Efekt Schwarzschilda
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Efekt Schwarzschilda
Stwórzmy bibliotekę "czasów skorygowanych" pod kątem Efektu Schwarzschilda dla różnych materiałów fotograficznych.
Na zasadzie: co kto ma sprawdzonego, niech się tutaj podzieli z innymi.
Definicja (dla tych co dopiero zaczynają fotografować):
Efekt Schwarzschilda to pozorna utrata czułości filmu przy bardzo krótkich i bardzo długich czasach naświetlania.
Poniżej czasy dla ILFORDA, FOMY i FujiFilm:
Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda ILFORD
Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda FOMAPAN
Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda FujiFilm
Poniżej czasy dla materiałów KODAK:
Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda KODAK TMAX
Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda KODAK emulsje klasyczne
.
Na zasadzie: co kto ma sprawdzonego, niech się tutaj podzieli z innymi.
Definicja (dla tych co dopiero zaczynają fotografować):
Efekt Schwarzschilda to pozorna utrata czułości filmu przy bardzo krótkich i bardzo długich czasach naświetlania.
Poniżej czasy dla ILFORDA, FOMY i FujiFilm:
Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda ILFORD
Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda FOMAPAN
Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda FujiFilm
Poniżej czasy dla materiałów KODAK:
Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda KODAK TMAX
Link do zdjęcia: Efekt Schwarzschilda KODAK emulsje klasyczne
.
Ostatnio zmieniony 08 lis 2010, 12:36 przez slawoj, łącznie zmieniany 16 razy.
na szczęście robię na acrosie, do dwóch minut Schwarzschild się go nie trzyma.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Dane dla kilku filmow -> http://mkaz.com/photo/tools/reciprocity.html
Na podstawie tych tabelek naswietlalem na dlugich czasach HP5 i Velvie.
T.
Na podstawie tych tabelek naswietlalem na dlugich czasach HP5 i Velvie.
T.
Kodaki serii Portra:
"Adjustments for Long and Short Exposures
No filter correction or exposure compensation is required for
PORTRA 160NC, 160VC, 400NC, 400VC, or 800 Films for
exposures from 1⁄10,000 second to 1 second. For critical
applications with longer exposure times, make tests under
your conditions."
zaczerpnięte z pdf-u producenta
"Adjustments for Long and Short Exposures
No filter correction or exposure compensation is required for
PORTRA 160NC, 160VC, 400NC, 400VC, or 800 Films for
exposures from 1⁄10,000 second to 1 second. For critical
applications with longer exposure times, make tests under
your conditions."
zaczerpnięte z pdf-u producenta
"Najlepszy aparat to ten, z którego korzystasz" Nick Kelsh
No cóż, a ja robię na Provii ;) Wydłużanie czasów zaczyna się od ekspozycji rzędu 10 minut :>
B/W, E-6, BW odwracalne - tak, to u mnie.
http://trzypion.pl/
http://trzypion.pl/
Nie, trzyma doskonale. Zobacz sobie na http://trzypion.oldfield.org.pl/wielicz ... ..29A.html (i inne w galerii) - to są ekspozycje rzędu 3-4 minut, do tego 'malowane' światłem latarek diodowych.
B/W, E-6, BW odwracalne - tak, to u mnie.
http://trzypion.pl/
http://trzypion.pl/
Adox/Efke 25:
Niestety, nie znalazłem przetestowanych czasów dla 50 i 100.http://photo.net/black-and-white-photo-film-processing-forum/008bb4 pisze:1/2 sec no compensation required
1 sec give 1/6 stop
10 sec give 1/3 stop (1.2x)
100 sec give 2/3 stop (1.5x)
Kodak BW 400CN (do C-41):
"No exposure compensation for reciprocity failure is
necessary for exposures between 1/10,000 and 120 seconds.
We do not recommend exposures longer than 120 seconds.
For critical applications, make tests under your conditions."
(zaczerpnięte z pdf-u producenta)
"No exposure compensation for reciprocity failure is
necessary for exposures between 1/10,000 and 120 seconds.
We do not recommend exposures longer than 120 seconds.
For critical applications, make tests under your conditions."
(zaczerpnięte z pdf-u producenta)
"Najlepszy aparat to ten, z którego korzystasz" Nick Kelsh
Re: Efekt Schwarzschilda
slawoj pisze: Poniżej czasy dla ILFORDA, FOMY i FujiFilm:
Pierwsza tabelka z korektą dotyczy wszystkich filmów Ilforda, także dla Pan F50 ?
Może ktoś znalazł dane dla nowego Kodaka Ektara Pro 100? Mnie się nie udało.