Filtry multigradacyjne

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o własnoręcznych doświadczeniach z wykonywaniem powiększeń

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

Lustan
-#
Posty: 64
Rejestracja: 14 maja 2016, 21:30
Lokalizacja: Wybrzeże

Filtry multigradacyjne

Post autor: Lustan »

Jeden z klasyków fotografii czarnobiałej powiedział, że cytuję...w zasadzie najważniejsza jest "3"- ka w filtrach,
a z resztą nie ma się co chrzanić...
I chyba coś w tym jest, bo podobno "3" jest najbardziej "wypalona"
Camera obscura
Na pewno uda Ci się naświetlić bez filtrów papier Ilforda MG IV, oczywiście przy "noralnym" negatywie.
Nieco magenty dodaje smaku takiej fotografii.
Camera obscura
-#
Posty: 54
Rejestracja: 28 sty 2017, 17:18

Filtry multigradacyjne

Post autor: Camera obscura »

Lustan pisze: Camera obscura
Na pewno uda Ci się naświetlić bez filtrów papier Ilforda MG IV, oczywiście przy "noralnym" negatywie.
Nie o to chodzi, czy mi się uda - bo sądzę, że już się udało. Chodzi o to, że jeśli mam robić próbkowanie z założeniem ewentualnej korekty kontrastu, to nie ma sensu robić tego bez filtra no.2 bo jeśli zdecyduję się użyć później któregoś z zakresu 0-3,5, to cała zabawa zacznie się od nowa - natomiast jeśli zacznę od początku z dwójeczką, to korekta kontrastu (w zakresie 0-3,5) może być oparta mniej więcej na tym pierwszym pasku testowym, bo
technik219 pisze: Jakikolwiek filtr (zabarwiona szybka - cokolwiek) wprowadzone w strumień światła część tego strumienia pochłania. Logiczne jest więc, że czas naświetlania bez filtrów będzie inny (krótszy) niż czas określony z filtrami. Dlatego czas naświetlania tzw. "wyjściowy" należy określić z filterem. Jeśli będzie to filtr z zakresu 0-3,5, to dla tej samej klatki zmieniając filtr na któryś z zakresu 4-6 należy czas naświetlania wydłużyć dwukrotnie. Nie oznacza to, że ten przelicznik działa "z automatu".
.

Dlatego również zastanawia mnie stwierdzenie
J.A. pisze: dwójki teoretycznie mogłoby nie być.
Rozumiem, że dwójki mogłoby nie być, gdyby to miała być tylko dwójka, natomiast w całym zestawie dwójka jest punktem wyjścia ustawiającym cały układ na stosowanie pozostałych filtrów.
CO
Lustan
-#
Posty: 64
Rejestracja: 14 maja 2016, 21:30
Lokalizacja: Wybrzeże

Filtry multigradacyjne

Post autor: Lustan »

Odpowiem krótko.
Paski testowe są tańsze niż kartka papieru i dlatego trzeba się opierać
na nich przy każdej zmianie filtracji. Ja tak robię.
Ważne jest również jak robisz paski testowe, bo może być tak,
że np. 7sek. wcale nie równa się... 7 sekundom.
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 1040
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn

Filtry multigradacyjne

Post autor: Henry »

J.A. pisze: Noo nie robiłem. Takiej której bym użył nikt nie zrobił, a ta która jest dostępna, nie przekonuje mnie, ani ceną, ani rozwiązaniem.
Taką której nikt nie zrobił czyli kondensorową? Bo nie wiem czy się już komuś udało...
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10062
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Filtry multigradacyjne

Post autor: J.A. »

Dokładnie o takiej piszę.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Camera obscura
-#
Posty: 54
Rejestracja: 28 sty 2017, 17:18

Filtry multigradacyjne

Post autor: Camera obscura »

A co się dzieje, kiedy połączyć dwa filtry Ilforda (tak jak w fomie)? Czy jeśli np. mam wyblaknięty No. 4 to mogę połączyć No. 2,5 i 3,5 i uzyskać ten sam efekt kontrastu (przy wydłużonym 2x czasie ekspozycji)?

