HP5 w Ultrafinie Tetenala

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, Michał Kowalski, slawoj, zladygin

Miburo
-#
Posty: 325
Rejestracja: 18 paź 2012, 06:59
Lokalizacja: Gliwice
Płeć:

HP5 w Ultrafinie Tetenala

Post autor: Miburo » 31 sty 2020, 22:16

Różne strony podają różne czasy - tym razem rozrzut jest zbyt duży, żeby cokolwiek uśrednić. Np. maasiv dev vhart dla proporcji 1:10 podaje 4,5 min, Ilford 7,5 i bądź tu mądry....czy ktoś z Was wołał w tej kombinacji i może się podzielić czasem??? Dziękuję z góry za pomoc!

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 6784
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Płeć:
Kontakt:

HP5 w Ultrafinie Tetenala

Post autor: J.A. » 31 sty 2020, 22:47

A co podaje tetenal?
Bo w jego tabelach są zwykle dwa czasy dla różnego kontrastu.
Osobiście zastosowałbym czas właśnie podany przez Tetenala.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"

Miburo
-#
Posty: 325
Rejestracja: 18 paź 2012, 06:59
Lokalizacja: Gliwice
Płeć:

HP5 w Ultrafinie Tetenala

Post autor: Miburo » 31 sty 2020, 22:57

Tetenal na swoich stronach...nie podaje nic! wszystkie dokumenty z danymi technicznymi znajdują się natomiast na Fotoimpeksie. 4,5 minuty, spróbuję tak pierwszy film, a potem się zobaczy. Chociaż szczerze mówiąc, nie mam czasu na eksperymenty i dlatego rozrobię sobie A49 i wywołam wszystko jutro. Miłego łikendu!

Miburo
-#
Posty: 325
Rejestracja: 18 paź 2012, 06:59
Lokalizacja: Gliwice
Płeć:

HP5 w Ultrafinie Tetenala

Post autor: Miburo » 31 sty 2020, 23:14

Natomiast na mass dev czasy dla innych filmów ISO400 wynoszą zasadniczo 9 minut. I raczej tego będę się trzymał. Ale najpierw...wypróbuję 5 min i 8 min na fomie 400:-)

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 6784
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Płeć:
Kontakt:

HP5 w Ultrafinie Tetenala

Post autor: J.A. » 01 lut 2020, 11:57

Tetenal jak porządna firma do swoich produktów dodaje dość szczegółowe ulotki. I HP5+ na pewno jest w nich ujęte.
Poza tym jeżeli piszemy o tym samym wywoływaczu, to ma on różne dopuszczalne stopnie rozcieńczenia.
4,5 dla hp5+ jest dla 1:10 i dla niższego gradientu. Czyli pod kondensorowy powiększalnik.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"

Miburo
-#
Posty: 325
Rejestracja: 18 paź 2012, 06:59
Lokalizacja: Gliwice
Płeć:

HP5 w Ultrafinie Tetenala

Post autor: Miburo » 02 lut 2020, 14:28

No i mamy: Foma400 w Ultrafinie tetenala, dwa pierwsze przykłady z negatywu wołanego w proporcji 1:10 i przez 5 min, dwa kolejne to ta sama proporcja ale czas wołania to 9 min.

1:10 5'
Foma400_Ultr_5min002.jpg
Foma400_Ultr_5min003.jpg
1:10 9'
Foma400_Ultr_9min002.jpg
Foma400_Ultr_9min004.jpg
Zupełnie podstawowa obróbka w PS, a wracając do mojego pytania - HP5 będę wołał jednak w czasie 9 albo 8'...

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 6784
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Płeć:
Kontakt:

HP5 w Ultrafinie Tetenala

Post autor: J.A. » 02 lut 2020, 16:37

Pomijając, że to skany negatywu, a nie powiększenia, to i tak widać.
Ogromny kontrast, utrata szczegółów w światłach i cieniach. Po wywołaniu w 9 min.
Naprawdę o to Ci chodzi w fotografii?
Oczywiście obie serie to zły przykład, bo w obu przypadkach mamy do czynienia z dodatkowym pogorszeniem tonalności, czyli lampa błyskowa na wprost.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"

Miburo
-#
Posty: 325
Rejestracja: 18 paź 2012, 06:59
Lokalizacja: Gliwice
Płeć:

HP5 w Ultrafinie Tetenala

Post autor: Miburo » 02 lut 2020, 17:42

Zgoda, że to nie są próbki reprezentatywne, musiałbym wywołać coś robionego w dzień przy w miarę normalnym świetle. Ale na negatywach, które mam naświetlone w takich warunkach chwilowo nie chcę eksperymentować. Czyli rozrabiam dla nich ID11.
Poza tym - tak, między innymi właśnie o to chodzi mi w fotografii. To są zdjęcia z koncertu garażowego, więc nie mogą być w estetyce pejzażu z parku Yosemite. Ich estetyka musi być taka, jak koncert, podczas którego zostały zrobione, czyli mocno garażowa, z przesadnymi kontrastami i ze stratą szczegółów. Lampa błyskowa też została użyta celowo, żeby osiągnąć taki efekt. Dodam, że aby zwiększyć efekt artystyczny i zbliżyć przyszłego widza do przeżyć autora, użyłem również trzech piw.
Reasumując - tak, o to mi chodzi, tak, podobają mi się:-)

A jak w ultrafinie wywołam normalnie naświetlony HP, to też pokażę. Miłej niedzieli!!!!!

ODPOWIEDZ