ID-11/Perceptol 1+3. Co da rozcieńczenie?

Ciemnia fotograficzna - Podzielcie się receptami wywoływaczy i efektami ich użycia z różnymi negatywami - mile widziane skany ;)

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Miburo
-#
Posty: 318
Rejestracja: 18 paź 2012, 06:59
Lokalizacja: Gliwice

ID-11/Perceptol 1+3. Co da rozcieńczenie?

Post autor: Miburo »

Jerzy23, dzięki za oświecenie, biografia i metody pracy selgado (jak i wielu innych) są golnie dostępne, film też widziałem. Co nie zmienia faktu, że mając taki budżet operacyjny i takie możliwości zatrudniania asystentów, korzystanie z cyfry uważam za pomyłkę. Ogólnie korzystanie z cyfry uważam za pomyłkę;-)
Jerzy23
-#
Posty: 248
Rejestracja: 05 cze 2015, 19:23
Lokalizacja: Poznań

ID-11/Perceptol 1+3. Co da rozcieńczenie?

Post autor: Jerzy23 »

Miburo pisze:Jerzy23, dzięki za oświecenie, biografia i metody pracy selgado (jak i wielu innych) są golnie dostępne, film też widziałem. Co nie zmienia faktu, że mając taki budżet operacyjny i takie możliwości zatrudniania asystentów, korzystanie z cyfry uważam za pomyłkę. Ogólnie korzystanie z cyfry uważam za pomyłkę;-)
Ta "pomyłka" Salgado ma kilka przyczyn.
Jedną z nich jest zaprzestanie produkcji TXP 120 i 135 przez Kodaka oraz problemy z filmami na lotniskach w naszych porąbanych czasach. 2 tyg. temu wracałem z Bliskiego Wschodu przez Stambuł i też jaja były jak chciałem żeby sprawdzili mi naświetlone filmy inaczej niż przez maszynę x-ray.

Kolejna sprawa to sponsoring. Projekty Salgado kosztują już tyle, że musi być jakiś strategiczny partner. Kiedyś był nim Kodak, a teraz jest Canon. Więc Salgado używa sprzętu swojego sponsora. Inna kwestią jest to, że gość jest zdaje się koło 70, wiec taszczenie kilku aparatów i setek rolek filmu może już nie być optymalne.
jerzywierzbicki.com
m_arcin
-#
Posty: 62
Rejestracja: 18 lut 2017, 10:28
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

ID-11/Perceptol 1+3. Co da rozcieńczenie?

Post autor: m_arcin »

Miburo pisze: m_arcin: do jakiego koreksu wlewasz 1 litr wołając 4x5? Jeżeli masz np. jobo na 6 szitek 4x5 to spokojnie wlewasz do niego wybrany roztwór, 1:1, 1:9, tak jak podaje producent. tylko nie 1 litr, a trochę więcej, zależnie od rodzaju koreksu właśnie.
W patersonie na 3x135/2x120 z MOD54. Tam litr kryje sześć szitek, ale wołam po cztery bo nie lubię się bawić we wkładanie sześciu ramek na tej wkładce, to po pierwsze, a po drugie kiedyś znalazłem informację, że cztery szitki mają podobną powierzchnię co jeden 135/36. To ułatwiało panowanie nad zużyciem wywoływacza. Jeżeli zacznę robić wołanie "one-shot", to pewnie się przerzucę na ładowanie po sześć ramek na raz.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

ID-11/Perceptol 1+3. Co da rozcieńczenie?

Post autor: J.A. »

m_arcin, a nie lepiej sobie samemu policzyć co jaką powierzchnię zajmuje niż ufać innym (głupim obliczeniom)?
4x25x5x25=12500 mm2
36x24x36=31104 mm2
31104/12500=2,48
Czyli jeden film małoobrazkowy to 2,5 arkusza 4x5 inch, a nie jeden film 135 to 4 szitki 4x5".
Przyjmuje się, że 2 filmy 135=2 filmy 120=6 szitek 4x5"
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
m_arcin
-#
Posty: 62
Rejestracja: 18 lut 2017, 10:28
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

ID-11/Perceptol 1+3. Co da rozcieńczenie?

Post autor: m_arcin »

Wziąłem to z karty Kodaka D76:
https://people.ok.ubc.ca/creative/Darkr ... dakD76.pdf
Tam gdzieś jest napisane, że galon wywoływacza (uzupełnianego, ale to nie ma znaczenia w przypadku porównania formatów chyba) starcza na 120 filmów 135, albo 480 szitek 4x5. W innym miejscu stoi, że 1x 135-36 = 1x szitka 8x10 ( wydaje mi sie że to 4x wieksza powieszchnia niż 4x5 ). Nie przyszło mi nigdy do głowy podważać tych danych. Może oni biorą pod uwagę nie tylko powieszchnię obrazu w filmie 135, która się równa 36x24, ale również przerwy między zdjęciami i powieszchnię marginesów z perforacją na ząbki w aparacie, stąd inne dane? Nie wiem, ale sądziłem, że takim informacjom można zaufać. Fakt że nie widziałem w innych kartach innych wywoływaczy danych dla szitek, tylko od kliszy od 135 do 220 nie pozwolił na konfrontację z innymi źródłami, ale żeby kodak wprowadzał w błąd?