CO
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 1040
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn

Filtry multigradacyjne

Post autor: Henry »

Teoretycznie mniej więcej tak. Filtry obok siebie mają dość podobne widmo zachodzące na siebie więc powinno zadziałać.
Albo możesz po prostu wywołać negatywy ciut dłużej i potraktować 3,5 jako "normalny".
Nomad
-#
Posty: 1069
Rejestracja: 14 sie 2015, 22:28
Lokalizacja: Kraków

Filtry multigradacyjne

Post autor: Nomad »

Henry pisze: Albo możesz po prostu wywołać negatywy ciut dłużej i potraktować 3,5 jako "normalny".
Negatyw nieco przewołany będzie miał wyższy kontrast niż wywołany "normalnie" więc raczej należało by korzystać z 2,5
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10062
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Filtry multigradacyjne

Post autor: J.A. »

No i dobrze, bo chodzi o brak filtra 4 ;-)
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Awatar użytkownika
Henry
-#
Posty: 1040
Rejestracja: 24 sty 2008, 19:00
Lokalizacja: Olsztyn

Filtry multigradacyjne

Post autor: Henry »

Nomad pisze: Negatyw nieco przewołany będzie miał wyższy kontrast niż wywołany "normalnie" więc raczej należało by korzystać z 2,5
Rzeczywiście pomyliłem - będzie miał większy kontrast negatywu więc trzeba mniejszy dać na papier :-)
Nomad
-#
Posty: 1069
Rejestracja: 14 sie 2015, 22:28
Lokalizacja: Kraków

Filtry multigradacyjne

Post autor: Nomad »

Henry pisze:
Nomad pisze: Negatyw nieco przewołany będzie miał wyższy kontrast niż wywołany "normalnie" więc raczej należało by korzystać z 2,5
Rzeczywiście pomyliłem - będzie miał większy kontrast negatywu więc trzeba mniejszy dać na papier :-)
No to domknijmy temat : ZAWSZE należy iść w stronę delikatnego przewołania i niższej gradacji filtra, nie w kierunku niedowołania (nawet delikatnego) i wyższej gradacji by uzyskać poprawną odbitkę.
Nomad
-#
Posty: 1069
Rejestracja: 14 sie 2015, 22:28
Lokalizacja: Kraków

Filtry multigradacyjne

Post autor: Nomad »

J.A. pisze: No i dobrze, bo chodzi o brak filtra 4 ;-)

Ooops... Nie mieści mi się w głowie żeby 4 traktować jako "normalny". 3 albo 3,5, to tak, ale 4 ?
A na ogół to gradacja "normalna" ulega wypaleniu jako najczęściej używana.
Z drugiej strony jeżeli mamy filtry po kimś kto używał głównie ISO 400 na sześciennych kryształach, a gustował w podbitym kontraście, to czemu nie.
Awatar użytkownika
J.A.
-#
Posty: 10062
Rejestracja: 11 maja 2011, 14:02
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Filtry multigradacyjne

Post autor: J.A. »

Chyba nie chodziło o gradację normalną, tylko o wypalony filtr, nie wnikając w powód tego wypalenia.
M7 + 4,5/50 + 4/80 + 4,5/150
"Mędrzec uczy się nawet od głupca, głupiec nie uczy się wcale"
Camera obscura
-#
Posty: 54
Rejestracja: 28 sty 2017, 17:18

Filtry multigradacyjne

Post autor: Camera obscura »

J.A. pisze: Chyba nie chodziło o gradację normalną, tylko o wypalony filtr, nie wnikając w powód tego wypalenia.
Nawet szerzej - chodziło o zasadę. :-D
keck
-#
Posty: 72
Rejestracja: 03 sty 2015, 22:35
Lokalizacja: Złotoryja
Kontakt:

Filtry multigradacyjne

Post autor: keck »

No to ja się trochę podepnę do tematu.Pytanie czysto teoretyczne - skoro filtry wymienne ulegają wypaleniu czy taka sama przypadłość nie dotyczy filtrów w głowicach kolorowych? Miał ktoś problem z mocno wyeksploatowaną głowicą?
ODPOWIEDZ