Pentax 6x7 - krzywy kadr
Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski
Pentax 6x7 - krzywy kadr
Witajcie. Chciałbym was prosić o pomoc w zdiagnozowaniu problemu, który objawia się lekko przekrzywionymi kadrami w prawo, względem tego co widoczne jest na matówce.
Dodam, że jest to mój pierwszy kontakt z tym aparatem, jestem świeżo po skompletowaniu tego zestawu i wykonaniu pierwszych rolek testowych.
Do aparatu od razu dokupiłem matówkę z kratką (z 67II) - jednak sądzę, że można ją wykluczyć jako przyczynę - instalacja została zlecona profesjonaliście, który dokonał tego na odpowiedniej aparaturze. Wykonałem również próbną rolkę opierając punkty odniesienia zarówno o linie na matówce, jak i o brzegi kadru. Wykonałem to ultradokładnie - tak by mieć pewność, że obraz w wizjerze jest idealnie prosty. Wywołane zdjęcia okazały się jednak lekko przekrzywione. Czy to możliwe, że lustro jest krzywe? Dawałoby to taki efekt? Nie mam innych pomysłów.
Ps. Kadry są przekrzywione w jednej płaszczyźnie, dającej korygować się funkcją Rotate, operując wartościami nieprzekraczającymi jednego stopnia.
Z góry dziękuję.
Dodam, że jest to mój pierwszy kontakt z tym aparatem, jestem świeżo po skompletowaniu tego zestawu i wykonaniu pierwszych rolek testowych.
Do aparatu od razu dokupiłem matówkę z kratką (z 67II) - jednak sądzę, że można ją wykluczyć jako przyczynę - instalacja została zlecona profesjonaliście, który dokonał tego na odpowiedniej aparaturze. Wykonałem również próbną rolkę opierając punkty odniesienia zarówno o linie na matówce, jak i o brzegi kadru. Wykonałem to ultradokładnie - tak by mieć pewność, że obraz w wizjerze jest idealnie prosty. Wywołane zdjęcia okazały się jednak lekko przekrzywione. Czy to możliwe, że lustro jest krzywe? Dawałoby to taki efekt? Nie mam innych pomysłów.
Ps. Kadry są przekrzywione w jednej płaszczyźnie, dającej korygować się funkcją Rotate, operując wartościami nieprzekraczającymi jednego stopnia.
Z góry dziękuję.
Pentax 6x7 - krzywy kadr
Włóż w sanki lampy taką kostkę z poziomiczką i według niej ustaw aparat dokładnie w pionie i poziomie - nie patrząc na obraz na matówce - zrób kilka fotek i wywołaj film. Zobaczysz jak wyszło. Nie mam co prawda 6x7 tylko 645N, ale i tak najbardziej podejrzewałbym źle włożoną matówkę.
Fan Pentax'a.
Pentax 6x7 - krzywy kadr
Oczywiście korzystam z poziomniczki i nie wyobrażam sobie fotografowania bez niej, ale zarazem mam z nią różne doświadczenia, mianowicie:
W dalmierzu GW690 mogłem jej w pełni ufać i nawet nie zaglądać w wizjer - równe ustawienie wg. poziomnicy zawsze oznaczało równe zdjęcie.
Natomiast w moim głównym aparacie - RZ67 wg. poziomnicy ustawiam w płaszczyźnie przód-tył i to się zgadza, jednak w płaszczyźnie lewo-prawo by zdjęcie wyszło faktycznie równe bąbelek musi odbiegać lekko w bok. Oczywiście ostatecznie sugeruje się tym co widzę na matówce i zdjęcie finalnie wychodzi proste. To zawsze było dla mnie zagadkowe, jednak nauczyłem się tego w takim stopniu, że właściwie każdy kadr wychodzi mi perfekcyjnie.
Jak się okazuje w Pentaxie jest jeszcze inaczej: tutaj również, tak jak w RZ by zdjęcie było równe na matówce poziomnica musiała mi wskazywać lekki odchyl. W czasie prób interpretowałem to jako to samo zjawisko które zachodzi w Mamiyi. Jednak jak się okazuje niestety nie. Możliwe że gdy ustawię równo według poziomnicy, wtedy na matówce będzie krzywo, ale na finalnym zdjęciu prosto. Bezsens - w każdym przypadku inaczej.
