D-76

Ciemnia fotograficzna - Wszystko o procesie wywoływania negatywów czarno-białych

Moderatorzy: rbit9n, Jerzy, zladygin, Michał Kowalski

AJK
-#
Posty: 197
Rejestracja: 18 sty 2009, 14:59
Lokalizacja: Wschodnia Fryzja

Post autor: AJK »

Masz racje rbit9n. Czytalem wczoraj te note przy okazji "wtracenia sie" do tego watku i cos pokrecilem :oops:
Pozdrowienia znad Morza Polnocnego

Andrzej
Awatar użytkownika
rbit9n
-# jr admin
Posty: 5562
Rejestracja: 07 mar 2007, 21:18
Lokalizacja: Rajsze
Kontakt:

Post autor: rbit9n »

spoks, byłem tylko zaciekawione czy ja czegoś z kolei nie pominąłem lub co gorsza nie pomerdałem.
"Cítíte to? Cítíte to? Fenidon, synku. Nic jinýho na světě takhle nevoní. Zbožňuju vůni fenidonu po ránu."
Podplukovník William "Bill" Kilgore


zemsta toxycznego fotomutanta flickr
KacperB
-#
Posty: 17
Rejestracja: 19 lis 2008, 16:45
Lokalizacja: Borne Sulinowo

Post autor: KacperB »

Pytanie do tych co preferują chemię samoróbkę:

Czy próbował ktoś odmierzać odczynniki d76 łyżkowo? tak jak w TYM artykule? Autor pisze:
Następnie dodajcie (w poniższej kolejności) następne składniki, dokładnie mieszając i rozpuszczając je przed dosypaniem kolejnego:

- pół łyżeczki metolu (Kodak nazywa go "Elonem", ale to dokładnie to samo)
- 4 łyżki i jedną łyżeczkę siarczynu sodu
- półtorej łyżeczki hydrochinonu
- pół łyżeczki boraksu
AJK
-#
Posty: 197
Rejestracja: 18 sty 2009, 14:59
Lokalizacja: Wschodnia Fryzja

Post autor: AJK »

KacperB pisze:Pytanie do tych co preferują chemię samoróbkę:

Czy próbował ktoś odmierzać odczynniki d76 łyżkowo? tak jak w TYM artykule? Autor pisze:
Następnie dodajcie (w poniższej kolejności) następne składniki, dokładnie mieszając i rozpuszczając je przed dosypaniem kolejnego:

- pół łyżeczki metolu (Kodak nazywa go "Elonem", ale to dokładnie to samo)
- 4 łyżki i jedną łyżeczkę siarczynu sodu
- półtorej łyżeczki hydrochinonu
- pół łyżeczki boraksu
Jakas absolutna dokladnosc +- 1-2% nie jes wymagana, ale wazna jest powtarzalnosc, a ta jest przy "lyzeczkowej" metodzie raczej trudna do realizacji. Poza tym roznice w design roznych sztuccow powoduja z pewnoscia roznice pojemnosci do 100%. Jezeli nie ma sie ciaglego dostepu do wagi (w dobie roznych "jubilerskich" modeli raczej niekosztownych) mozna raz u kogos zwazyc i skalibrowac np przezroczyste puszki po filmach FUJI.
Pozdrowienia znad Morza Polnocnego

Andrzej
Awatar użytkownika
pq17
-#
Posty: 68
Rejestracja: 04 lut 2009, 14:39
Lokalizacja: Lubuskie

Post autor: pq17 »

slawoj pisze:
rbit9n pisze:w stocku D76 wywołałem chyba z 8 filmów, (...) każdy następny film, począwszy od trzeciego wołałem w czasie n+10%, wszystko szło w porządku/
Malfas pisze:w ID 11 pisza ze juz 2 film +10% i tego sie trzymałem, wiec tu juz kolejna roznica
Jako, że temat dotyczy D-76 (przy ID-11 wszystko jest jasne, bo opisane przez producenta), to jak w końcu jest z tym stockiem Kodaka?
Czy gdzieś jest jednoznacznie napisane, jak przedłużać czasy kolejnych wołań i od którego zacząć?

W "czarno-białe" producent MD-76 podaje, że każde następne o 5% począwszy już od drugiego.

