Bardzo długie naświetlanie - porady

Problemy z doborem materiału, naświetlaniem w ciężkich warunkach.

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Awatar użytkownika
uhupower
-#
Posty: 4
Rejestracja: 06 maja 2011, 21:58
Lokalizacja: polska

Bardzo długie naświetlanie - porady

Post autor: uhupower »

Witam,

Jakie filmy polecilibyście do bardzo długich ekspozycji - rzędu kilkudziesięciu minut. Będe stosował filtr ściemniający (B+W ND 3.0 1000x). Interesuje mnie uzyskanie jak największej ilości szczegółów. Producenci niektórych błon sugerują aby nienaświetlać dłużej niż np 120 sek itp.

Jak wygląda sprawa pomiaru czasu ekspozycji i jak uwzględnić efekt schwarzschilda - czy jest to bardzo ważne?

Zastanawiam się nad Neopanem 100 Acros - producent sugeruje przy nświetlaniu 120 sek. - 1000 sek zwiększenie x0.5 czasu ekspozycji
i Delta 100 - tutaj producent sugeruje powyżej 35sek wydłużyć x7,5 nie chcę stać pół dnia pilnując aparatu :)

Wiem że wszystko dopiero wyjdzie w praktyce po wywołaniu masy filmów ale przez rozpoczęciem pytam może macie w tym tamecie doświadczenie.
Awatar użytkownika
nord
-#
Posty: 1587
Rejestracja: 04 mar 2009, 21:24
Lokalizacja: faceci są z marsa
Kontakt:

Post autor: nord »

nie mam doświadczenia w tej dziedzinie.. ale przeczytałem kiedyś ze na długie czasy najlepsza jest fuji velvia.. pozdrawiam
Awatar użytkownika
uhupower
-#
Posty: 4
Rejestracja: 06 maja 2011, 21:58
Lokalizacja: polska

Post autor: uhupower »

dzięki nord,
ale na pozytywowe przyjdzie czas :) narazie chciałbym zacząć z negatywem czarno białym - zapomniałem określić.
Awatar użytkownika
przemur
-#
Posty: 498
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: przemur »

nord pisze:nie mam doświadczenia w tej dziedzinie.. ale przeczytałem kiedyś ze na długie czasy najlepsza jest fuji velvia.. pozdrawiam
Jeśli dobrze pamietam, dotyczy to Velvi 100 (i chyba Provii tez, ale nie dam sobie reki uciac). Velvia 50 ma znacznie większą korekcję efektu Schwarzschilda (o czym sie kiedyś bolesnie przekonalem). Wszystko w materiałach informacyjnych Fuji. :)

Z filmow czarno-bialych wygrywa zdecydowanie Neopan... Ogolnie - Fuji jest w tej domenie chyba nie do pobicia.

Z tanszych materialow - calkiem nie najgorzej spisuja sie Adoxy/Efke.

EDIT: Tak jeszcze poszperałem, wygląda że TMax 100 też nie jest zły - http://www.kodak.com/global/en/professi ... /f4016.pdf - przy 100s wg światłomierza korekcja jest (tylko) na 200s.
Ostatnio zmieniony 15 maja 2011, 20:35 przez przemur, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2326
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

Re: Bardzo długie naświetlanie - porady

Post autor: mrek »

Przy okazji mam pytanie: naświetlał ktoś długo Shanghai GP3 100?
od 24x36 po 18x24 + szkiełko i oko
Awatar użytkownika
figureliusz
-#
Posty: 821
Rejestracja: 18 gru 2008, 15:44
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: figureliusz »

Na marginesie.
Można sobie pozwolić naświetlić klatkę nominalnie +1 i +2 dla testów.
Ale jak czas naświetlania to 30 minut?
dodatkowo 3 godziny :)
MirekM
-#
Posty: 81
Rejestracja: 18 mar 2010, 20:41
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: MirekM »

Rollei Retro 100 naświetlałem pinholem w granicach 40min.
http://www.aparaty.tradycyjne.net/foto,35961.html
Ostatnio zmieniony 16 maja 2011, 18:59 przez MirekM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
temol
-#
Posty: 211
Rejestracja: 18 cze 2008, 14:14
Lokalizacja: Kraków

Post autor: temol »

Używam B+W ND 3.0 (110). W połączeniu z velvią (w moim przypadku) niestety pojawia się zafarb. O ile dobrze pamiętam w stronę magenty. Wygląda na to, że taki super neutralny ten filtr nie jest.
Jeżeli chodzi o negatywy cz-b, to do długich ekspozycji głównie używam trixa i HP5. Pewnie, że wygodniej byłoby z czymś mniej czułym, ale właśnie te filmy mam najczęściej w aparacie i nie chce mi się kombinować. W słoneczny dzień jestem w stanie naświetlać 1-2 minuty (to już po uwzględnieniu efektu schwarzschilda).