Oczywiście logika podpowiada, że to jednak matówka, ale poziomując kadr sugerowałem się zarówno liniami na siatce, jak i krawędziami kadru - czyli ramką która jest częścią korpusu, niezależną od matówki. Moja obserwacja karze mi przypuszczać, że są one względem siebie idealnie równe, co powinno oznaczać prawidłowe osadzenie matówki. Chyba, że się mylę…
Ten test z kadrowaniem jedynie według poziomnicy (bez względu na widok w wizjerze) to dobry pomysł… ale niestety problemu to jeszcze nie rozwiąże.
Dzięki za odpowiedź.
W dalmierzu GW690 mogłem jej w pełni ufać i nawet nie zaglądać w wizjer - równe ustawienie wg. poziomnicy zawsze oznaczało równe zdjęcie.
Natomiast w moim głównym aparacie - RZ67 wg. poziomnicy ustawiam w płaszczyźnie przód-tył i to się zgadza, jednak w płaszczyźnie lewo-prawo by zdjęcie wyszło faktycznie równe bąbelek musi odbiegać lekko w bok. Oczywiście ostatecznie sugeruje się tym co widzę na matówce i zdjęcie finalnie wychodzi proste. To zawsze było dla mnie zagadkowe, jednak nauczyłem się tego w takim stopniu, że właściwie każdy kadr wychodzi mi perfekcyjnie.
Jak się okazuje w Pentaxie jest jeszcze inaczej: tutaj również, tak jak w RZ by zdjęcie było równe na matówce poziomnica musiała mi wskazywać lekki odchyl. W czasie prób interpretowałem to jako to samo zjawisko które zachodzi w Mamiyi. Jednak jak się okazuje niestety nie. Możliwe że gdy ustawię równo według poziomnicy, wtedy na matówce będzie krzywo, ale na finalnym zdjęciu prosto. Bezsens - w każdym przypadku inaczej.
Oczywiście logika podpowiada, że to jednak matówka, ale poziomując kadr sugerowałem się zarówno liniami na siatce, jak i krawędziami kadru - czyli ramką która jest częścią korpusu, niezależną od matówki. Moja obserwacja karze mi przypuszczać, że są one względem siebie idealnie równe, co powinno oznaczać prawidłowe osadzenie matówki. Chyba, że się mylę…
Ten test z kadrowaniem jedynie według poziomnicy (bez względu na widok w wizjerze) to dobry pomysł… ale niestety problemu to jeszcze nie rozwiąże.
Dzięki za odpowiedź.
Pentax 6x7 - krzywy kadr
Poziomice przód - tył, prawo - lewo, odchylenie 1 stopnia...
Ludzie, czy Wy macie jeszcze jakąkolwiek frajdę z fotografowania?
Ludzie, czy Wy macie jeszcze jakąkolwiek frajdę z fotografowania?
====================================================================
Mamiya i Pentaxy.
Nie każde zdjęcie jest fotografią, tak jak nie każdy facet z widłami jest Neptunem.
http://vitowerner.com
Mamiya i Pentaxy.
Nie każde zdjęcie jest fotografią, tak jak nie każdy facet z widłami jest Neptunem.
http://vitowerner.com
Pentax 6x7 - krzywy kadr
Czy mam przez to rozumieć, że nie mogę czerpać frajdy z fotografii architektury, w której idealnie proste linie są kluczowe dla wykonania satysfakcjonującego mnie zdjęcia?
Mnie pociąga taka fotografia, w której proces jest powolny i przemyślany - na każde zdjęcie poświęca się kilka, czy kilkanaście minut. Mimo to nie twierdzę, że portreciści czy fotografowie sportu nie czerpią przyjemności ze swoich dziedzin.
Pentax 6x7 - krzywy kadr
krzywe lustro dawałoby nieostry obraz w wizjerze, lub ogólny problem z ostrością.
a czy w wizjerze zauważasz, żeby matówka była krzywa?
ewentualnie zrób jeszcze taki test, oczywiście o ile to możliwe w tym modelu. nie zakładaj filmu do aparatu, zamiast niego użyj kalki technicznej z wydrukowaną (narysowaną) kratką. narysuj na ścianie grubą kreskę, ustaw aparat na statywie tak, żeby gruba kreska pokrywała się z linią na matówce, następnie przy otwartej komorze filmu otwórz migawkę w reżymie B (lub T) i zablokuj spust, pzyjrzyj się czy linia na kalce jest równo z kratką. przy okazji czy wszystko jest ostro i tak dalej.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Pentax 6x7 - krzywy kadr
Jeśli masz siatkę na matówce (to podstawa) to powieś jakis pion, ustaw aparat do siatki i sprawdź co pokazuje założoną libelka.
