Pentacon Six
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Pentacon Six
Spadłem ze stołka.
Tak właśnie wygląda opis w 100% sprawnego Sixa.
Tak właśnie wygląda opis w 100% sprawnego Sixa.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Pentacon Six
Kurczę, mogłem drożej sprzedać mój wyjątkowy egzemplarz który po prostu działał...
Pentacon Six
Odnośnie matówki Araxa. Czytałem że trzeba ją jeszcze przycinać 2,5mm oraz "kalibrować" bo obraz był nieostry. Czy to prawda?zedi pisze: ↑29 sie 2020, 20:16 Taka mała uwaga odnośnie nakładania klatek w Pentaconie - mój nakłada tylko wtedy gdy zapomnę wcisnąć spust przy naciąganiu do polowy migawki ;). Jak się nie zapomnę to odstępy jak marzenie. Jedynie ostatnio przy upałach nie zamykał migawki przy długich czasach powyżej 1/30. Taki urok. Matówka od arax'a z klinem robi kawał dobrej roboty za około 100-150 PLN.
- technik219
- -#
- Posty: 3353
- Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
- Lokalizacja: ze wsi
Pentacon Six
Masz rację. Plany aparaty Contax S powstały już w roku 1930. Potem była wojna i dopiero w 1949 wdrożono aparat do produkcji. Niestety, braki materiałowe i konieczne oszczędności (m.in. tłoczenie kół zębatych z cieńszej blachy) sprawiały, że trwałością i niezawodnością Contax S ustępował przedwojennym Contaxom dalmierzowym. W 1952 roku Rosjanie wypuścili na rynek swojego Zenita z pryzmatem, którego mechaniczną podbudowę stanowił aparatu Zorki do którego dodano układ celowniczy zwierciadlany z pryzmatem pentagonalnym. Pentax był więc dopiero trzecim w kolejności aparatem z pryzmatem pentagonalnym (1957). Jeśli chodzi o pierwszeństwo Pentaxa to bezdyskusyjne jest zastosowanie samopowrotnego lustra w Asahiflex IIB z 1954 roku, które potem zastosowano w Pentaxie (tym z pryzmatem).
Lux mea lex
Pentacon Six
Owszem wpływa. Chyba nie czytałeś instrukcji do Psixa. Być może dlatego miałeś problemy. Fragment oryginalnej instrukcji zakładania filmu poniżej:
"Ścięty początek papieru ochronnego musi być wsunięty dostatecznie głęboko i pewnie w szczelinę rdzenia szpuli odbiorczej, gdyż od tego zależy niezawodny ciąg i równomierny posuw taśmy w kierunku prostopadłym do osi szpuli. Zboczenie od tego kierunku w stronę kołnierza szpuli jest niedopuszczalne, gdyż uniemożliwia prawidłowy posuw taśmy, a nawet zagraża zakleszczeniem szpuli odbiorczej w komorze filmowej i przeciążeniem mechanizmu naciągowego przy próbie uruchomienia dźwigni szybkiego naciągu. Papier ochronny należy nawijać na rdzeń szpuli odbiorczej bardzo ściśle, tak ażeby wykluczyć możliwość rozluźnienia i poślizgu zwojów. W tym celu należy przy nawijaniu początkowych zwojów nieznacznie przyhamować lewym kciukiem pełną jeszcze szpulę zdawczą. Zbyt luźne nawinięcie papieru ochronnego prowadzi nieuchronnie do nierównomiernego posuwu i filmu i nierównych odstępów między kolejnymi klatkami - do zachodzenia zdjęć na siebie lub zbyt dużych odstępów między nimi."
Napewno lepiej byłoby gdyby film zakładało się łatwiej, ale to stosunkowo mała niewygoda, jak na tak niską cenę aparatu.
Pentacon Six
zedi pisze: ↑29 sie 2020, 20:16 Taka mała uwaga odnośnie nakładania klatek w Pentaconie - mój nakłada tylko wtedy gdy zapomnę wcisnąć spust przy naciąganiu do polowy migawki ;). Jak się nie zapomnę to odstępy jak marzenie. Jedynie ostatnio przy upałach nie zamykał migawki przy długich czasach powyżej 1/30.
O borze iglasty. Czy Wy czytacie co piszecie?Jaris pisze: ↑30 sie 2020, 11:52 "Ścięty początek papieru ochronnego musi być wsunięty dostatecznie głęboko i pewnie w szczelinę rdzenia szpuli odbiorczej, gdyż od tego zależy niezawodny ciąg i równomierny posuw taśmy w kierunku prostopadłym do osi szpuli. Zboczenie od tego kierunku w stronę kołnierza szpuli jest niedopuszczalne, gdyż uniemożliwia prawidłowy posuw taśmy, a nawet zagraża zakleszczeniem szpuli odbiorczej w komorze filmowej i przeciążeniem mechanizmu naciągowego przy próbie uruchomienia dźwigni szybkiego naciągu. Papier ochronny należy nawijać na rdzeń szpuli odbiorczej bardzo ściśle, tak ażeby wykluczyć możliwość rozluźnienia i poślizgu zwojów. W tym celu należy przy nawijaniu początkowych zwojów nieznacznie przyhamować lewym kciukiem pełną jeszcze szpulę zdawczą. Zbyt luźne nawinięcie papieru ochronnego prowadzi nieuchronnie do nierównomiernego posuwu i filmu i nierównych odstępów między kolejnymi klatkami - do zachodzenia zdjęć na siebie lub zbyt dużych odstępów między nimi."
