Kodak 2302

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

jocker
-#
Posty: 45
Rejestracja: 02 sty 2017, 12:32

Kodak 2302

Post autor: jocker »

Witam wszystkich mam film jak w temacie i rodinala R09. Czy może ktoś poratować czasami wołania dla tej kombinacji. Chciałbym w 1+25. Jeśli jest to na forum z góry przepraszam ale nie udało mi się znaleźć.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Kodak 2302

Post autor: technik219 »

Prąciem bardzo (będzie dla 1:50 ale to żaden problem - skrócisz czasy o połowę):

* Dla motywów o wyrównanym kontraście (np. krajobraz w dzień pochmurny) należy ten film naświetlać jak 6 ASA i wywoływać w R-09 (1:50) 20 min.
* Dla motywów o nieco podwyższonym kontraście (opieram się na zdjęciach testowych letniego krajobrazu około godz. 15/16) najlepszy wynik daje naświetlenia na 3 ASA i wywołanie w 15 min (R-09 1:50).

Wywołanie 1:25 a 1:50... Jest to materiał o podwyższonej kontrastowości (materiał barwoślepy, czuły w zasadzie tylko na widmo niebieskie przez co w swojej charakterystyce zbliżony raczej do mikrofilmu Foton Super Orto jednak bardziej "elastyczny" jeśli chodzi o naświetlenie i obróbkę) więc nie traktowałbym go rozcieńczeniem 1:25. Bardziej rozsądne będzie wywołanie 1:50.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Kodak 2302

Post autor: J.A. »

Super Orto jak nazwa wskazuje był ortochromatyczny. Barwoślepy był Mikrofilm pozytywowy. To tak na marginesie.
jocker
-#
Posty: 45
Rejestracja: 02 sty 2017, 12:32

Kodak 2302

Post autor: jocker »

Dzięki film naświetlałem jako 3 ASA. Więc 1+50 i 15 minut. Wyszło całkiem fajnie Dzięki :)
Załączniki
img052.jpg
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Kodak 2302

Post autor: technik219 »

J.A. pisze: Super Orto jak nazwa wskazuje był ortochromatyczny. Barwoślepy był Mikrofilm pozytywowy. To tak na marginesie.
No wyobraź sobie, że wiem, że Super Orto był ortochromatyczny. Sens mojego porównania sprowadzał się do tego, co określa się "charakterem obrazu", czyli kontrastowość, ziarnistość, ostrość itp. Wyobraź sobie również, choć to nie jest łatwa sprawa, że znam również mikrofilm pozytywowy. Nie umieściłem go w moim porównaniu bo nie używałem go jako materiału zdjęciowego. Super Orto natomiast jeszcze mam i takowe porównanie z K 2302 zrobiłem. I rzeczywiście okazał się o wiele mniej elastyczny w naświetlaniu i obróbce.
Jeśli byłeś w wojsku to wiesz zapewne, że nazwy są czasami mylące. Bowiem wojskowa definicja chlebaka brzmi: "chlebak, jak sama nazwa wskazuje, służy do noszenia granatów".
:-P
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Kodak 2302

Post autor: J.A. »

materiał barwoślepy, czuły w zasadzie tylko na widmo niebieskie przez co w swojej charakterystyce zbliżony raczej do mikrofilmu Foton Super Orto
Wiesz to zdanie jakby przeczy temu co piszesz teraz. Wiem, że wiesz co to Orto, wiem że wiesz co to Mikrofilm pozytywowy. Ale....
Mikrofilm pozytywowy zgodnie z dokumentacją, był materiałem i kreskowym i półtonowym. Robiłem nim reprodukcje dokumentów typu druki i rysunki techniczne, ale teżrobiłem na nim stykowo półtonowy slajdy cz-b. Jako materiał zdjęciowy nadaje się tak samo źle/dobrze, jak tematówy Kodak. Czułość też ma podobną.
Zresztą w obu przypadkach i mikrofilm Fotonu i Kodak są przeznaczone do tego samego i są po prostu oblane podobną emulsją podobną jak na materiałach pozytywowy.
Jocker, jak masz więcej tego materiału to sprubuj go wywowłać w normalnym wywoływaczu do papierów. 1,5-2,5 min.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Kodak 2302

Post autor: technik219 »

J.A. pisze: Zresztą w obu przypadkach i mikrofilm Fotonu i Kodak są przeznaczone do tego samego i są po prostu oblane podobną emulsją podobną jak na materiałach pozytywowy.
Otóż w tym momencie Cię zaskoczę. Może są to materiały do "tego samego", ale zachowują się już nie tak samo. O ile Kodaka 2302 można naświetlać w zakresie od 0,7 do 12 ASA i dobierając odpowiednio czas wywoływania można z tak naświetlonych klatek pokusić się o zrobienie odbitek (najlepsze wyniki, to jak podałem Koledze: 3 i 6 ASA). Podobny manewr z Super Orto już nie wychodzi. Produkt Fotonu osiąga max. 3 ASA i jest "czułość" jedynie sensowna.
Poniżej wrzucam testy K 2302. Skan bez obróbki jako b&w slajd/16 bit. (spłaszczony do 8 bit, zmniejszony dla potrzeb forum).
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10067
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Kodak 2302

Post autor: J.A. »

No Ok. Takich testów nie robiłem, więc mnie masz. Ale nie robiłem, bo zwykłem na budowę piasek wozić ciężarówką, a na wakacje osobówką, tudzież pociągiem/autokarem/samolotem. Więc nie robię zdjęć na materiałach do wykonywania kopi.
ODPOWIEDZ