Mam libelkę za kilkadziesiąt zl , mam chińską za parę i nie pokazują tego samego
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
Pentax 6x7 - krzywy kadr
Obstawiam obrócona matówka w osi. Po prostu.
NRD pisze o jednym stopniu, jeżeli matówka ma luzu z każdej strony 0,1 mm (a pewnie ma większy) to bez problemu takie jej skręcenie jest możliwe. Być może skręcona jest sama matówka w swojej oprawce, zakładam, że podobnie jak w dużych Mamiyach, matówka jest w metalowej ramce.
NRD pisze o jednym stopniu, jeżeli matówka ma luzu z każdej strony 0,1 mm (a pewnie ma większy) to bez problemu takie jej skręcenie jest możliwe. Być może skręcona jest sama matówka w swojej oprawce, zakładam, że podobnie jak w dużych Mamiyach, matówka jest w metalowej ramce.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Pentax 6x7 - krzywy kadr
ja mam cztery kostki (2x2D i 2X3D) wsuwane w sanki lampy i każda ma jakiś odchył, także tego.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Podplukovník William "Bill" Kilgore
zemsta toxycznego fotomutanta flickr
Pentax 6x7 - krzywy kadr
A ja jakbym nie celował, to z reguły jest cuś do prostowania
... porque las tribus condenadas a cien años de soledad ya no tienen una segunda oportunidad en la tierra.
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
galería -> https://www.flickr.com/photos/4rider <- fsociety -> yelp 2000 -> ∞ homo homini lupus est
Pentax 6x7 - krzywy kadr
Dzięki, w wolnej chwili mam zamiar podejmować kolejne testy.rbit9n pisze: ↑08 lip 2019, 11:25krzywe lustro dawałoby nieostry obraz w wizjerze, lub ogólny problem z ostrością.
a czy w wizjerze zauważasz, żeby matówka była krzywa?
ewentualnie zrób jeszcze taki test, oczywiście o ile to możliwe w tym modelu. nie zakładaj filmu do aparatu, zamiast niego użyj kalki technicznej z wydrukowaną (narysowaną) kratką. narysuj na ścianie grubą kreskę, ustaw aparat na statywie tak, żeby gruba kreska pokrywała się z linią na matówce, następnie przy otwartej komorze filmu otwórz migawkę w reżymie B (lub T) i zablokuj spust, pzyjrzyj się czy linia na kalce jest równo z kratką. przy okazji czy wszystko jest ostro i tak dalej.
Dlatego właśnie poziomnica służy mi jedynie do ogólnej orientacji - przede wszystkim sugeruje się siatką na matówce.
J.A. pisze: ↑08 lip 2019, 11:59 Obstawiam obrócona matówka w osi. Po prostu.
NRD pisze o jednym stopniu, jeżeli matówka ma luzu z każdej strony 0,1 mm (a pewnie ma większy) to bez problemu takie jej skręcenie jest możliwe. Być może skręcona jest sama matówka w swojej oprawce, zakładam, że podobnie jak w dużych Mamiyach, matówka jest w metalowej ramce.
Ta matówka jest z wersji 67II, gdzie już stosowano takie ramki jak w RZ67, jednak należało ją z niej wyjąć by pasowała do starej 6x7.
Matówka była zakładana przez pana Adamczyka do którego mam zaufanie, przez co cieżko mi przyjąć wersję o krzywej matówce - choć wydaje się logiczna i nie wykluczam jej. Swoją drogą spędziłem właśnie pół godziny na rozmowie z nim - okazuje się, że Pentax ma śruby do regulacji lustra, również tam może leżeć problem. Tak czy inaczej w wolnej chwili przyjrzę się dokładnie zarówno matówce jak i lustrze.
Dzięki za zainteresowanie!
Pentax 6x7 - krzywy kadr
rbit9n, już napisał, a ja to potwierdzę. Położenie lustra determinuje ostrość, a nie skręcenie obrazu.
