Może nie wszyscy wiedzą. Tematem zainteresowałem się po zakupie Sekonica L-558.
http://www.bythom.com/graycards.htm
http://david.spielman.com/Gray_Card/ANS ... 9_1971.PDF
http://photo.net/large-format-photography-forum/009zBy
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fet ... _id=000eWN
ŚWIATŁOMIERZE nie są SKALIBROWANE na 18% SZAROŚCI
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
no ja nie wiedzialem o tym
ale jesli bedziesz uzywal tylko i wylacznie tego swiatlomierza to zaden problem. po prostu skalibrujesz material pod jego pomiar i to wszystko, filmy beda naswietlane dokladnie tak samo jak skalibrowane innym swiatlomierzem.
problem moze sie pojawic przy slajdach - no ale przy slajdach zawsze warto zrobic dwie-trzy rolki testowe i wybrac czulosc wg ktorej wychodza prawidlowo. to nawet dotyczy roznych aparatow, rozne korpusy potrafia inaczej mierzyc swiatlo - nawet spotem na szara karte.
mi na szczescie nie trafila sie taka niespodzianka, mierzac szara karte:
dwoma maloobrazkowymi body ktore uzywam odbite
Gossenem Sixtomat odbite i padajace
Pentax Digital Spotmeter odbite
mam dokladnie te same wyniki
ale jesli bedziesz uzywal tylko i wylacznie tego swiatlomierza to zaden problem. po prostu skalibrujesz material pod jego pomiar i to wszystko, filmy beda naswietlane dokladnie tak samo jak skalibrowane innym swiatlomierzem.
problem moze sie pojawic przy slajdach - no ale przy slajdach zawsze warto zrobic dwie-trzy rolki testowe i wybrac czulosc wg ktorej wychodza prawidlowo. to nawet dotyczy roznych aparatow, rozne korpusy potrafia inaczej mierzyc swiatlo - nawet spotem na szara karte.
mi na szczescie nie trafila sie taka niespodzianka, mierzac szara karte:
dwoma maloobrazkowymi body ktore uzywam odbite
Gossenem Sixtomat odbite i padajace
Pentax Digital Spotmeter odbite
mam dokladnie te same wyniki
Wyniki masz takie same bo wszystkie są kalibrowane tak samo, czyli na 13%. Gdybyś miał światłomierz skalibrowany na 18% i na tej samej karcie mierzył, wtedy różnica wyniku byłaby na pewno. Chyba tylko niektóre stare zewnętrzne światłomierze były kalibrowane na 18%, ale i to niekoniecznie, być może właściciele kalibrowali je sami na 18%. Tak czy inaczej róznica pomiędzy odbitą szarością 13% a 18% daje 0,5 f-stopu, to sporo. W moim Sekoniku dokładnie jest to samo, róznica 0,5 EV. Wkrótce będę kalibrowaqł film/wywoływacz, ale wczesniej skalibruję sobie światłomierz na 18% neutralną szarość.
Tak jak powinno być
Tak jak powinno być
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
Jak najbardziej w aparatch też 13%. Oczywiście, że znaczenia nie ma przy kalibracji film/wywoływacz. Przy slajdach ma, trzeba tylko pamiętać aby za każdym razem otworzyć przesłonę/zmiejszyć czas o 0,5 działki. Ja skalibruję dla zasady, aby na wyjściu mierzył poprawnie neutralną szarość 18% tak jak szara karta Kodaka (i strefa V).dadan_mafak pisze:to w aparatach tez mam skalibrowane na 13% ?
gdyby tak bylo to nie ma sensu robic kalibracje swiatlomierza na 18%, robiac kalibracje film-odbitka nie ma znaczenia czy swiatlomierz mierzy 13, 18 czy np 25% skoro bedziesz go uzywal do tego materialu
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt:
-
- -#
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 lut 2009, 15:31
- Lokalizacja: Międzyrzecz
- Kontakt: