drugiej - znajdującej się pod tą pierwszą. Jeśli parametry te zostaną uwzględnione przez producenta i odpowiednio "zaprogramowane" producent nie zaleca wstępnego zwilżania bo dopiero wtedy może nastąpić nierównomierne wywołanie (nierównomierne, bo warstwa pod spodem zostanie przewołana). Jeśli producent nie zdoła "zaprogramować" warstw ten sposób, tow warunkach obróbki podaje, że trzeba zastosować wstępne "namaczanie", jak było ze sławnym swojego czasu materiałem R3. Taki materiał "bez namaczania" też wywołuje się nierówno, bo warstwa "pod spodem" okazuje się niedowołana i deklarowane przez producenta właściwości obrazu na tym materiale idą "się wa...lić" ;-)
Kolego dejnekas, ponawiam prośbę o nazwę utrwalacza, który sprawił Ci tyle problemów. Podaj bliższa namiary na ten produkt.
Lux mea lex
Awatar użytkownika
jac123
-#
Posty: 1712
Rejestracja: 11 maja 2008, 20:53
Lokalizacja: Polska

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: jac123 »

Pytanie zatem, czy ww FP4+ ma dwie warstwy (skoro tak doradzają)?
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10058
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Problemy z utrwalaczem Adox?

Post autor: J.A. »

Jest bardzo duża na to szansa. Większość nowoczesnych materiałów ma więcej niż jedną warstwę.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
ODPOWIEDZ