Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Ciemnia fotograficzna - Podzielcie się receptami wywoływaczy i efektami ich użycia z różnymi negatywami - mile widziane skany ;)

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: J.A. »

Czy możecie wpisać dostepne do kupienia negatywy, które z racji całkowitej przeźroczystości podłoża nadają się do wstępnej selekcji do wywoływania na odwrotkę?
Dzisiaj wywołałem ostatnią Scalę. Wiem, że ciągle jest Foma R100.
Ale. Oś muszę sobie znaleźć w zastępstwie.
Jakiś czas temu testowałem RR400s i Superpana 200.

Edyta podpowiedziała, że warto pokazać przykład.
Załączniki
696B3AA0-6034-496E-A77A-6F5904AFAE65.jpeg
Ostatnio zmieniony 14 lip 2019, 19:52 przez J.A., łącznie zmieniany 1 raz.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
powalos
-#
Posty: 1882
Rejestracja: 02 mar 2007, 21:42
Lokalizacja: Stęszew (pyrlandia)

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: powalos »

A próbowałeś FP4+ ? Dla mnie ma praktycznie bezbarwne podłoże. Przynajmniej w wersji "120".
Fan Pentax'a.
Awatar użytkownika
pelovsky
-#
Posty: 511
Rejestracja: 22 sie 2008, 11:52
Lokalizacja: Gdańsk stolica Kaszub

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: pelovsky »

Foma R100, szczególnie z puszki z metra, wychodzi bardzo ładnie i tanio.
Superpan w 120 jest bezbarwny, no ale to już testowałes.
Awatar użytkownika
4Rider
-#
Posty: 5997
Rejestracja: 19 kwie 2018, 12:34
Lokalizacja: Warmia
Kontakt:

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: 4Rider »

Chyba większość Rollei, a na pewno RPX 100 i RR 400S.
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est 🐺
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: J.A. »

4Rider, RPX 100 mówisz.
RR400S ma z mojego punktu widzenia nieakceptowalny kontrast jako odwrotka. Naświetlany na 100. Naświetlany na 400 to grafika kreskowa. Może gdyby go naświetlić i wywołać jak 25 to byłoby coś z niego.
powalos, no nie, nawet Acros w wersji 120 nie łapie się na slajd. A FP4+ jest jeszcze bardziej nieslajdowe.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
BW
-#
Posty: 221
Rejestracja: 30 maja 2013, 23:01
Lokalizacja: Rzeszów

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: BW »

- a może t-max 100?
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5561
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: rbit9n »

adox silvermax, aczkolwiek nie wiem, co go można zaliczyć do łatwo dostępnych.

Obrazek
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Kfaczorek
-#
Posty: 27
Rejestracja: 24 sie 2009, 19:59

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: Kfaczorek »

Kupiłem Adox Scala 50 (mają jeszcze w Fotonegatyw). Jest jeszcze produkowany Adox Scala 160.
Tutaj jest bardzo fajna strona amerykańskiego labu który robi obróbkę odwracalną masy negatywów własnym procesem:
http://www.dr5.com/blackandwhiteslide/f ... wdev1.html

A tego Adoxa 50 za chwilę prześlę do Ciebie do wywołania)
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: J.A. »

Kfaczorek, widziałem tą stronę. Niemniej dzięki za fatygę.
Każdy negatyw można wywołać na odwrotkę, jeden z lepszym inny z gorszym skutkiem. Najczęściej gorszy skutek obróbki wynika z faktu, że nie każdy negatyw wyjdzie dobrze ze swoją nominalną czułością. Najczęściej jest tak, że czułości powyżej 200 wychodzą zbyt kontrastowe. To jest problem, ale nie o niego mi tu chodzi.
Moim zdaniem największym problemem jest podłoże, jeżeli nie jest przeźroczyste, to w projekcji wygląda po prostu źle, takie brudne, zwłaszcza jak się zestawi zmiesza ze sobą slajdy z różnych filmów..
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: technik219 »

J.A. pisze: 13 lip 2019, 21:47 RR400S ma z mojego punktu widzenia nieakceptowalny kontrast jako odwrotka. Naświetlany na 100. Naświetlany na 400 to grafika kreskowa. Może gdyby go naświetlić i wywołać jak 25 to byłoby coś z niego.
Hm... To nie jest tak, że negatyw i ten sam negatyw z przeznaczeniem na slajd naświetla się tak samo, zakładając jednakową czułość. Swojego czasy wywoływałem fotonowski negatyw "Black&White 100" jak odwrotkę (niestety, był na "back grey"u" i do projekcji się nie nadawał - dla moich celów nie miało to znaczenia) i dla prawidłowego efektu musiałem go naświetlać jak 25 ASA. A "pudełkowo" miał 100 ASA.
RR 400S, został przeze mnie wszechstronnie sprawdzony i zapewniam Cię, że daleko mu do deklarowanych 400 ASA. Ja naświetlam go (jako negatyw) jak by miał 250 ASA i dopiero wtedy , przy odpowiednim wywołaniu pokazuje swoją klasę. Te 400 ASA osiąga ale w procesie dedykowanym dla konkretnego wywoływacza działającego w wysokiej temperaturze (nie pamiętam już - bodajże 27 stopni albo wyższej) i też nie dla fotografii artystycznej lub reportażowej ale wojskowej. A to inna bajka.
Lux mea lex
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: J.A. »