Co jeszcze mam zrobić by aparat działał zgodnie z przeznaczeniem?
Złożyć ofiarę z dziewicy? czy może wystarczy zatańczyć nago przy pełni księżyca o północy na Łysej Górze?
A ceny wcale nie są jakieś specjalnie atrakcyjne, sprawdziłem na ebay i Allegro.
1000 zł, to norma.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Pentacon Six
Możesz, ale chyba wystarczy przeczytać instrukcję
Ceny zaczynają się od 500 zł na Allegro. W porównaniu z innymi systemami to ułamek ceny.
Pentacon Six
Podstawą jest prawidłowe założenie filmu. W paru miejscach instrukcji jest podkreślone, że : "papier należy nawijać na szpulę odbiorczą dokładnie i ściśle, tak aby był silnie napięty - zapobiegnie to nierównomiernemu, wadliwemu przesuwowi filmu, powstawaniu nierównych i nierówno od siebie odległych klatek na filmie."
Ponieważ wiele osób kupuje kamerę z drugiej ręki (bez instrukcji), i przeważnie po przejściach, nie zdaje sobie sprawę z tego, że mechanizm przesuwu jest w tym aparacie wrażliwy i wymaga uwagi. Ja mam swój egzemplarz od nowości i powtarzam, że stosując się do prawidłowego zakładania filmu nie miałem ani jednego przypadku nierównych klatek.
Pentacon Six
Czekam na wątek Przyjaciół i Obrońców Zenitha
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
Pentacon Six
Czyli tłumacząc na język użytkownika:Jaris pisze: ↑30 sie 2020, 15:33 Podstawą jest prawidłowe założenie filmu. W paru miejscach instrukcji jest podkreślone, że : "papier należy nawijać na szpulę odbiorczą dokładnie i ściśle, tak aby był silnie napięty - zapobiegnie to nierównomiernemu, wadliwemu przesuwowi filmu, powstawaniu nierównych i nierówno od siebie odległych klatek na filmie."
System transportu jest gówniany, źle zaprojektowany i wrażliwy na podmuch wiatru. Jeżeli nie odstąpisz od jedynie słusznej metody nawijania papieru ochronnego na szpulę odbiorczą będzie ok.
Kupując aparat, a kupowałem ich swego czasu sporo (w poszukiwaniu świętego grala), zawsze robię wszystko by mieć do niego instrukcję. Najczęściej mi się to udawało, ale i bez instrukcji potrafię obsługiwać mechaniczne aparaty. Pod warunkiem, że aparat nie wymaga czarów w trakcie użytkowania.
Proszę nie brnij, bo to już przestaje być zabawne.
Też były takie może trochę mniej intensywne, ale były.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Pentacon Six
System jest jaki jest i nigdzie nie napisałem, że jest idealny. Stwierdzam tylko że sposób zakładania filmu ma znaczenie co jest zgodne z instrukcją. Ty temu z uporem maniaka zaprzeczasz
Jeżeli ktoś brnie to jedynie ty. Nigdzie nie napisałem, że to aparat moich marzeń. Dokładnie zdaję sobie sprawę z jego mankamentów. Napisałem jedynie, że podobnie jak Jerzy widzę zalety tego systemu i nie uważam że jest to dinozaur wśród kamer.J.A. pisze: ↑30 sie 2020, 15:55Kupując aparat, a kupowałem ich swego czasu sporo (w poszukiwaniu świętego grala), zawsze robię wszystko by mieć do niego instrukcję. Najczęściej mi się to udawało, ale i bez instrukcji potrafię obsługiwać mechaniczne aparaty. Pod warunkiem, że aparat nie wymaga czarów w trakcie użytkowania.
Proszę nie brnij, bo to już przestaje być zabawne.
Pentacon Six
"
Pentacon SIX TL - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 6/1992
ciąg dalszy...
Pentacon six TL nie jest pozbawiony zarówno zalet jak i wad.
...
Wady:
- ciężar (z ob. standartowym i pryzmatem) około 1600 g.
- zawodny naciąg migawki (często się zacina, film był nierówno przesuwany, co powodowało częściowe nakładanie się zdjęć)
- film na płytce dociskającej leżał nierówno, co powodowało pewną nieostrość zdjęć
- przypadkowość wykonania egzemplarzy
"
Pentacon SIX TL - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 6/1992
ciąg dalszy...
Pentacon six TL nie jest pozbawiony zarówno zalet jak i wad.
...
Wady:
- ciężar (z ob. standartowym i pryzmatem) około 1600 g.
- zawodny naciąg migawki (często się zacina, film był nierówno przesuwany, co powodowało częściowe nakładanie się zdjęć)
- film na płytce dociskającej leżał nierówno, co powodowało pewną nieostrość zdjęć
- przypadkowość wykonania egzemplarzy
"
Pentacon Six
Wszyscy siedzą na twarzoksiążce, tutaj miejmy nadzieję nie zajrzą
"Ludzie, którzy nie potrzebują innych ludzi, potrzebują innych ludzi, by im okazywać, że są ludźmi, którzy nie potrzebują innych ludzi."
Terry Pratchett – Maskarada
Terry Pratchett – Maskarada