Ktoś ma jakiś pomysł...
mam, najlepiej stosować wywojkę metodą "one Shot" i przy tym wywoływacz wg. recepty Wacka,
Ghuru fotografi Black & White, zmodyfikowany wywoływacz D23 -hyba najtańszy i
"ostro rysujący jak ruska kosa".
http://zygmuntb.ovh.org/d23.htm
chloe
-#
Posty: 48
Rejestracja: 02 wrz 2008, 18:26
Lokalizacja: zgora
Kontakt:

Post autor: chloe »

używałes D23 High Acutance Developer, czyli modyfikacji d23 zamieszczonej w artykule?
Awatar użytkownika
pq17
-#
Posty: 68
Rejestracja: 04 lut 2009, 14:39
Lokalizacja: Lubuskie

Post autor: pq17 »

chloe pisze:używałes D23 High Acutance Developer, czyli modyfikacji d23 zamieszczonej w artykule?
Halo i witam,
Jeszcze nie bo dopiero dziś nalazłem ten artykuł w koreksie, ale jestem w fazie przygotowania się. Wytestuję go na APX 100 @100 ISO.

Wczoraj testowałem ten przepis na zmodyfikowany D23.
Film Agfa APX 100@100 ISO, czas 22 min. przy dkł. 20C, agitacja wg. Agfy, pierwsza min. ciągle, następne 1 wywrotka co 30 sek. ale trochę go przehajcowałem tak na Gamę 0,75. 17-18 minut było by idealnie. Ostrość jest super, działa bardzo akutacyjnie i wyrównawczo. Jako sprzętem posłużyłem się "LUBITIELEM 166 Univers." Optyka fatalna, jakiś Tryplet coś tam wyrysował, ale mimo tego zdjęcia niczego sobie. Jutro
Załączniki
bez nazwy-7.jpg
Awatar użytkownika
slawoj
-#
Posty: 1313
Rejestracja: 30 wrz 2007, 18:53
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: slawoj »

pq17 - ja też przymierzam się do D23.
A co do "D23 HAD", to jeszcze nie jestem przekonany. Musiałbym zobaczyć odbitki z tego na papierze.
LD
-#
Posty: 459
Rejestracja: 20 kwie 2009, 11:43

Post autor: LD »

pq17 pisze:
chloe pisze:
Wczoraj testowałem ten przepis na zmodyfikowany D23.
Film Agfa APX 100@100 ISO, czas 22 min. przy dkł. 20C, agitacja wg. Agfy, pierwsza min. ciągle, następne 1 wywrotka co 30 sek. ale trochę go przehajcowałem tak na Gamę 0,75. 17-18 minut było by idealnie...
możesz napisać dokładnie co to znaczy zmodyfikowany D23, bo jak na D23HAD to strasznie długi czas który podałeś wyżej. "Vacek" dla D23HAD zaleca do Agfy APX100 10 minut. Ja jednak wywołuję 13 minut, 20C, pierwsza minuta ciągle i później 3 przewrotki co minuta.
Zdjęcia robione w słoneczne dni wychodzą pięknie. Dla uzupełnienia robione filmy to, AgfaPhoto APX100 i Rollei Retro 100 naświetlane na 80ASA.
Awatar użytkownika
pq17
-#
Posty: 68
Rejestracja: 04 lut 2009, 14:39
Lokalizacja: Lubuskie

Post autor: pq17 »

LD pisze:
pq17 pisze:
chloe pisze:
Wczoraj testowałem ten przepis na zmodyfikowany D23.
Film Agfa APX 100@100 ISO, czas 22 min. przy dkł. 20C, agitacja wg. Agfy, pierwsza min. ciągle, następne 1 wywrotka co 30 sek. ale trochę go przehajcowałem tak na Gamę 0,75. 17-18 minut było by idealnie...
możesz napisać dokładnie co to znaczy zmodyfikowany D23, bo jak na D23HAD to strasznie długi czas który podałeś wyżej. "Vacek" dla D23HAD zaleca do Agfy APX100 10 minut. Ja jednak wywołuję 13 minut, 20C, pierwsza minuta ciągle i później 3 przewrotki co minuta.
Zdjęcia robione w słoneczne dni wychodzą pięknie. Dla uzupełnienia robione filmy to, AgfaPhoto APX100 i Rollei Retro 100 naświetlane na 80ASA.
Witam wszystkich zainteresowanych D23 HAD- (patrz link powyżej)
Zmodyfikowany D23 to oczywiście miałem na myśli D 23 HAD wg. metody Vacka.
Czas 22 min wynika mi z porównania z FP4 w D76 i jakoś mi tak wyszło z przeczucia na 22 min. ale drugi raz wziołem poprawkę na 17 min. i są b. dobre. potrz załącznik " Gimnazjum).
na Agfa APX 100@100 D 23 HAD 17min 20C agit. wg Agfy.- robione FLEXARET-ą VII z wkładką Kinoflex 35 mm na mały obrazek. Skan bez jekiejkolwiek obróbki z Fotoshopa.
Załączniki
Gimnazjum.jpg
LD
-#
Posty: 459
Rejestracja: 20 kwie 2009, 11:43