Ale ja o tym wiem i z moich odwróconych doświadczeń wynika, że negatywy o niższej czułości dobrze się odwracają na tej czułości, czyli generalnie od 100 w dół można naświetlać jak negatyw. Wysokie natomiast należy naświetlać sporo niżej. Ten RR400s jest dość wyjątkowy bo nawet na świetlany na 100 jako slajd daje nieakceptowalny kontrast. Superpan 200 na 100 daje normalny kontrast, a na 200 trochę za wysoki.
Nie tęsknię za wysokoczułymi slajdami, więc 100 AsA mnie satysfakcjonuje.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
zaphod
-#
Posty: 462
Rejestracja: 21 lut 2010, 20:37
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: zaphod »

A Polypan? Kontrastowy na pewno nie jest. Inna sprawa to dostępność, ale jak chwilę poszukać to bez problemu się kupi.
F100 + C33 + 45D + AF10 Super
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: J.A. »

zaphod, wybacz, ale to się do niczego nie nadaje. Kedyś dałem się wrobić w 90m puszkę.

technik219, kupiłem takie coś jak na zdjęciu, interesująca jest czułość.
Załączniki
22E8F181-A605-46FD-9DF9-40C6032EE7B4.jpeg
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
bakulik
-#
Posty: 311
Rejestracja: 08 cze 2018, 13:14
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: bakulik »

J.A. pisze: 14 lip 2019, 12:15 Ten RR400s jest dość wyjątkowy bo nawet na świetlany na 100 jako slajd daje nieakceptowalny kontrast.
To może RR80s? Też ma przezroczyste podłoże.
Pozdrawiam
Łukasz Bakuła
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Negatywy na całkowicie przeźroczystym podłożu

Post autor: technik219 »

J.A. pisze: 16 lip 2019, 19:17 technik219, kupiłem takie coś jak na zdjęciu, interesująca jest czułość.
Istotnie. Jednak "pół informacji" to nie jest "informacja" ;-)
W oryginalnej instrukcji tego materiału (Argenti-Scale - X) piszą, że materiał ten zaliczany jest do typu "zmiennoczułych", tzn. można go naświetlać z zakresie 100-800 ASA. Czułość negatywowa podana na opakowaniu jest więc jedną z wielu możliwych do ustawienia. Tę "setkę" materiał osiąga w Studionalu/15 min. Jako ciekawostkę podam, że w innych materiałach ten film jako czułość "negatywową" ma podane 200 ASA przy niezmiennych 160 ASA dla naświetleń na odwrotkę.
Dla przykładu:
D-76 (stock) 200 /9 /20 °
D-76 (stock) 400 /13,5 /20 °
HC-110 (B) 200 /5 /24 °
Ilfotec DD-X (1 + 4) 100 /16/ 20 °
Ilfotec DD-X (1 + 4) 100 /7 /20 °
Ilfotec HC (1 + 31) 200 /6,5 /20 °
Rodinal (1 + 25) 100 /6,5 /20 °
Rodinal (1 + 25) 200/8 /20 °
Rodinal (1 + 50) 100 /10 /20 °
Studional (1 + 30) 100 /8,5 /20 °
Studional (1 + 32) 100 /8,5 /20 °
TMax Dev (1 + 9) 160/17 /20 °
TMax Dev (1 + 4) 200 /8,5/ 20 °

(Zauważcie "nieścisłości" dla DDX (!!!) , Rodinalu i Studionalu. Wynikają one z różnego sposobu poruszania w trakcie obróbki. Dłuższe czasy wywoływania odnoszą się do poruszania ciągłego przez pierwszą minutę i następnie przez 5 sek. po każdej następnej minucie, natomiast krótsze do poruszania ciągłego przez pierwszą minutę i następnie przez 10 sek. po każdej kolejnej minucie. Przy takich samych rozcieńczeniach.).
W ogóle to jest sporo niejasności w odniesieniu do tego filmu. Raz podają, że ma czułość (negatywową) 100 ASA, innym razem, że 200 ASA, a znalazłem też takie coś.... 120/21 ISO...
No i ten nieszczęsny Studional podany przeze mnie na początku. W jednym źródle podają 15 min (1:31) na 100 ASA, w innym... sami widzicie - 8,5 min/100 ASA (Rozcieńczenia 1:30, 1:31 i 1:32 tylko zaciemniają sprawę).
Lux mea lex
ODPOWIEDZ