EDIT: Niemieckiego nie znam, ale cyferki mają takie same i dane się pokrywają
http://www.fotofachversand.at/pdf/Kodak ... eitung.pdf
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10034
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

ID-11/Perceptol 1+3. Co da rozcieńczenie?

Post autor: J.A. »

Noo trudno dyskutować z materiałami żółtego giganta, ale ja wolę matematykę ;-)
Marginesy nie zużywają wywoływacza (w minimalnym stopni), natomiast mają swój udział w zużywaniu utrwalacza, wybielacza w procesie negatywowym i wywoływacza barwnego w procesie odwracalnym.
Ale żeby być uczciwym w stosunku do wszystkich. To wydajność wywoływaczy Kodak też dość mocno zaniża. Są dowody, że w litrze D-76 można spokojnie wywołać 15 filmów, nie 10. Mam kolegę ciemniaka, który u mnie rotacyjnie wywołuje 20 w litrze. Ja używam Xtola i też mogę powiedzieć że jest wydajniejszy niż Kodak podaje.
Wynika to zapewne z zabezpieczenia się firmy przed ewentualnymi reklamacjami.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
m_arcin
-#
Posty: 62
Rejestracja: 18 lut 2017, 10:28
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

ID-11/Perceptol 1+3. Co da rozcieńczenie?

Post autor: m_arcin »

I tu naturalnie pojawia się kolejny powód dla którego wole jednorazowe strzały. 1,5 szitki to jest różnica, ale znacznie mniejsza niż to, że w stocku id-11 liczyłem 4 szitki jako jedno użycie. Przy 8 wołaniu to już różnica 12 ramek. Czyli sporego niedowołania dla ostatnich. Z drugiej strony zaniżanie ilości filmów i zawyżanie powierzchni znosi się wzajemnie i chyba dlatego nie widzę, żeby moje ostatnie negatywy były w jakimś stopniu gorsze od pierwszych. Tak czy siak mam dosyć takich dylematów, pamiętania i liczenia, więc przerzucam się na 1+3. Wolę wołać 10-13 minut dłużej, ale zawsze mieć świeży roztwór.
Nomad
-#
Posty: 1069
Rejestracja: 14 sie 2015, 22:28
Lokalizacja: Kraków

ID-11/Perceptol 1+3. Co da rozcieńczenie?

Post autor: Nomad »

J.A. pisze: Marginesy nie zużywają wywoływacza (w minimalnym stopni), natomiast mają swój udział w zużywaniu utrwalacza, wybielacza w procesie negatywowym i wywoływacza barwnego w procesie odwracalnym.
Ja bym założył, że jednak coś tam zużywają - na negatywach typu T-Max, Delta masz marginesy dosyć gęsto pozaświetlane numeracją, kodami itp. Zbierze się tego pewnie na 2-3 klatki z przeciętnym kryciem.
A jeżeli mamy cały negatyw zużyty na fotografowanie gwiazd? Różnica robi się znacząca...
m_arcin
-#
Posty: 62
Rejestracja: 18 lut 2017, 10:28
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

ID-11/Perceptol 1+3. Co da rozcieńczenie?

Post autor: m_arcin »

Nomad pisze: Ja bym założył, że jednak coś tam zużywają
Tak, ale matematyka nie kłamie. 2,5 a 4 to jednak spora różnica. Żeby tę różnicę uzasadnić musieliby chyba 2 rzędy napisów naświetlać i to nad każdą ramką. Skąd rozbieżność? Tak czy siak lejąc litr do koreksu na 6 szitek w jednym strzale wyjdzie mi czas tabelkowy na start. To musi mi wystarczyć do momentu kiedy będę miał możliwości i kompetencje, żeby sobie zrobić poprawną kalibrację.
Miburo
-#
Posty: 318
Rejestracja: 18 paź 2012, 06:59
Lokalizacja: Gliwice

ID-11/Perceptol 1+3. Co da rozcieńczenie?

Post autor: Miburo »

Nie za dużo liczycie?
m_arcin
-#
Posty: 62
Rejestracja: 18 lut 2017, 10:28
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

ID-11/Perceptol 1+3. Co da rozcieńczenie?

Post autor: m_arcin »

Miburo pisze: Nie za dużo liczycie?
I tak i nie. Można faktycznie przesadzać z onanizmem tabelkowym, ale mną kieruje coś trochę innego. Ja poprostu chcę mieć gwarancję powtarzalności w procesie. Chcę się skupić na robieniu zdjęć i nie martwić o resztę. Reszta ma być stałą.
ODPOWIEDZ