Post autor: LD »

Witam wszystkich zainteresowanych D23 HAD- (patrz link powyżej)
Zmodyfikowany D23 to oczywiście miałem na myśli D 23 HAD wg. metody Vacka.
Czas 22 min wynika mi z porównania z FP4 w D76 i jakoś mi tak wyszło z przeczucia na 22 min. ale drugi raz wziołem poprawkę na 17 min. i są b. dobre. potrz załącznik " Gimnazjum).
na Agfa APX 100@100 D 23 HAD 17min 20C agit. wg Agfy.- robione FLEXARET-ą VII z wkładką Kinoflex 35 mm na mały obrazek. Skan bez jekiejkolwiek obróbki z Fotoshopa.
jeżeli proównujesz Rollei do FP4 to zgodnie z tym co pisze "Vacek" (http://www.vacek.friko.pl/d23.html#0) czas 13 minut w którym wywoływał ten film (FP4) był za długi i skrócił go do 10minut. Przykład zdjęcia na jego stronie. Poza tym na jakimś forum na pytanie dotyczące wywołanie Fomy100 w D23HAD "Vacek" zaproponował potraktować ją jak Agfę Apx100 i podał czas 10minut dla zdjęć naświetlanych w pełnym słońcu.
Z tego co piszesz to porównywałeś D76 (1+3), dlaczego w takim rozcieńczeniu a nie 1+1?
Mam nadzieję że ktoś jeszcze się wypowie i dzięki temu będzie można poszerzyć wiedzę na temat tego wywoływacza, bo warty jest tego.
Awatar użytkownika
pq17
-#
Posty: 68
Rejestracja: 04 lut 2009, 14:39
Lokalizacja: Lubuskie

Post autor: pq17 »

LD pisze:
Witam wszystkich zainteresowanych D23 HAD- (patrz link powyżej)
Zmodyfikowany D23 to oczywiście miałem na myśli D 23 HAD wg. metody Vacka.
Czas 22 min wynika mi z porównania z FP4 w D76 i jakoś mi tak wyszło z przeczucia na 22 min. ale drugi raz wziołem poprawkę na 17 min. i są b. dobre. potrz załącznik " Gimnazjum).
na Agfa APX 100@100 D 23 HAD 17min 20C agit. wg Agfy.- robione FLEXARET-ą VII z wkładką Kinoflex 35 mm na mały obrazek. Skan bez jekiejkolwiek obróbki z Fotoshopa.
jeżeli proównujesz Rollei do FP4 to zgodnie z tym co pisze "Vacek" (http://www.vacek.friko.pl/d23.html#0) czas 13 minut w którym wywoływał ten film (FP4) był za długi i skrócił go do 10minut. Przykład zdjęcia na jego stronie. Poza tym na jakimś forum na pytanie dotyczące wywołanie Fomy100 w D23HAD "Vacek" zaproponował potraktować ją jak Agfę Apx100 i podał czas 10minut dla zdjęć naświetlanych w pełnym słońcu.
Z tego co piszesz to porównywałeś D76 (1+3), dlaczego w takim rozcieńczeniu a nie 1+1?
Mam nadzieję że ktoś jeszcze się wypowie i dzięki temu będzie można poszerzyć wiedzę na temat tego wywoływacza, bo warty jest tego.
Halo LD, i witam na forum, długo się zastanwaiałem odnośnie tych czasów wywojki dla APX 100, als przypomniałem sobie że przeciesz AGFA nie równa Agfie. Ja używam tej "starej" oryginalnej Agfy APX 100 produkowanej do 2005 r. w Leverkusen która w Rodinalu przy 1:50 wymaga 17 min. a Agfa APX/Rollei Retro 100 (czyli też Agfa) itp.wszystkie te konfekcjonowane u Rollei i te nowsze z czerwonym punktem wymagają już np. w Rodinalu 10 min. Może tu jest pies pogrzebany.(wszyskie późniejsze oblewy nośnika po 2005r. mają inne czasy)
Dziś powtarzam tę wywojkę jeszcze raz na tych samych warunkach, zobaczyma jak to będzie?
LD
-#
Posty: 459
Rejestracja: 20 kwie 2009, 11:43

Post autor: LD »