Tutaj skan, tak poglądowo - ok 2 minuty na trix.

A tutaj masz wątek o filmach i efekcie pana S.

T.
Awatar użytkownika
technik219
-#
Posty: 3353
Rejestracja: 13 lut 2011, 20:15
Lokalizacja: ze wsi

Post autor: technik219 »

temol pisze:Używam B+W ND 3.0 (110). W połączeniu z velvią (w moim przypadku) niestety pojawia się zafarb. O ile dobrze pamiętam w stronę magenty. Wygląda na to, że taki super neutralny ten filtr nie jest.
To nie filtr, tylko właściwość filmu barwnego. Bardzo długie naświetlania zawsze wymagają zastosowania filtra korekcyjnego. Czyżbyś o tym nie wiedział? Po prostu zapomniałeś ;-)
Lux mea lex
Awatar użytkownika
temol
-#
Posty: 211
Rejestracja: 18 cze 2008, 14:14
Lokalizacja: Kraków

Post autor: temol »

technik219 pisze:Bardzo długie naświetlania zawsze wymagają zastosowania filtra korekcyjnego. Czyżbyś o tym nie wiedział? Po prostu zapomniałeś ;-)
Doskonale o tym wiem :). I moim zdaniem to nie kwestia filtrów korekcyjnych.
Cyfrowcy też o tym piszą:
http://www.talkphotography.co.uk/forums ... ?p=3677093
http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... ?p=2155313

Jak zauważyłem ten problem, to zacząłem szukać po necie, i na kilku forach znalazłem informację, że nd110 tak już ma.

T
Ostatnio zmieniony 29 maja 2011, 09:32 przez temol, łącznie zmieniany 1 raz.
jdas
-#
Posty: 25
Rejestracja: 08 cze 2011, 14:21
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: jdas »

Z barwnych filmów najdłużej wytrzymuje Provia (120 sekund) i 64T (o ile pamiętam około 5 minut). Przy dłuższych czasach będą zafałszowania barw. Dla czarno-białych problemu nie ma ale w zasadzie powyżej sekundy już trzeba wydłużać (czasem sporo). Nawet rzędu 10x przy czasach 10 minut. Czyli zamiast 10 minut naświetlasz 100 minut. Przy takich czasach musisz uważać na drgania statywu wywołane np. przez przejeżdżające samochody. Z tym będą największe problemy.
LD
-#
Posty: 458
Rejestracja: 20 kwie 2009, 11:43

Bardzo długie naświetlanie - porady

Post autor: LD »

Czy naświetlanie błony np. 10x po 1 sekundzie spowoduje takie samo zaczernienie błony jak przez 1 x przez 10 sekund? Jak to ma się do efektu Schwarzschilda?
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10015
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Bardzo długie naświetlanie - porady

Post autor: J.A. »

LD pisze: Czy naświetlanie błony np. 10x po 1 sekundzie spowoduje takie samo zaczernienie błony jak przez 1 x przez 10 sekund?
Nie. Z zasady powinno być słabsze, ale...
LD pisze: Jak to ma się do efektu Schwarzschilda?
Nijak. Każdy materiał reaguje inaczej.

Gdyby świat był idealny, to 10*1 < od 10.
Ale świat nie jest idealny, a każdy rodzaj emulsji inaczej zachowuje się przy długich i krótkich czasach ekspozycji. Sama definicja długiego/krótkiego czasu też się zmienia. Jeżeli 1 s jest czasem długim dla filmu, to jest to czas krótki dla papieru.
Stąd odpowiedź na pytanie którego nie zadałeś będzie brzmiała:
Należy sprawdzić empirycznie.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
LD
-#
Posty: 458
Rejestracja: 20 kwie 2009, 11:43

Bardzo długie naświetlanie - porady

Post autor: LD »

W takim razie uzupełniam pytanie o konkretny materiał a mianowicie o Fomę100 i pytam czy ktoś doświadczalnie sprawdził ten temat.
Awatar użytkownika
mrek
-#
Posty: 2326
Rejestracja: 07 mar 2007, 03:17
Lokalizacja: Kraków

Bardzo długie naświetlanie - porady

Post autor: mrek »

LD pisze: W takim razie uzupełniam pytanie o konkretny materiał a mianowicie o Fomę100 i pytam czy ktoś doświadczalnie sprawdził ten temat.
Minęło 452423546735 chwil od zadanie pytania ale co tam, odpowiem.

Ja z racji używania szitek 6,5x9 przy starych i ciemnych obiektywach LF naświetlam Fomę w/g tabeli znalezionej w sieci.
Przy zmierzonym czasie 59 sek naświetlałem 16 minut. Wyszło. Było nudno ale za to ludzi nie ma w kadrze.
ODPOWIEDZ