Rozumiem, że problem Twojego P67, to skręcenie osiowe obrazu w stosunku do tego co widzisz na matówce. Napisałeś, że wystarczy obrócić obraz w PS o mniej niż stopień,
Więc, albo matówka jest skręcona, albo okno formatowe, w grę wchodzą tylko te dwie możliwości.
Tym bardziej, że matówka była adoptowana. To jest pierwszy podejrzany i nie ma tu do rzeczy fakt, czy ufasz mechanikowi, czy nie.
Weź laserową żyroskopową poziomicę. Strzel na ścianie czerwoną kreskę i metodą rbit9na połóż kalkę i zobacz, czy to co widzisz na kalce pokrywa się z tym co widzisz na matówce. Obstawiam, że jak zrobisz poziom na kalce, to na matówce nie będziesz go miał.
Rozumiem, że problem Twojego P67, to skręcenie osiowe obrazu w stosunku do tego co widzisz na matówce. Napisałeś, że wystarczy obrócić obraz w PS o mniej niż stopień,
Więc, albo matówka jest skręcona, albo okno formatowe, w grę wchodzą tylko te dwie możliwości.
Tym bardziej, że matówka była adoptowana. To jest pierwszy podejrzany i nie ma tu do rzeczy fakt, czy ufasz mechanikowi, czy nie.
Weź laserową żyroskopową poziomicę. Strzel na ścianie czerwoną kreskę i metodą rbit9na połóż kalkę i zobacz, czy to co widzisz na kalce pokrywa się z tym co widzisz na matówce. Obstawiam, że jak zrobisz poziom na kalce, to na matówce nie będziesz go miał.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Pentax 6x7 - krzywy kadr
Moja wątpliwość wobec teorii mówiącej o niewłaściwym wypozycjonowaniu matówki nie wynikała z bezgranicznego zaufania do mechanika, lecz z obserwacji. Ten pozornie niewielki, jednostopniowy odchył jest jednak na tyle duży, że daje się bez problemu zaobserwować już na negatywie - czyli klatce niewiele większej od matówki. Wobec czego również skrzywienie matówki względem korpusu powinno dać się zaobserwować gołym okiem - podczas gdy mimo szczerych chęci nie potrafiłem dostrzec jakiejkolwiek nieprawidłowości - matówka jawiła mi się jako perfekcyjnie wypozycjonowana. Ta rozbiezność wydawała mi się nielogiczna, mimo iż naprawdę chciałem by problemem okazała się jedynie matówka…
Lecz niestety miałem rację. Przed chwilą nareszcie przyjrzałem się korpusowi i okazuje się, że lustro jest zwichrowane - teraz nie mam wątpliwości, ponieważ brak symetrii jest ewidentny. Wysyłam zdjęcie - zwróćcie uwagę na przebieg dolnej krawędzi lustra względem linii poniżej, będącej częścią korpusu. Na żywo widać to jeszcze wyraźniej niż na zdjęciu.
Teraz tylko pluję sobie w brodę, że wcześniej tego nie zauważyłem. Rano zadzwonię do pana Adamczyka. Boje się, że jest to sytuacja bez wyjścia…
Jeszcze raz dzięki za chęć pomocy!
Lecz niestety miałem rację. Przed chwilą nareszcie przyjrzałem się korpusowi i okazuje się, że lustro jest zwichrowane - teraz nie mam wątpliwości, ponieważ brak symetrii jest ewidentny. Wysyłam zdjęcie - zwróćcie uwagę na przebieg dolnej krawędzi lustra względem linii poniżej, będącej częścią korpusu. Na żywo widać to jeszcze wyraźniej niż na zdjęciu.
Teraz tylko pluję sobie w brodę, że wcześniej tego nie zauważyłem. Rano zadzwonię do pana Adamczyka. Boje się, że jest to sytuacja bez wyjścia…
Jeszcze raz dzięki za chęć pomocy!
Pentax 6x7 - krzywy kadr
Przecież lustro się chowa przed zrobieniem zdjęcia, jaki może mieć więc wpływ na finalny obraz (skrzywiony) na filmie. Podobnie matówka, nawet jeśli jest skrzywiona, to na filmie obraz nie będzie skrzywiony. Nie rozumiem waszych rozważań.
Pentax 6x7 - krzywy kadr
Ano taki, że przed zrobieniem zdjęcia kadrujemy na matówce i jest prosto. A na filmie już nie jest prosto. Czyli ustawiamy źle w stosunku do tego co będzie na filmie.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"