Halo LD, i witam na forum, długo się zastanawiałem odnośnie tych czasów wywojki dla APX 100, als przypomniałem sobie że przeciesz AGFA nie równa Agfie. Ja używam tej "starej" oryginalnej Agfy APX 100 produkowanej do 2005 r. w Leverkusen która w Rodinalu przy 1:50 wymaga 17 min. a Agfa APX/Rollei Retro 100 (czyli też Agfa) itp.wszystkie te konfekcjonowane u Rollei i te nowsze z czerwonym punktem wymagają już np. w Rodinalu 10 min. Może tu jest pies pogrzebany.(wszyskie późniejsze oblewy nośnika po 2005r. mają inne czasy)
Dziś powtarzam tę wywojkę jeszcze raz na tych samych warunkach, zobaczyma jak to będzie?
nie wiem skąd wziąłeś czasy dla porównania: http://www.digitaltruth.com/devchart.ph ... mdc=Search
podane jest dla APX100 /100ASA/ 13 minut a 17minut jest dla 160ASA
na stronie: http://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=Rollei +Retro&Developer=Rodinal&mdc=Search sytuacja się powtarza.
Z kolei na stronie: http://www.freestylephoto.biz/techtips_filmdev.php czas podany to właśnie 17minut które podałeś. Trudno się połapać po tych zmianach. Kodak też dokłada ze swoimi Tmax.
Może spróbuj wywołać Rollei Retro 100 w D23HAD to będziemy mieli prównanie.
AJK
-#
Posty: 197
Rejestracja: 18 sty 2009, 14:59
Lokalizacja: Wschodnia Fryzja

Post autor: AJK »

pq17 pisze:[Halo LD, i witam na forum, długo się zastanwaiałem odnośnie tych czasów wywojki dla APX 100, als przypomniałem sobie że przeciesz AGFA nie równa Agfie. Ja używam tej "starej" oryginalnej Agfy APX 100 produkowanej do 2005 r. w Leverkusen która w Rodinalu przy 1:50 wymaga 17 min. a Agfa APX/Rollei Retro 100 (czyli też Agfa) itp.wszystkie te konfekcjonowane u Rollei i te nowsze z czerwonym punktem wymagają już np. w Rodinalu 10 min. Może tu jest pies pogrzebany.(wszyskie późniejsze oblewy nośnika po 2005r. mają inne czasy)
Dziś powtarzam tę wywojkę jeszcze raz na tych samych warunkach, zobaczyma jak to będzie?
Nie wiem skad te ciagle pogloski o jakiejs tajemniczej produkcji APX po 2005 roku.
Agfa Photo GmbH 20 maja 2005 zlozyla wniosek o otwarcie procedury upadlosciowej w sadzie w Köln, ktory wyznaczyl syndyka masy upadlosciowej ( Hans-Gerd Jauch ). On tez dokonal procesu likwidacji firmy, ktory zakonczyl sie 31.12.2005r. Wszystko co jest sprzedawane przez Lupus Imaging oraz MACO/Rollei pochodzi z ostatniej fazy produkcji w 2005r.
Pozdrowienia znad Morza Polnocnego

Andrzej
stepowyszlak
-#
Posty: 18
Rejestracja: 19 sty 2008, 15:22
Lokalizacja: Wro

Post autor: stepowyszlak »

slawoj pisze:
AJK pisze:Jak wywolujesz w 3,8 litra, to przedluzasz o 15% po kazdych 4-rech filmach, jak wywolujesz w 1,0 l, to po kazdym kolejnym.
Dla 1 litra:
Czyli jest podobnie jak w ID-11, z tą różnicą, że przy D-76 wydłużamy czas o 15% (a w ID-11 o 10%) począwszy już od drugiej rolki.

Czyli dla 1 litra D76 (stock) powinno być tak:
N, N+15%, N+30%, N+45%, N+60%, N+75%, N+90%, N+105%

Proszę o potwierdzenie.


rozumiem, że dla 1L każdy kolejny film N+15%....

wczoraj wywołałem pierwszy neg. mój stock raz użyty posiada 500ml.
(drugi nieużywany 500ml też-ale się zastanawiam czy nie zostawić sobie go do porównań z rozcieńczeniami...)
czyli dla 0,5L stocka jest 30% wydłużenia czasu za kazdym negatywem. i można wywołać 4filmy?
czy zaleca się robić stocka tylko 1litrowego?

nie mogę sobie wyobrażić jak rozkłada się zużycie 1L stocka; gdy wołając negatyw biorę z niego ''na chwilę'' tylko jakąś część ok500ml.które z powrotem wraca do swojej drugiej połówki w butelce jednolitrowej... i się miesza...

a wy w jakich wielkośćiach użytkujecie stocka?

proszę o potwierdzenia lub sprostowania moich filozofii...

ps
zad:
jeżeli mam w dwoch but po 500ml stocka. z czego kazdy z nich był już raz użyty. to można w tym wypadku zlać do jednej butli i zaczać przedłużać czas jako n+30%?
ODPOWIEDZ