Praktica L i rozterki debila

Aparaty tradycyjne - Informacje i problemy z Waszym sprzętem. Bez względu na format - zapraszamy

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

debil
-#
Posty: 1
Rejestracja: 25 maja 2018, 11:16

Praktica L i rozterki debila

Post autor: debil »

Dzień dobry,
właśnie przyszła do mnie zamówiona Praktica L i okazało się, że nie znam się na fotografii nic a nic. Po zakupie dowiedziałem się, że aparat nie posiada światłomierza. Jak więc robić nim zdjęcia? Na czuja? Mam do nieg obiektyw heliosa 44m-4 ze zdechłego Zenita12xp. Czy jeśli będę ustawiał światło na czuja na obiektywie, to zmiana wartości coś w ogóle da, czy ten aparat po prostu strzela wszystko na jednym świetle? Druga sprawa, to gniazdo baterii w tym aparacie. Rozkręciłem go, a w środku pusto. Nawet nie ma blaszek na baterię w gnieździe. Czy to normalne?
Debil
Ps Jestem debilem Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
powalos
-#
Posty: 1895
Rejestracja: 02 mar 2007, 21:42
Lokalizacja: Stęszew (pyrlandia)

Praktica L i rozterki debila

Post autor: powalos »

debil, w tym modelu nie ma baterii. To aparat całkowicie mechaniczny. Do działania prąd mu niepotrzebny. Dopiero model LB miał światłomierz, a korpus był ten sam więc zapewne konstruktorzy przewidzieli miejsce pod ewentualną baterię. A filmy możesz naświetlać bez swiatłomierza wykorzystując regułę "słonecznej 16-tki". Info znajdziesz np. tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Regu%C5%8 ... 6%E2%80%9D
Nomad
-#
Posty: 1069
Rejestracja: 14 sie 2015, 22:28
Lokalizacja: Kraków

Praktica L i rozterki debila

Post autor: Nomad »

Praktica L światłomierza nie miała. Ot taki uproszczony model. Ma natomiast domykanie przesłony na kołek, więc zmieniając światło na obiektywie, zmieniasz je dla ekspozycji. To z resztą łatwo stwierdzić, wkręć obiektyw ustaw czas 1 sek i f16. Przymyka się? jeżeli nie, to masz padnięty albo korpus albo obiektyw.